Ronder galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hansje

Ronder galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 16:52

Nou, titel zeg het zelf beetje Knipoog

Onze 20 jarige BWP heeft moeite met rond galopperen. Ze maakt zich ongelooflijk lang, neemt ongelooflijk grote passen en loopt dus ook niet lekker van achter naar voor. Ze doet dit dan wel wanneer ze bijvoorbeeld in-uitjes springt. dan galoppeert ze lekker verzamelt en over der rug.
In draf hebben we dat probleem niet. Ze loopt dan lekker los door haar lijf, is nageeflijk,...

iemand tips of oefeningen om daaraan te werken??

aslo

Re: Ronder galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:16

Heel veel draf-galop-draf-galop overgangen, hierbij hele korte stukjes galopperen. Als de galop verbeterd, kun je steeds iets langer galopperen, voornl. op de volte.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:56

Zeker veel overgangen rijden van draf naar galop en terug. Na enkele galoppassen terugnemen en weer vanuit arbeidsdraf opnieuw aanspringen (dus niet harder laten draven want dan spring je al aan met een "lang" paard). Suc6!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:26

Behalve de overgang draf-galop kun je ook veel vanuit stap aangalopperen, in galop de volte spiraalsgewijze verkleinen en vergroten, overgangen van middengalop naar arbeidsgalop, en het paard sterker maken door de voorhand of juist de achterhand een paar galopsprongen iets meer naar binnen te plaatsen. En als je paard in-uitjes en balkjes wel goed galopperend pakt, waarom niet de makkelijke weg en het paard op die manier sterker maken tot het zonder hulpmiddelen ook kan?

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:44

Urielle schreef:
Behalve de overgang draf-galop kun je ook veel vanuit stap aangalopperen, in galop de volte spiraalsgewijze verkleinen en vergroten, overgangen van middengalop naar arbeidsgalop, en het paard sterker maken door de voorhand of juist de achterhand een paar galopsprongen iets meer naar binnen te plaatsen. En als je paard in-uitjes en balkjes wel goed galopperend pakt, waarom niet de makkelijke weg en het paard op die manier sterker maken tot het zonder hulpmiddelen ook kan?

Het is helemaal niet de bedoeling om met hulpmiddelen te gaan werken hoor!!

Om aan te galopperen zorg ik er nu voor dat ze in een ronde, verzamelde draf draaft, waardoor ze inderdaad niet in galop valt en zo dus ook onmiddellijk 'lang' galoppeerd.

zal zeker meer vanuit de stap aangalopperen. Doe ik wss te weinig. en idd veel overgangen.

Werk aan de winkel Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:47

Ik bedoel met hulpmiddelen: balkjes Lachen
Maakt een paard sterker in de achterhand en je geeft aan dat je paard dan wel op de gewenste manier galoppeert. Dus ik zou daar zeker profijt van trekken Knipoog

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 21:20

Urielle schreef:
Ik bedoel met hulpmiddelen: balkjes Lachen
Maakt een paard sterker in de achterhand en je geeft aan dat je paard dan wel op de gewenste manier galoppeert. Dus ik zou daar zeker profijt van trekken Knipoog

ah, zo bedoeld Clown

idd, werken met balkjes

De oorzaak van het niet rond galopperen ligt dan vooral in de te zwakke achterhand?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:28

Bij het galopperen gebruikt een paard spieren die het bij het draven niet gebruikt. Die spieren moeten dus sterker.
Als je vraagt om rond en beheerst te galopperen, dan kost dat kracht. Het is voor een paard veel gemakkelijker om dan maar zich lang te maken en/of te gaan rennen, zodat hij niet hoeft te dragen.
Ik heb een tijd mijn paard van de fysio dagelijks een half uur moeten laten galopperen, langzaam maar wel gedragen en met veel sprong. In eerste instantie trok dat echt op niks, dat was gewoon hard gaan en lang maken aan de longe. Inmiddels kan ik hem laten schakelen aan de longe en merk ik bijv. ook dat hij bij de overgang galop-draf op het achterbeen blijft en dat ik daadwerkelijk de galop kan verkleinen en dan de overgang inzetten. Dat kon eerst gewoon niet. Het is dus echt niet per se onwil of lol willen maken, het is blijkbaar best zwaar. Zeker als je een paard hebt wat bijv. erg lang is en toch al moeilijk te sluiten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:35

Tis ook zwaar voor zo'n type paard. Onze merrie dus net zo. Toen wij haar kregen werd mijn dochter van voor naar achter 'gegooid' zeg maar, gewoon omdat het paard niet de kracht had om kleinere, meer opgerichte galopsprongen te maken. Op advies van Herman Wientjes, dus de galop-draf-galop overgangen op de volte, en dan langzaam aan steeds iets langer galopperen (naarmate ze sterker wordt dus). Na 10 maanden trainen, zien we flinke vooruitgang, maar soms nog te groot. Dit vergt echt ff tijd.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 21:36

Het is idd een lang paard die moeilijk sluit.
Het schakelen in galop lukt ook moeilijk. Het wegrijden lukt goed (ze maakt zich wel nog langer dan). Het verkleinen van de galop lukt heel moeilijk. Ofwel valt ze onmiddellijk terug in draf, of ze negeert de hulpen en maakt zich weer lang.

Tijdens het springen heeft ze dan dat probleem niet. Ze kan dan naar de hindernis galopperen met zo'n korte verzamelde galop dat er iemand gewoon naast kan meestappen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:48

Dat met dat springen is herkenbaar, maar dan vwb onze andere paardje Knipoog
Die is lui en heeft tijdens de dressuurtraining nooit zoveel zin om echt aan het werk te moeten, zit ie echter in de springles of in een parcours dan kan ie op de plaats galopperen, echt zitten met veel sprong. Vaak zie je dat paarden zich tijdens het springen meer richten op de sprong en zich daardoor (denk ik) automatisch wat meer oprichten en derhalve makkelijker galopperen. Voor ons een reden om regelmatig ff een sprongetje te maken tijdens de dressuurtraining.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:02

Wat bij mij ook goed werkt is lichtjes schoudervoor rijden in galop, gaat hij automatisch iets ronder van lopen met de achthand er meer onder. Het is idd ook zo dat hij veel makkelijker met galopperen en mn schakelen in de galop is sinds hij weer wat springlesjes heeft gelopen.