Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sizzle schreef:De sprongetjes waar jij het over hebt zijn niet hoger dan een flinke bok, dus daar zou ik me maar niet te veel zorgen over maken.
Toen mijn paard een peesblessure had raadde de DA mij aan minimaal 2 jaar niet te springen, maar daarmee bedoelde hij in principe wedstrijd gericht (dus alles boven de meter). Eenmaal goed hersteld mag het niet veel problemen meer opleveren en ik heb dan ook daarna gewoon weer gesprongen.

mandiiee schreef:Even een stipje.
mijn paard heeft ook een peesblessure, nu moet ik tot sept stappen met hem maar als die helemaal gerevalideert is (denk tot volgend jaar) wil ik ook heel graag weer eens afentoe een sprongetje wagen.
DA raadt het tot nu toe nog steeds af om dit later te doen, hoop in sept op een beter uitslag.
het is trouwens een peesblessure aan de tussenpees (beide benen) en LV gebroken griffelbeentje
richelleMani schreef:niet verstandig om met een peesblessure te sringen!
Sizzle schreef:2 jaar mag geen probleem meer zijn. Zeker niet op recreatieniveau.
Wil je het heel erg zeker weten kun je een keer een echo laten maken.
en waar kan ik dat event. laten doen..
nikki160287 schreef:Ik zou ook een echo laten maken. Je weet niet hoeveel van de blessure er nog zit en daarmee krijg je zekerheid. Een echo kost gemiddeld 50 euro en je kan dat bij een nabij gelegen dierenkliniek laten maken. Er zijn ook klinieken met mobiele echo apparaten geloof ik, maar dat zal je na moeten zoeken.
dat ga ik dan maar doen denk ik! Dus gewoon bij de DA informeren? 
Miracle_ schreef:mandiiee schreef:Even een stipje.
mijn paard heeft ook een peesblessure, nu moet ik tot sept stappen met hem maar als die helemaal gerevalideert is (denk tot volgend jaar) wil ik ook heel graag weer eens afentoe een sprongetje wagen.
DA raadt het tot nu toe nog steeds af om dit later te doen, hoop in sept op een beter uitslag.
het is trouwens een peesblessure aan de tussenpees (beide benen) en LV gebroken griffelbeentje
Dus de DA raad het helemaal af? Om nog te springen?
mandiiee schreef:[/quote]Ja klopt maar zij is nog aan het revalideren. Een flinke peesblessure heeft zeker een half jaar nodig om goed te genezen soms wel langer.
Mijn vorige paard was echt een springer en had ook eens een peesblessure ik ben veel gaan stappen en veel koud gaan afspuiten. Veel op het harde gestapt om ook de pees sterker te maken.
Na 3 maanden reed ik weer en na 6 maanden sprongik weer (L).
Een peesblessure zegt weinig over wel of niet springen. Je moet er alleen voor zorgen dat de pezen sterker worden. Wat me wel aan het twijfelen maakt is dat ze met zulke simpele dingen dit gekregen heeft. Dus OF ze is in het weiland uit d'r plaat gegaan en dan flink verstapt (kan altijd gebeuren staat los van springen) OF ze heeft vastgelegen in stal door opstaan onder druk gezet. MAAR het kan ook eerder veroorzaakt zijn maar nu pas naar boven gekomen. Het kan dus zijn dat zijn pezen dus al wat zwakker zijn.
Zou iedere dag zeker 10 minuten benen afspuiten en iedere dag goed op het harde stappen worden de pezen harder van.
Als je echt twijfelt en het zeker wil weten zou ik er eens een scan tegenaan gooien kijken hoe de kwaliteit van de pezen zijn. Aan de hand daarvan kan een DA je een beter advies geven.
Op zich moet het allemaal kunnen maar de oorzaken van beide blessures vind ik wat vaag.
Miracle_ schreef:Ja, de oorzaak van de blessure in de wei, die weet ik niet precies, maar die in de stal wel.
Dat kwam omdat ze langs een paard stond waar ze een hekel aan had, en toen heeft ze met alle macht staan stampen enzo, de hele nacht lang. Dus ze is wel flink tekeer gegaan.
Maar ik ben nu ook steeds meer op de harde weg aan het rijden, dus de pezen versterken zo langzaam aan redelijk.
Ik heb vandaag een klein springetje gedaan, om te kijken hoe het ging.
Ik heb er ook foto's van gemaakt, om de te kijken hoe zij het doet.
Wel echt vreemd voor mij, heb al een eeuw niet gesprongen, maar zij vond het super.
én gelukkig ging alles goed
Prisca schreef:Miracle_ schreef:Ja, de oorzaak van de blessure in de wei, die weet ik niet precies, maar die in de stal wel.
Dat kwam omdat ze langs een paard stond waar ze een hekel aan had, en toen heeft ze met alle macht staan stampen enzo, de hele nacht lang. Dus ze is wel flink tekeer gegaan.
Maar ik ben nu ook steeds meer op de harde weg aan het rijden, dus de pezen versterken zo langzaam aan redelijk.
Ik heb vandaag een klein sprongetje gedaan, om te kijken hoe het ging.
Ik heb er ook foto's van gemaakt, om de te kijken hoe zij het doet.
Wel echt vreemd voor mij, heb al een eeuw niet gesprongen, maar zij vond het super.
én gelukkig ging alles goed
Nou mooi toch zou me er niet te druk om maken. Het kan nog een keer gebeuren maar wie zegt dat dat de oude plek was?. Misschien wel een nieuwe. Dat van die stal problemen zou ik eerder in de gaten houden. Maar ja dan nog hoeft het daar niet van te komen een goed stel benen moet dat kunnen hebben.
Zou het rustig aan opbouwen en niet de dagen erna in paniek raken gewoon doen zoals je normaal ook doet met een gezonde pony. Als het blijkt dat je regelmatig na het springen de dagen erna dikke warme benen hebt is het weer een ander verhaal.
En erna koud afspuiten.
Succes

Kylan schreef:Begrijp ik je nou goed dat je iedere dag springt? Dat is in ieder geval niet verstandig, met geen enkel paard. Een keer een sprongetje zal waarschijnlijk niet zo veel kwaad kunnen, maar ik zou het niet te gek maken.