Problemen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarajaa

Problemen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 21:57

Hoi

ik heb een leuke en lieve pony ze heet Saraja en is 14 jaar oud
Maar ik heb aleen een heel groot probleem met haar.
Ze is altijd al een snellere pony geweest, dat vind ik ook niet erg.
Maar met springen gebeurt het volgende: Alle hindernisen die onder de 50cm liggen gaan super die springt ze super goed mooi ruim.
Maar zo gauw het een stijltje word en wat hoger, wordt ze compleet gek, ze rent als een gek eropaf ( Ik kan haar dan niet meer baas)
Kijk als ze hard gaat oke, maar ze rent dan dwars door de hindernis heen!!
Daarom kan ik niet springen, omdat ik bang ben dat Saraja haar eigen verwond.
Ik heb les van een proffionele springruite en hij zei: Ik denk dat het probleem met jou pony is dat ze vroeger iets met haar gedaan hebben bijvoorbeeld: Als ze niet wilde springen dat ze dan werd geslagen of iets.
Ik heb de mensen gebeld maar wij Saraja van hebben gekocht en hun zeiden dat het niet waar is.
Maar zou het kunnen zijn dat Saraja vroeger mishandel is geweest?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunne helpen Ja
En als je tips hebt hoe ik haar rustiger kan krijgen mag je die natuurlijk ook geven Haha!

kus Sarajaa

Anoniem

Re: Problemen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:53

Het zou natuurlijk altijd kunnen, maar ik denk dat het realistischer is om er vanuit te gaan dat je d'r gewoon beter moet leren rijden omdat ze gewoon te heet wordt.
Dergelijke problemen zijn best op te lossen met balken voor en achter de hindernis, maar daar weet de professionele springruiter vast alles van.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:37

Verder moet je haar leren wachten. Zet de hindernis klaar en rij er langs, er voor, erachter maar spring niet. Rij op een volte voor de hindernis en verklein deze, zodat ze er op een gegeven moment recht voor komt maar niet mag springen. Rij overgangen voor de hindernis als ze wat kalmer is maar weer niet springen en zo bouw je verder op. je moet haar eerst onder controle kunnen houden vooraleer je aan de springtechniek kunt werken...

Kiimmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:27

Ik ben bang dat je dit er niet zomaar uit krijgt, dus je zult er hard aan moeten werken Lachen Zelf denk ik dat ze er vroeger over gejaagd is doro de ruiter die erop zat, of omdat ze er vrij overheen is gedreven. Ik denk dat een sterker iemand dit wel uit haar krijgt Knipoog Misschien ook een idee om een balkje ervoor te leggen zodat je afstand kunt berekenen Knipoog

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:25

Zou kunnen, misschien uit stap naar de hindernis, of kan ze gewoon niet hoog springen?!

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:43

Jouw pony vertoont vluchtgedrag en het kan inderdaad zo zijn wat jouw instructeur zegt dat ze door een traumatische ervaring dit vluchtgedrag vertoont.
Laat je haar wel eens losspringen? Hoe doet ze dit?

Probeer eens met haar aan de longe te laten springen. En bouw het rustig op. Ze moet vertrouwen in het springen krijgen zodat jij haar kan controleren.
Probeer oefeningen met cavaletto's en dat uitbouwen tot lage sprongetjes. Als je haar rustig over de lage sprongetjes krijgt en ze leert aan de longe wat hoger te springen zonder angst. Dan moet jullie samen gaan werken om een goede combinatie te vormen met springen. Van belang is dat je goede begeleiding krijgt, en misschien kan jouw instructeur het eens proberen met haar? Vaak voelt een instructeur wel wat er aan de hand kan zijn. En het kan zijn dat hij dat vanaf de grond niet goed kan zien.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:48

Ik heb ook een merrie gehad die bang werd als het hoger was (was al wel een paard). Belangrijk is dat je zelf rustig blijft, niet bang/onzeker word/bent en niet gaat trekken.
Probeer eens een hogere hindernis uit draf te springen met een drafbalk ervoor en een balkje op 3 grote passen erachter dat ze niet kan gaan rennen.. En daarna vanuit galop en dan maak je van de draf balk een galopbalk (op 3 grote passen ervoor).

