Peesblessure, Springen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Peesblessure, Springen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:44

Mijn 15-jarige Pony, heeft onlangs 2 peesblessure's gehad vóór ik haar heb gekocht. (dit wist ik niet toen ik haar kocht...)
Een keer heeft ze een klein scheurtje in haar pees gehad, en de 2e keer is haar pees voor de helft gescheurd.
Dit is een keer in de wei gebeurd, en een keer in de stal. (de blessure opgelopen)
Dit heb ik zelf dus allemaal niet zelf mee kunnen maken, en weet dus niet hoe alles precies verlopen is.
Ik weet dit niet van de mensen waar ik haar gekocht heb, maar van de eigenaar daar voor. Ik noem haar maar even ** in dit topic, ik weet niet of ze het prettig vind, als ik haar noem.

Bij de mensen waar ik haar gekocht heb, hebben ze gewoon met haar gesprongen (zonder bescherming!). Maar ** zegt dat ik het beter niet kan doen.
Aangezien er bij de vorige eigenaren niks mis is gegaan, en ze super sprong twijfel ik dus of ik nu wél, of niet met haar kan/mag springen.

Ook heb ik toen ik haar ging bekijken, een sprongetje met haar gedaan, dit deed ze goed, en vond het ook leuk!)
Omdat ik dus niet wist dat ze een blessure had gehad, heb ik wel al een paar keer gesprongen, en dit ging goed.

Ze vind het zelf echt enorm leuk, en ik ga niet op wedstrijd, en spring niet hoog, maar gewoon een balkje, of een boomstam in het bos.

Wat vinden jullie? Kan/mag ik met haar springen? Of is dit beter van niet? Is het risico groot dat dit nog een keer gebeurd?
Of moet ik er misschien eerst iemand naar laten kijken? (heeft er iemand ervaring met zoiets?)

Ik rijd redelijk vaak op de verharde weg, waardoor haar peesjes wel redelijk aansterken, en ik rijd altijd met bescherming. Zelf heeft ze nog nooit aangegeven last te hebben van haar peesje.

Omdat ze springen zelf super leuk vind, en ik het ook wel wil proberen wil ik dus wel eerst zeker weten dat ik geen al te groot risico met haar neem, want ik wil natuurlijk niet dat haar iets overkomt!!

Mungbean

Re: Peesblessure, Springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:49

De sprongetjes waar jij het over hebt zijn niet hoger dan een flinke bok, dus daar zou ik me maar niet te veel zorgen over maken.
Toen mijn paard een peesblessure had raadde de DA mij aan minimaal 2 jaar niet te springen, maar daarmee bedoelde hij in principe wedstrijd gericht (dus alles boven de meter). Eenmaal goed hersteld mag het niet veel problemen meer opleveren en ik heb dan ook daarna gewoon weer gesprongen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:52

Sizzle schreef:
De sprongetjes waar jij het over hebt zijn niet hoger dan een flinke bok, dus daar zou ik me maar niet te veel zorgen over maken.
Toen mijn paard een peesblessure had raadde de DA mij aan minimaal 2 jaar niet te springen, maar daarmee bedoelde hij in principe wedstrijd gericht (dus alles boven de meter). Eenmaal goed hersteld mag het niet veel problemen meer opleveren en ik heb dan ook daarna gewoon weer gesprongen.

Okee, bedankt! Ik spring ook zeker niet hoger dan een meter, (zelfs nog geen meter).. ik denk dat het hoogste zo rond de 60/70cm ligt. Lachen

Edit: Recreatie sprongetjes, om het zo maar even uit te leggen.

