Ik rijd sinds een paar weken een paard voor mensen.
Dit paard is nu 8 jaar,en nóg niet ingereden.
Door zijn grote energiegehalte en enthousiasme (Zo noem ik het maar
) heeft hij ruim 8 amazones gehad die het na een paar keer voor gezien hielden.Ik heb nu 5 keer op hem losgereden en dat gaat opzich heel aardig.
Hij begint nu ontspannen te worden en begint niet meer op de meest rare momenten een rodeo te houden.
Goed,we lopen nu dus tegen 1 probleem aan; op de rechterhand valt hij - vooral in draf- gigantisch naar binnen.
Niet in de vorm van afwenden maar echt hoofd schuin houden,en zelfs schuin lopen (met zijn complete gewicht naar binnen hangen,alsof hij op 2 benen loopt).
Het valt echt niet te corrigeren door hem met mijn binnenbeen naar buiten te 'duwen'.
Hij reageert hier enkel op door zijn kont weg te draaien en nog verder naar binnen te komen.
Ook heb ik al geprutst met binnen/buitenteugel contact veranderen.
Aan de longe doet hij dit ook,op de rechterhand maakt hij een klein rondje,met zijn hoofd naar buiten.
Ook hier valt weinig te corrigeren.(ook zweep heeft geen effect)
Dubbele longe kent hij nog niet,dus dat heb ik nog niet geprobeert.
Hij kan ook aan de lange lijnen lopen,dan doet hij dit ook.
Ikzelf vind wel dat hij stijf is in zijn rug en hals,in de wei heeft hij ook altijd zijn hoofd ietwat scheef naar links gekantelt.
Op de linkerhand loopt hij overigens heel lekker rond en is dan prima te sturen met enkel mijn zit en benen.
Tot nu toe heb ik één keer op de linkerhand gegalopeert,omdat hij op de rechterhand echt om zou vallen.Maar ik kan de rechtergalop niet steeds blijven vermijden.
Hoe krijg ik hem fatsoenlijk op een volte zonder dat hij totaal omvalt?
En ook,zodat mijn binnenbeen er niet afvalt van de kramp

Ik denk dat het vooral heel veel training vraagt,maar dan moet ik wel een goed begin kunnen maken.
Edit; Zodra hij ver genoeg ingereden is,ga ik een keer per week met hem naar de les.
Nu heb ik dus nog geen les met hem.

). en zoals al eerder hierboven gezegt is; hem na laten kijken, vooral omdat hij rugklachten heeft. succes!