Of je doet 2 in-uitjes en daarna een stijl of oxer erachter die je dan hoger maakt.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:51

Pomp je niet per ongeluk als het hoger wordt?? Dat deed ik altijd. stiekem toch bang dat je het niet gaat halen.
Zo te lezen is je pony een kei in springen, hou het tempo laag en vertrouw op haar springcapaciteiten.
Anders gewoon een volte draaien voor de sprong, net zolang totdat ze rustig is. Deze methode is heel bekend vraag je instructrice hoe je dat moet oppakken, succes!! Cool

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:07

larrylurex schreef:
Pomp je niet per ongeluk als het hoger wordt?? Dat deed ik altijd. stiekem toch bang dat je het niet gaat halen.
Zo te lezen is je pony een kei in springen, hou het tempo laag en vertrouw op haar springcapaciteiten.
Anders gewoon een volte draaien voor de sprong, net zolang totdat ze rustig is. Deze methode is heel bekend vraag je instructrice hoe je dat moet oppakken, succes!! Cool

Als je een volte draait voor de sprong dan verward je het paard toch heel erg, ze denkt dat ze mag springen en dan trek je dr vanaf, vaak gaan paarden daar juist nog harder van rennen! Kun je m beter leren na de sprong stil te zetten zodat het paard voor de sprong al denkt : oh ik moet zo stilstaan en zal die vanzelf al minder hard gaan.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:26

Nee, je wendt af en op het moment dat je paard wil weg spurten maak je een volte. dit herhaal je totdat je paard rustig is of je paard niet meer heet is voor de sprong.
Het werkt heel goed, ik heb het in de les vaak gezien bij verschillende paarden. Ze reageren allemaal heel goed hierop!

Stilzetten na de sprong werkt vaak niet zo goed omdat sommigen paarden (die van mij bijvoorbeeld) na de sprong heel rustig is en netjes stil staat maar VOOR de sprong nog steeds als een debiel ervandoor gaat. haha! Haha! Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:29

Ik heb nu eindelijk een beetje de rem gevonden! Het is belangrijk zelf heel erg rustig te blijven en vooral niet vergeten te blijven rijden! Wanneer je pony zo hard gaat kan ook te maken hebben met onzekerheid/angst! Geef hem daarom steun, blijven rijden alsof er geen hindernis staat en vooral NIET gaan trekken (veel mensen doen dit onbewust, ik ook) maak een ophouding links en rechts, praat met je pony en ga zitten in je zadel..gooi hem niet los voor de sprong maar hou contact! Na de hindernis meteen weer contact zoeken, diep gaan zitten in je zadel en idd evt. op een volte zetten! Hier gaat veel tijd en geduld inzitten! Ik heb woe. voor het eerst een parcour rond gesprongen in mijn tempo Knipoog en zo. ging het alweer knudde..blijven oefenen!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:37

Hmm mijn paard vertoonde dit gedrag bij alle hindernissen en ik heb begeleiding gehad van een prof toendertijd.

Wat wij hebben gedaan was op de hele A-C lijn in - uitjes gebouwd. We zijn zeer laag begonnen, paard kon er gewoon overheen stappen. Ik mocht haar niet terug rijden maar moest haar gewoon laten gaan.
Ik vond het doodeng toen!!!!
Na een paar maal werd ze al iets rustiger, hierna werden een aantal hindernissen iets hoger gezet. Het waren weken van herhalen, herhalen en nog eens herhalen.
Tussendoor reed ik wel voltes en maakte ik overgangen, paar pasjes achterwaarts enz.
Uiteindelijk kon ik haar na ongeveer een maand of twee fatsoenlijk op een sprong aanrijden.
Mijn instructeur zei dat het paard vertrouwen in zichzelf moest krijgen (het paard was voordat ik haar kocht over de kop geslagen op een sprong).

Oh ja en ik hoor hem nog schreeuwen: zitten , zitten, zitten!!!!!!!!!
Dus met je kont in het zadel zitten tot je werkelijk bij de sprong bent.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:07

Goed maar niet achterover zitten en met je benen naar voren! Denk maar na als je te diep gaat zitten schiet het paard als ware onder je door, als je voorin je zadel blijft zitten hou je m in feite tegen met je zit!

yvette92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:26

Hoemoeilijk het ook is, mij lijkt dat je er dan meer rust in moet brengen. Ik weet dat dit moeilijk is. Ik zelf zou gewoon uit stap gaan en dan net voor de hindernis aandraven dat ze leert dat ze rustig moet doen.. en net voor de hindernis is niet de laatste 10 cm hoor Knipoog wel wat verder van te voren. Op deze manier leer je je pony dat die rustig moet zijn. Of hoe groot is je pony?

succes verder