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:57

Even een stipje.

mijn paard heeft ook een peesblessure, nu moet ik tot sept stappen met hem maar als die helemaal gerevalideert is (denk tot volgend jaar) wil ik ook heel graag weer eens afentoe een sprongetje wagen.
DA raadt het tot nu toe nog steeds af om dit later te doen, hoop in sept op een beter uitslag.
het is trouwens een peesblessure aan de tussenpees (beide benen) en LV gebroken griffelbeentje

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 19:59

mandiiee schreef:
Even een stipje.

mijn paard heeft ook een peesblessure, nu moet ik tot sept stappen met hem maar als die helemaal gerevalideert is (denk tot volgend jaar) wil ik ook heel graag weer eens afentoe een sprongetje wagen.
DA raadt het tot nu toe nog steeds af om dit later te doen, hoop in sept op een beter uitslag.
het is trouwens een peesblessure aan de tussenpees (beide benen) en LV gebroken griffelbeentje

Dus de DA raad het helemaal af? Om nog te springen?

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:02

Zoals hij nu zegt is het altijd een groot risico om te springen, in zwaar zand te galopperen, rengalopperen(vaak) , of een strandrit.

in sept gaan we weer terug om te kijken of het zogoedals genezen is en dan maar kijken of het kan, en of het een heel groot risico is en blijft

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 20:08

Ik gallopeer meestal in zwaar zand, en doe ook best vaak een rengalopje! Maar er is (gelukkig!) nog nooit wat mis gegaan tot nu toe. Dus dat valt wel mee dan..

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:15

niet verstandig om met een peesblessure te sringen!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 21:50

richelleMani schreef:
niet verstandig om met een peesblessure te sringen!

Ook niet als de peesjes goed aangesterkt zijn..?
Edit: Het is ongv. 2 jaar geleden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:03

2 jaar mag geen probleem meer zijn. Zeker niet op recreatieniveau.
Wil je het heel erg zeker weten kun je een keer een echo laten maken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:05

Sizzle schreef:
2 jaar mag geen probleem meer zijn. Zeker niet op recreatieniveau.
Wil je het heel erg zeker weten kun je een keer een echo laten maken.

wat kost dat ongv? Bloos en waar kan ik dat event. laten doen.. Lachen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:08

Ik zou ook een echo laten maken. Je weet niet hoeveel van de blessure er nog zit en daarmee krijg je zekerheid. Een echo kost gemiddeld 50 euro en je kan dat bij een nabij gelegen dierenkliniek laten maken. Er zijn ook klinieken met mobiele echo apparaten geloof ik, maar dat zal je na moeten zoeken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:11

nikki160287 schreef:
Ik zou ook een echo laten maken. Je weet niet hoeveel van de blessure er nog zit en daarmee krijg je zekerheid. Een echo kost gemiddeld 50 euro en je kan dat bij een nabij gelegen dierenkliniek laten maken. Er zijn ook klinieken met mobiele echo apparaten geloof ik, maar dat zal je na moeten zoeken.

Okee dankje Lachen dat ga ik dan maar doen denk ik! Dus gewoon bij de DA informeren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:46

yep. Alleen kostte het bij mij wel eerder rond de 120 euro. Afhankelijk van de regio denk ik.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 09:18

Okee, nouja, dat geeft dan niks. Beter dan dat ik teveel risicio neem!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:20

Mijn paard heeft dit ook gehad. (ook een oudere peesblessure die gevonden is toen zijn pezen werden gescant)
Ondanks dat zijn pezen nu weer goed hersteld zijn zal ik nooit mogen springen (kleine sprongetjes af en toe wel) en moet ik ook zwaar zand mijden. Ik denk wel dat zijn pezen sterk genoeg zijn hoor, maar je moet maar zo denken, als het een keer fout gaat is de kans op volledig herstel en stuk kleiner als ze al vaker zo'n blessure hebben gehad..
en ik persoonlijk neem dat risico liever niet Lachen

Maar de sprongetjes waar jij het over hebt zullen geen probleem moeten zijn hoor..

Groetjes!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:37

Ik zou het aan de DA vragen, hij kan je wat meer zekerheid geven.

