Voltes rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacobeho

Voltes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:14

Hallo,

Ik rijd sinds kort in de les met zadel.
hiervoor reed ik altijd zonder zadel.
Nu heb ik een probleem met voltes rijden.
De pony waarop ik rijd laat zich gewoon naar binnen vallen.
Ik weet dat je als je een volte rijd je binnen hand naar binnen doet,
En dat je hem met je kuiten naar buiten moet drukken om de
volte mooi rond te maken. Nou is het probleem dat ik niet
sterk genoeg ben in mijn benen. Ik kan de pony dus niet
met mijn kuiten naar buiten drukken op een volte.
Wat kan ik hieraan doen? heeft iemand tips, oefeningetjes enz..?

Jacobeho,

diega

Re: Voltes rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:53

Voordat je een volte instuurd geef je met buitenteugel een ophouding ( even sluiten) daarna druk je aan met je binnenbeen en dan pas geef je de stuurhulp met je binnenteugel. Hierdoor is je pony al iets gebogen en weet dat er "iets" aankomt >> de stuurhulp. Omdat je al je binnenbeen eraan hebt zal ze daardoor niet meteen naar binnen vallen. Tijdens de volte, als je pony geluisterd heeft naar de stuurhulp deze ontspannen en met de buitenteugel de buitenkant van de volte aan blijven geven. wanneer je het gevoel hebt dat je pony de volte niet meer volgt nogmaals de stuurhulp geven. Dus de pony niet met de binnenteugel de volte door sturen maar een aantal maal een kleine aanwijzing geven dat ze de volte moet volgen en het meer met je buitenteugel begeleiden, deze blijft en nl constant aan.
Ook letten op je gewichtshulp, wel meezitten vanuit je heup meedraaien met je schouders, maar nooit meehangen met je bovenlijf naar binnen.

Probeer eerst halve grote voltes, bv van E naar B en daarna weer hoefslag volgen.

Nog een oefening, volte insturen bij bv E, deze een kwart rijden en daarna vanaf de A/C lijn rechtuit sturen.

Succes! Laat maar weten of het lukt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:38

Diega geeft al goede tips. Wat je ook kunt proberen is buitenstelling te vragen, hierdoor gaat hij rechterop lopen en kan hij moeilijk naar binnen vallen. Dit afwisselen met binnenstelling, valt hij naar binnen, weer buitenstelling. Dit doen tot hij recht loopt.

Hij hoeft niet meteen perfecte stelling te hebben, de buiging in zijn lijf is belangrijker, dit train je door buiten en binnenstelling te vragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:48

Je hebt geen kracht nodig om hem opzij te zetten, je moet je hulp er nl. niet constant aanhouden. Als je gaat zitten duwen gaat hij terug hangen en bereik je het tegenovergestelde. Gewoon kort aantikken met je kuit. Geen reactie? Kort een keer je spoortje. Geen reactie? Dan geef je een paar keer een korte snelle tik met je spoortje, alsof je hem wilt kietelen. Eventueel je zweepje een keer achter je kuit gebruiken. Niet opzij gaan voor je been is geen optie.

Geef met je buitenhand de schouder gerust wat ruimte (opzij bewegen) om mee te openen, het gaat erom dat hij opzij gaat. De buitenschouder erbij houden kun je later wel weer doen.

In de beginfase kun je hem ook wat helpen met je gewicht, druk iets meer op je buitenbeugel. Een paard verplaatst zich naar waar je je gewicht legt.

Contrastelling vragen ben ik zelf niet zo enthousiast over, dan komt een paard vaak nog meer tegen het binnenbeen en daar moet hij juist vanaf.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 12:58

Oke, bedankt allemaal! ik zal het proberen Lachen

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:21

Ik lees even nieuwsgierig mee.
Ik heb hier ook wat last van , maar dan de 2e helft van de volte (rijd wel op verschillende paarden op een manege). De eerste helft is meestal nog wel netjes rond, maar dan is de 2e helft meer een ovaal. Ik probeer er iedere keer goed op te letten en het gaat al beter (mijn instructrice hamert er ook extra op), maar ik blijf hiermee tobben.
Ben benieuwd hoe je het opgelost krijgt.

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 15:53

Laurabram schreef:
Ik heb hier ook wat last van , maar dan de 2e helft van de volte (rijd wel op verschillende paarden op een manege). De eerste helft is meestal nog wel netjes rond, maar dan is de 2e helft meer een ovaal. Ik probeer er iedere keer goed op te letten en het gaat al beter (mijn instructrice hamert er ook extra op), maar ik blijf hiermee tobben.

Klopt, dat heb ik ook ongeveer Lachen Mij instructrice laat mij ook extra veel voltes rijden om het goed te leren. Lachen De volte begint goed en dan gaat het helemaal verkeerd. Hij maakt hem super klein of hij maakt er net als bij jouw op het eind een ovaal van. erg vervelend!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:09

Ik rij ook op een manege. Soms heb ik last van dit probleem. De pony waar ik op rij negeert ook wel eens mijn binnenbeen. Kan het zijn dat ze hard is geworden voor het been. (door teveel schoppen van verschillende ruiters/amazones) ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:23

Laurabram schreef:

Dat is ook wel logisch want juist vanaf de helft wordt het moeilijk, dan wordt dat binnenachterbeen belast en dat vinden ze zwaar en willen ze ontwijken. Helaas is de enige remedie om het makkelijker te maken toch veel oefenen dat ze sterker worden en leren dat ze het allemaal best kunnen Ach gut

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:55

Urielle schreef:
Dat is ook wel logisch want juist vanaf de helft wordt het moeilijk, dan wordt dat binnenachterbeen belast en dat vinden ze zwaar en willen ze ontwijken

Dat snap ik niet helemaal. Je rijdt een volte (idealiter) toch met een constante buiging? Dan is de belasting toch ook constant? Waarom zou dat in de tweede helft van de volte anders worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:11

Hmmm, ik denk even, maar theoretisch heb je daar gelijk in Shadow. In praktijk zie je echter dat de paarden het vanaf net voor de helft moeilijk hebben. Zal mijn voltes eens kritisch bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:30

Ik merk ook dat de paarden het de tweede helft vaak lastiger vinden, maar ik heb zelf de indruk dat dat psychisch is, zowel bij de ruiter (-> ikzelf dus Knipoog ) als bij het paard: zeker bij de kleine voltes let ik in de eerste helft nog netjes op de buiging en let het paard nog netjes op mij, de tweede helft denken we allebei te veel dat we al weten wat er komt en dan rijden we te snel op de hoefslag af.

Ik merk bv dat de voltes vaak iets ronder zijn als je begint met een grote volte en deze sluiit.

Ook worden kleine foutjes steeds een beetje groter: als wij enige tijd op de E-B-E-grote volte blijven, gebeurt het vaak dat ik na een paar rondjes op de binnenhoefslag kom: per half rondje is de afwijking niet zo groot, maar na een tijdje stapelen de 'net niets' zich op: net een beetje verkeerde buiging, net een beetje te veel naar binnenvallen, net een beetje verkeerd corrigeren... En dan ineens klopt het niet meer Lachen

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:18

je moet met je buitenteugel een volte insturen, misschien zweepje achter je kuit leggen om hem naar buiten te tikken?!