Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
brigitta1987 schreef:Hoi,
Is je zadel wel de goede maat voor jou en je pony? Op een zadel in de verkeerde maat is het veel moeilijker om goed te zitten.
Verder: als je gewend bent om door te zitten in plaats van licht te rijden (of sta-zitten zoals je dat noemt) kan je jezelf misschien het best eerst leren om goed door te zitten met zadel en dan pas gaan lichtrijden. Op het verkeerde been lichtrijden is trouwens niet zo heel verschrikkelijk, gewoon blijven oefenen en wisselen als je ziet dat je verkeerd zit.
Ik zou als ik jou was ook wat vaker met zadel gaan rijden, met 1x in de week kan je er nog niet echt aan wennen, probeer het eens 3x in de week
brigitta1987 schreef:Hoi,
Is je zadel wel de goede maat voor jou en je pony? Op een zadel in de verkeerde maat is het veel moeilijker om goed te zitten.
Verder: als je gewend bent om door te zitten in plaats van licht te rijden (of sta-zitten zoals je dat noemt) kan je jezelf misschien het best eerst leren om goed door te zitten met zadel en dan pas gaan lichtrijden. Op het verkeerde been lichtrijden is trouwens niet zo heel verschrikkelijk, gewoon blijven oefenen en wisselen als je ziet dat je verkeerd zit.
Ik zou als ik jou was ook wat vaker met zadel gaan rijden, met 1x in de week kan je er nog niet echt aan wennen, probeer het eens 3x in de week
Jacobeho schreef:brigitta1987 schreef:Hoi,
Ik rijd op een zadel van de manege, het is wel een goede maat, misschien een klein beetje te klein.
En ik heb 1x in de week les, thuis heb ik wel 2 shetlanders maar daar rijd ik niet met zadel op;) ik kan thuis dus niet oefenen..
Nino94 schreef:En ik las laatst om beter in galop te blijven zitten moet je in 1 hand de teugels vast houden en de andere hand bij je oor laten hangen
brigitta1987 schreef:Dat is wat lastiger ja.
Wat mij altijd heeft geholpen toen ik leerde rijden was om me veel te concentreren op de figuren rijden. Dan was ik minder aan het letten op hoe ik zat en daardoor zat ik meer ontspannen. Misschien dat het bij jou ook helpt?
nickyu schreef:als je op het verkeerde been lichtrijd
even doorzitten
dat is 2 seconden zitten ipv die ene zit vd staan zit
dus staan zit staan zit (oeps ik zit verkeerd) zit zit staan zit staan zit
snap je m ?
rijd je op je eigen shetlanders met zadel op de manege ?
of op een manege pony/paard

zo werd het mij gezegd, later kun je beter je balans vinden en een betere houding aannemen.
nickyu schreef:als een zak aardappels en voor je gevoel iets achter over
dan zit je waarschijnlijk recht![]()
okee dan is het dus ook wennen voor je
een shet stapt iets korter dan een welshje
komt van zelf goed
gewoon blijven oefennen
ik vind het nog best moeilijk om als een zak aardappels te blijven zitten
.