Waar je ook op kunt letten zijn schievels, een schievel is een hard bultje die paarden met (vroegere) peesblessures vaak aan hun onderbeen hebben. Als deze op de pees ligt, kan het zijn dat ze wel weer blessuregevoelig is, ligt het op het bot, zoals bij mijn paard, dan kan het meestal niet veel kwaad en is het een soort schoonheidsfoutje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:09

Een schiefel is geen gevolg van een peesblessure hoor. Het kan bij aantikken wel in combinatie voorkomen of een schiefel op een vervelende3 plek kan de pees irriteren. Niet in de oorzaak -> gevolg volgorde die jij nu noemt.

Mijn paard heeft een peesblessure aan de tussenpees gehad. Ik heb er drie maanden mee moeten stappen. Ik heb nooit meer iets van deze blessure gemerkt. Ik dressuur, spring en sgw er weer mee.
Springen eerste jaren op 'recreatief' niveau maar nu gewoon B (=tot 1.10)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:18

Het kan een gevolg ervan zijn. Hoeft natuurlijk niet, niet elk paard die een schievel heeft, heeft een peesblessure gehad of andersom.
Mijn ervaring ermee is wel dat een schievel op de pees, de pees gevoeliger maakt.

Sorry als ik het onduidelijk neer heb gezet Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:19

Miracle_ schreef:
mandiiee schreef:
Even een stipje.

Dus de DA raad het helemaal af? Om nog te springen?

Ja klopt maar zij is nog aan het revalideren. Een flinke peesblessure heeft zeker een half jaar nodig om goed te genezen soms wel langer.

Mijn vorige paard was echt een springer en had ook eens een peesblessure ik ben veel gaan stappen en veel koud gaan afspuiten. Veel op het harde gestapt om ook de pees sterker te maken.
Na 3 maanden reed ik weer en na 6 maanden sprongik weer (L).

Een peesblessure zegt weinig over wel of niet springen. Je moet er alleen voor zorgen dat de pezen sterker worden. Wat me wel aan het twijfelen maakt is dat ze met zulke simpele dingen dit gekregen heeft. Dus OF ze is in het weiland uit d'r plaat gegaan en dan flink verstapt (kan altijd gebeuren staat los van springen) OF ze heeft vastgelegen in stal door opstaan onder druk gezet. MAAR het kan ook eerder veroorzaakt zijn maar nu pas naar boven gekomen. Het kan dus zijn dat zijn pezen dus al wat zwakker zijn.

Zou iedere dag zeker 10 minuten benen afspuiten en iedere dag goed op het harde stappen worden de pezen harder van.

Als je echt twijfelt en het zeker wil weten zou ik er eens een scan tegenaan gooien kijken hoe de kwaliteit van de pezen zijn. Aan de hand daarvan kan een DA je een beter advies geven.

Op zich moet het allemaal kunnen maar de oorzaken van beide blessures vind ik wat vaag.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:04

mandiiee schreef:
Ja klopt maar zij is nog aan het revalideren. Een flinke peesblessure heeft zeker een half jaar nodig om goed te genezen soms wel langer.

Mijn vorige paard was echt een springer en had ook eens een peesblessure ik ben veel gaan stappen en veel koud gaan afspuiten. Veel op het harde gestapt om ook de pees sterker te maken.
Na 3 maanden reed ik weer en na 6 maanden sprongik weer (L).

Een peesblessure zegt weinig over wel of niet springen. Je moet er alleen voor zorgen dat de pezen sterker worden. Wat me wel aan het twijfelen maakt is dat ze met zulke simpele dingen dit gekregen heeft. Dus OF ze is in het weiland uit d'r plaat gegaan en dan flink verstapt (kan altijd gebeuren staat los van springen) OF ze heeft vastgelegen in stal door opstaan onder druk gezet. MAAR het kan ook eerder veroorzaakt zijn maar nu pas naar boven gekomen. Het kan dus zijn dat zijn pezen dus al wat zwakker zijn.

Zou iedere dag zeker 10 minuten benen afspuiten en iedere dag goed op het harde stappen worden de pezen harder van.

Als je echt twijfelt en het zeker wil weten zou ik er eens een scan tegenaan gooien kijken hoe de kwaliteit van de pezen zijn. Aan de hand daarvan kan een DA je een beter advies geven.

