Met zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacobeho

Met zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:17

Hee,

Ik reed altijd zonder zadel, ik reed dan ook vooral op shetlanders.
Nu ben ik bezig met het leren om met zadel te rijden.
Ik heb nu een aantal lessen gehad maar het lukt niet echt.
Ik weet dat het niet zomaar in 1x lukt!

In draf sta zit ik meestal tot altijd op het verkeerde been en
In galop kan ik niet goed in het zadel blijven zitten.
Wie heeft er tips voor mij??? of geheugensteuntje voor draf.. als die er is..

Zijn er ook oefeningetjes die je thuis kan doen?
Ik rijd 1x in de week met zadel. omdat ik maar 1x in de week les heb
En ik thuis alleen maar 2 shetlanders heb en geen zadel..
Wil ook wel graag thuis wat oefenen. Iemand tips, oefeningetjes enz.??

Jacobeho,
Laatst bijgewerkt door Jacobeho op 27-06-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Met zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:21

Hoi,

Is je zadel wel de goede maat voor jou en je pony? Op een zadel in de verkeerde maat is het veel moeilijker om goed te zitten.

Verder: als je gewend bent om door te zitten in plaats van licht te rijden (of sta-zitten zoals je dat noemt) kan je jezelf misschien het best eerst leren om goed door te zitten met zadel en dan pas gaan lichtrijden. Op het verkeerde been lichtrijden is trouwens niet zo heel verschrikkelijk, gewoon blijven oefenen en wisselen als je ziet dat je verkeerd zit.
Ik zou als ik jou was ook wat vaker met zadel gaan rijden, met 1x in de week kan je er nog niet echt aan wennen, probeer het eens 3x in de week Lachen

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:25

brigitta1987 schreef:
Hoi,

Is je zadel wel de goede maat voor jou en je pony? Op een zadel in de verkeerde maat is het veel moeilijker om goed te zitten.

Verder: als je gewend bent om door te zitten in plaats van licht te rijden (of sta-zitten zoals je dat noemt) kan je jezelf misschien het best eerst leren om goed door te zitten met zadel en dan pas gaan lichtrijden. Op het verkeerde been lichtrijden is trouwens niet zo heel verschrikkelijk, gewoon blijven oefenen en wisselen als je ziet dat je verkeerd zit.
Ik zou als ik jou was ook wat vaker met zadel gaan rijden, met 1x in de week kan je er nog niet echt aan wennen, probeer het eens 3x in de week Lachen

Ik rijd op een zadel van de manege, het is wel een goede maat, misschien een klein beetje te klein.
En ik heb 1x in de week les, thuis heb ik wel 2 shetlanders maar daar rijd ik niet met zadel op;) ik kan thuis dus niet oefenen..

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:26

brigitta1987 schreef:
Hoi,

Ik ben het er helemaal mee eens, probeer idd. vaker te gaan rijden met zadel OK dan!

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:28

Het steuntje voor lichtrijden op het goede been is, als je buitenvoorbeen voor is moet je 'staan' en als je buitenvoorbeen achteris moet je 'zitten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:30

Jacobeho schreef:
brigitta1987 schreef:
Hoi,

Ik rijd op een zadel van de manege, het is wel een goede maat, misschien een klein beetje te klein.
En ik heb 1x in de week les, thuis heb ik wel 2 shetlanders maar daar rijd ik niet met zadel op;) ik kan thuis dus niet oefenen..

Dat is wat lastiger ja.
Wat mij altijd heeft geholpen toen ik leerde rijden was om me veel te concentreren op de figuren rijden. Dan was ik minder aan het letten op hoe ik zat en daardoor zat ik meer ontspannen. Misschien dat het bij jou ook helpt?

annekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:31

het is eventjes door hebben het lichtrijden!
maar.. oefening baart kunst!;)
het komt vanzelf als je je pony beter aan gaat voelen!

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:33

En ik las laatst om beter in galop te blijven zitten moet je in 1 hand de teugels vast houden en de andere hand bij je oor laten hangen

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 08:45

Nino94 schreef:
En ik las laatst om beter in galop te blijven zitten moet je in 1 hand de teugels vast houden en de andere hand bij je oor laten hangen

Dit snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met de andere hand bij je oor laten hangen?

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:07

brigitta1987 schreef:
Dat is wat lastiger ja.
Wat mij altijd heeft geholpen toen ik leerde rijden was om me veel te concentreren op de figuren rijden. Dan was ik minder aan het letten op hoe ik zat en daardoor zat ik meer ontspannen. Misschien dat het bij jou ook helpt?

ik zal het proberen! Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:17

als je op het verkeerde been lichtrijd
even doorzitten

dat is 2 seconden zitten ipv die ene zit vd staan zit
dus staan zit staan zit (oeps ik zit verkeerd) zit zit staan zit staan zit

snap je m ?

rijd je op je eigen shetlanders met zadel op de manege ?
of op een manege pony/paard

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 09:19

nickyu schreef:
als je op het verkeerde been lichtrijd
even doorzitten

dat is 2 seconden zitten ipv die ene zit vd staan zit
dus staan zit staan zit (oeps ik zit verkeerd) zit zit staan zit staan zit

snap je m ?

rijd je op je eigen shetlanders met zadel op de manege ?
of op een manege pony/paard

Ja ik snap het Lachen
In de manege rijd ik op een welsh pony. Ik gok op een B welshje. Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:27

voor galop moet je gewoon als een zak aardappelen in het zadel hangen Knipoog zo werd het mij gezegd, later kun je beter je balans vinden en een betere houding aannemen.
en je kan misschien je met 1 hand vasthouden aan de boom, en dus goed diep in het zadel zitte.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:56

als een zak aardappels en voor je gevoel iets achter over
dan zit je waarschijnlijk recht Haha!

okee dan is het dus ook wennen voor je
een shet stapt iets korter dan een welshje
komt van zelf goed
gewoon blijven oefennen Knipoog

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 17:42

nickyu schreef:
als een zak aardappels en voor je gevoel iets achter over
dan zit je waarschijnlijk recht Haha!

okee dan is het dus ook wennen voor je
een shet stapt iets korter dan een welshje
komt van zelf goed
gewoon blijven oefennen Knipoog

Oke Lachen ik vind het nog best moeilijk om als een zak aardappels te blijven zitten Tong uitsteken.
Het klinkt makkelijk, maar het is best moeilijk...