Uitgeblust tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Uitgeblust tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:47

Mijn 10-jarige ruin is een beetje een lui paardje, hij werkt wel graag, maar is liever lui dan moe.
Nou lukt het mij goed om hem met trainen voorwaarts te houden, dit doe ik door aandrijven, luistert hij niet een tikje, ik rij veel overgangen en veel schakelen.

ik rij L2 dressuur met hem en bij elke wedstrijd loop ik tegen het probleem aan dat hij niet vooruit te branden is, met inrijden gaat het heel goed, maar zodra ik de ring in kom kruipt hij inelkaar en reageert hij niet meer op mijn been/ zweep. Hierdoor krijg ik altijd het commentaar dat hij actiever moet lopen.

Ik heb al van alles geprobeerd, spoortjes helpen niet, ik heb kort ingereden, voorwaarts ingereden, voordat ik de ring inga even oppeppen met been. Het werkt niet... Binnenrijden gaat goed, heb ik standaard 8en op, maar daarna zakt het echt weg.

Heeft iemand hier ervaring mee of de gouden tip? Want het is echt frustrerend als je weet dat hij het kan maar dat het gewoon niet lukt!

Urbanus

Re: Uitgeblust tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:49

Een andere brok misschien of een voedingssupplement?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:55

Hij staat dag en nacht op kort gras en krijg haver en brok speciaal voor wat extra energie. We hebben een tijd extra brok bijgevoerd, summerbrok = alleen energie. Hij wordt heel snel dik, dus we moeten heel voorzichtig hiermee zijn.
Weet je toevallig een goed brok/ supplement voor hem?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:57

Is je paard in de training ook lui en traag, of kan het zijn dat je paard last heeft van spanning en gewoon 'bevriest' van angst?
Of is het wellicht zo dat jijzelf 'netjes' wilt rijden en hem daardoor minder aan zijn broek zit dan dat je met trainen doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:58

Gebeurt dit ook als je 'm eens op de trailer zet en een wedstrijdsituatie nabootst? (dus compleet met inrijden en daarna in andere bak of weiland proef rijden)

Zo ja dan heeft je paard dus écht te weinig energie voor de reis (? -> ! ) en een wedstrijd en moet je gaan kijken of je 'm daar niet extra in moet ondersteunen.

Zo nee, dan weet je dat je zelf te weinig rijdt als je de ring in komt, en dat je paard dat weet. "Showsmart" heet dat. En daar is maar 1 remedie voor: ALTIJD rijden zoals je thuis ook doet. Met andere woorden: offer je proef op indien nodig tbv de opvoeding van je paard.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:03

Ik d8 aan pavo sportbrok, maar ik heb geen supplement in mijn hoofd, ik heb altijd paardjes die juist afgeremd moeten worden, en dat doe ik o.a. met bloesem remedies, er is vast ook wel een bloesem remedie om energie op te wekken...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 13:05

haha, dat heb ik me ook al afgevraagd inderdaad!

Dat ikzelf netjes wil rijden, ligt het denk ik niet aan, met onderlinge wedstrijden heb ik mijn verstand op nul gezet en gedaan alsof het een training was. Hij was alsnog traag.

Ik denk dat het idd met bevriezen te maken heeft, met de training loopt hij wel, het gaat steeds beter en makkelijker, tijdens het iinrijden ook. Maar in de ring blijft het een probleem..
Doordat hij moeilijk aan het been wordt, wordt het moeilijk om de oefeningen goed te rijden. We rijden wel WP's, maar met een proef vol 6en. Ik weet dat we beter kunnen, en wil dit ook graag laten zien.

Aan de trailer ligt het niet, we gaan elke week met de trailier naar les en daar loopt hij echt super.

edit: Hij heeft jarenlang sportbrok van pavo gehad, maar hier werd hij heel dik van waardoor hij natuurlijk nog trager werd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:54

Als het inderdaad bevriezen van de spanning is (ik heb er ook zo een en dat is gewoon heel rot), komt het toch neer op heel veel kilometers maken op vreemd terrein, dus veel op (onderlinge?) wedstrijd, veel elders trainen, veel buitenrijden, clinics boeken en noem maar op wat je kunt bedenken. Als je er ook mee springt, pak hem dan ook mee naar oefenparcoursen, ze moeten wel wat vlotter worden om te kunnen springen en meestal is er veel meer te zien in het parcours dan in een dressuurring.

En check hoe je ontspanning kunt krijgen. Dat kan zijn met rijden, dieper instellen, wat stelling pakken (evt. start je een paar keer HC, legt aan de jury uit dat je een probleem op komt lossen en werkt eerst aan de spanning), tempowisselingen rijden zodat hij geen tijd heeft om te gaan kijken naar al dat enge.
Maar wie weet werkt het hartstikke goed om hem vroeg mee te pakken, een uur daar aan de hand te grazen op een druk concoursterrein en zo te wennen aan de entourage. Een kalmerend supplement wat dopingvrij is kan helpen.