Op zich moet het allemaal kunnen maar de oorzaken van beide blessures vind ik wat vaag.
[/quote]

Ja, de oorzaak van de blessure in de wei, die weet ik niet precies, maar die in de stal wel.
Dat kwam omdat ze langs een paard stond waar ze een hekel aan had, en toen heeft ze met alle macht staan stampen enzo, de hele nacht lang. Dus ze is wel flink tekeer gegaan.

Maar ik ben nu ook steeds meer op de harde weg aan het rijden, dus de pezen versterken zo langzaam aan redelijk.

Ik heb vandaag een klein springetje gedaan, om te kijken hoe het ging.
Ik heb er ook foto's van gemaakt, om de te kijken hoe zij het doet.
Wel echt vreemd voor mij, heb al een eeuw niet gesprongen, maar zij vond het super.
én gelukkig ging alles goed Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 15:38

Miracle_ schreef:
Ja, de oorzaak van de blessure in de wei, die weet ik niet precies, maar die in de stal wel.
Dat kwam omdat ze langs een paard stond waar ze een hekel aan had, en toen heeft ze met alle macht staan stampen enzo, de hele nacht lang. Dus ze is wel flink tekeer gegaan.

Maar ik ben nu ook steeds meer op de harde weg aan het rijden, dus de pezen versterken zo langzaam aan redelijk.

Ik heb vandaag een klein springetje gedaan, om te kijken hoe het ging.
Wel echt vreemd voor mij, heb al een eeuw niet gesprongen, maar zij vond het super.

Nou mooi toch zou me er niet te druk om maken. Het kan nog een keer gebeuren maar wie zegt dat dat de oude plek was?. Misschien wel een nieuwe. Dat van die stal problemen zou ik eerder in de gaten houden. Maar ja dan nog hoeft het daar niet van te komen een goed stel benen moet dat kunnen hebben.

Zou het rustig aan opbouwen en niet de dagen erna in paniek raken gewoon doen zoals je normaal ook doet met een gezonde pony. Als het blijkt dat je regelmatig na het springen de dagen erna dikke warme benen hebt is het weer een ander verhaal.
En erna koud afspuiten.

Succes

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:51

Prisca schreef:
Miracle_ schreef:

Ik heb vandaag een klein sprongetje gedaan, om te kijken hoe het ging.

Nou mooi toch zou me er niet te druk om maken. Het kan nog een keer gebeuren maar wie zegt dat dat de oude plek was?. Misschien wel een nieuwe. Dat van die stal problemen zou ik eerder in de gaten houden. Maar ja dan nog hoeft het daar niet van te komen een goed stel benen moet dat kunnen hebben.

Zou het rustig aan opbouwen en niet de dagen erna in paniek raken gewoon doen zoals je normaal ook doet met een gezonde pony. Als het blijkt dat je regelmatig na het springen de dagen erna dikke warme benen hebt is het weer een ander verhaal.
En erna koud afspuiten.

Succes

Ja ik doe nu gewoon eerst goed warmrijden, dan van laag naar hoog 10 sprongetjes maken, en dan elke dag een beetje meer, en een klein beetje hoger.
Tussendoor nog op de verharde weg draven en stappen, voor extra versterking!

En naderhand goed afspuiten, en voelen of het niet dikker of warmer als normaal is Lachen

In de stal is ze nu wel altijd rustig, ze staat nu langs haar beste maatje gelukkig! Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:21

Begrijp ik je nou goed dat je iedere dag springt? Dat is in ieder geval niet verstandig, met geen enkel paard. Een keer een sprongetje zal waarschijnlijk niet zo veel kwaad kunnen, maar ik zou het niet te gek maken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 16:53

Kylan schreef:
Begrijp ik je nou goed dat je iedere dag springt? Dat is in ieder geval niet verstandig, met geen enkel paard. Een keer een sprongetje zal waarschijnlijk niet zo veel kwaad kunnen, maar ik zou het niet te gek maken.

Nee, ik spring bijna nooit..