Als het zo is dat hij met losrijden op dezelfde plek (dan ook proefachtig rijden, kort op elkaar) gewoon aan de hulp staat en in de ring weer bevriest, dan lijkt het me dat je toch onbewust iets van spanning doorgeeft. In dat geval kun je zelf misschien iets pakken zoals Bach Rescue Remedy.

Zomaar wat dingetjes die ik kan bedenken hoor, misschien zit er iets tussen wat je past?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:36

Super bedankt voor deze tips! Ik zal ze zeker uitproberen en kijken wat het beste bij ons werkt!

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:31

Als het met losrijden wel goed gaat zou ik eerder het probleem bij jezelf zoeken dan bij het paard.
Misschien bouw je in de ring onbewust spanning op waardoor je paard terug komt. Start hem een keer HC dan staat er misschien wat minder druk op je Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 08:32

Misschien domme vraag hoor. Maar kan HC starten overal? Moet ik dat van te voren aanvragen bij het secretariaat?

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:40

Ik voer ook altijd een dag voor de wedstrijd 's avonds een halve kilo extra. Bij mijn pony werkte dat goed. Op de trailer staan is ook niet zomaar wat voor die beesten ze moeten goed op de benen blijven staan en met de bochten mee. Ik denk dat dat ook nog al wat energie in neemt. En dan nog een x een proef (of 2). En de 1 kan er beter tegen dan de ander. Ik zat te denken misschien dat draversbrok helpt. Een heleboel sportpaarden (hier in de buurt) krijgt dat en daar zit geloof ik net iets meer in als gewone sport brok.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:20

babbeloe schreef:
Ik voer ook altijd een dag voor de wedstrijd 's avonds een halve kilo extra. Bij mijn pony werkte dat goed. Op de trailer staan is ook niet zomaar wat voor die beesten ze moeten goed op de benen blijven staan en met de bochten mee. Ik denk dat dat ook nog al wat energie in neemt. En dan nog een x een proef (of 2). En de 1 kan er beter tegen dan de ander. Ik zat te denken misschien dat draversbrok helpt. Een heleboel sportpaarden (hier in de buurt) krijgt dat en daar zit geloof ik net iets meer in als gewone sport brok.

Nooit aan draversbrok gedacht! zal er binnenkort even naar informeren, kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik ben idd ook bang dat als we in de M1 komen, we helemaal niet meer vooruit komen.. Ben al heel lang met mezelf bezig, dacht ook vanaf het begin dat het aan mijn eigen spanning lag, maar wat ik al eerder zei, met een onderlinge wedstrijd heb ik me helemaal geconcentreerd op voorwaarts rijden, de punten maakten me echt niks uit. Ik heb helemaal gereden zoals in een training, dus ook met extra (kleine) voltes als hij niet reageerde en andere oefeningen die niet in de proef voorkwamen. Ook deze keer zakte hij echt in..

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:29

eehm ik ken het.. op de manege hebben we er ook zo een..
dat is gewoon op eigen terrein, inrijden gaat prima en bij de eerste stap in de andere bak voel je hem langzaam zijn Boos!
weet niet of dit bij jou ook het geval is ??

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:32

Binnenkomen gaat goed maar daarna gaat het bergafwaarts. Ben allang blij dat ik niet meer hoef te groeten in het begin want toen was het helemaal erg..

timothy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:34

Hoi,
Mijn paard heeft precies hetzelfde! Wij voeren hem geplette haver en muesli van Havens met extra veel haver erin. Eerst voerden wij hem ook nog sportbrok bij, maar dit bouwen we af want dit werkt niet zo goed.

Op wedstrijd is mijn paard ook heel erg sloom en je moet hem echt actief rijden. Wij hebben geleerd om hem een beetje heter te maken door kleine tikjes te geven achter het been daar wordt hij heel heet van. Het gaat nu steeds beter. Ook voeren wij hem 1 dag van te voren een have schep geplette haver extra, waardoor hij heel erg heet wordt.

Verder hebben wij ook vaak met onze instructrice erbij op vreemd terrein gereden en dat heeft hem heel erg geholpen!

succes ermee.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:42

timothy schreef:
Hoi,
Op wedstrijd is mijn paard ook heel erg sloom en je moet hem echt actief rijden. Wij hebben geleerd om hem een beetje heter te maken door kleine tikjes te geven achter het been daar wordt hij heel heet van. Het gaat nu steeds beter. Ook voeren wij hem 1 dag van te voren een have schep geplette haver extra, waardoor hij heel erg heet wordt.

Deze tip heb ik idd al eerder een keer gekregen, maar hier werd hij zo woest van dat het gevaarlijk werd Vork Heb ik dus niet meer gedaan, wil graag dat ik en de andere omstanders zonder brokken thuis komen Bloos

Toch bedankt voor je tip!

timothy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:57

hoi,
ja die van mij vind het ook niets, maarja als hij niet voorwaarts blijft, confronteer ik hem er toch mee.
Maar ik snap wel dat je heel thuis wilt komen!