HELP! Bokken tijdens hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tanjazaffira

HELP! Bokken tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:16

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...
Ik heb een 4 jarige merrie ( Tango ) ik heb haar nu al een paar maanden onder het zadel en het gaat super goed!
Tijdens haar hengstigheid is ze altijd al wel wat lastiger te rijden, aan mn been plakken niet voorwaards zijn en een beetje nukkig maar verder geen gekke dingen.
Nu lijkt het hengstig zijn steeds heftiger te worden en lijkt ze er tijdens het rijden echt last van te hebben.
Maandag en dinsdag deed ze is stap eigenlijk niets verkeerd tot dat ik ging aandraven....
Niets anders dan bokken en oren plat in dr nek, ze trapt ook echt naar mijn been.
Ik schrok eigenlijk omdat ze dat nooit gedaan heeft, weer voorzichtig aangesprongen en weer bokken.
Even aan de lijn gedaan om te kijken of ze het dan ook doet maar dat is niet zo.
Ik denk dus echt dat ze last heeft van mijn been op dat moment.

Misschien heeft 1 van jullie ook ervaringen met een middel wat mijn meisje makkelijker door de hengstigheid kan helpen??

Nu is mijn vraag,
Zet ik haar de eerste paar dagen dat ze hengstig is aan de lijn en lekker wandelen of moet ik haar dan straffen en stug door rijden.
Ik heb zelf ook geen zin om druk te zijn als ik ongesteld ben.....
En ik kan me ook zo bedenken dat ze dit gedrag zich aan kan leren ook als ze niet hengstig is...
Normaal loopt ze heerlijk en geeft geen enkel teken van verzet.

Ik hoop op jullie hulp........

Alicia2u

Re: HELP! Bokken tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:20

Misschien kun je de dierenarts vragen om de hormonen te checken en bekijken of hij wat aan de hengstigheid kan doen. Als de merrie niet voor de fok wordt gebruikt, dan kan dat geen kwaad en je wilt toch lekker kunnen rijden.
Ook kunnen merries last hebben van de eierstokken (die zitten net achter het zadel), waardoor ze wat heftig kunnen reageren rond de eisprong (sommige vrouwen hebben halverwege hun menstruatiecyclus ook krampen).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:27

Een Tango afstamming zei je toch? Ik rijd een Jazz x COntango en die heeft dit ook sterk gehad, echt merrie-gedrag. Ook gewoon een slag dominantie die dan naar de oppervlakte komt. Het is nu bijna over, maar ik heb er ruim een jaar over gedaan en er zijn heel wat latten van de omheining gesneuveld. Als er iemand anders op zit doet ze het gelijk weer. Heb haar telkens als ze aan mijn been plakt fors naar voren gereden, aanleuning gelaten voor wat die was. Ik reed op de binnenhoefslag om te voorkomen dat er ongelukken gebeurden. Been er verder vrij veel af, alleen als ik iets wilde zachte hulp. Tegen mijn been aanhangen dan betekende echt een rondje in fikse galop.

Wilde eerst ook hormonen bij gaan geven, maar heb het niet gedaan, en nu kan ze prima het verschil maken tussen in de wei staan en aan het werk, in de bak vertoont ze haar hengstigheid niet meer, alleen nog in de stal/wei.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:32

Alicia2u schreef:
Misschien kun je de dierenarts vragen om de hormonen te checken en bekijken of hij wat aan de hengstigheid kan doen. Als de merrie niet voor de fok wordt gebruikt, dan kan dat geen kwaad en je wilt toch lekker kunnen rijden.
Ook kunnen merries last hebben van de eierstokken (die zitten net achter het zadel), waardoor ze wat heftig kunnen reageren rond de eisprong (sommige vrouwen hebben halverwege hun menstruatiecyclus ook krampen).

Ja oke maar voor the time being laten staan of rijden.....

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:36

Venetia schreef:
Een Tango afstamming zei je toch? Ik rijd een Jazz x COntango en die heeft dit ook sterk gehad, echt merrie-gedrag. Ook gewoon een slag dominantie die dan naar de oppervlakte komt. Het is nu bijna over, maar ik heb er ruim een jaar over gedaan en er zijn heel wat latten van de omheining gesneuveld. Als er iemand anders op zit doet ze het gelijk weer. Heb haar telkens als ze aan mijn been plakt fors naar voren gereden, aanleuning gelaten voor wat die was. Ik reed op de binnenhoefslag om te voorkomen dat er ongelukken gebeurden. Been er verder vrij veel af, alleen als ik iets wilde zachte hulp. Tegen mijn been aanhangen dan betekende echt een rondje in fikse galop.

Wilde eerst ook hormonen bij gaan geven, maar heb het niet gedaan, en nu kan ze prima het verschil maken tussen in de wei staan en aan het werk, in de bak vertoont ze haar hengstigheid niet meer, alleen nog in de stal/wei.

Ja dat vind ik ook zo eng, de bakranden!
Nou hebben wij een soort van Rubbere linten dus kan weinig mis gaan maar toch!
Ook als er ruinen naast de bak staan, dan parkeert ze haar kont daar en ik kan doen wat ik wil maar weg lopen zonder te bokken doet ze niet. Ze is niet echt heel dominant ze laat zich prima vertellen wat de bedoeling is maar niet als ze hengstig is idd.
bedankt voor je reactie

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:39

Voor je eigen veiligheid laten staan en een DA erbij laten komen als ze hengstig is.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:42

Heb je ook ervaring met middelen zoals moody maren enzo?
Het is eigenlijk wel de bedoeling dat ze een keer een veulen krijgt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:53

Ik zou de DA om advies vragen. Ik zou niet zomaar middeltjes bij gaan geven als je er later wel eventueel een veulen van wilt hebben. Dus overleg met de DA voor de beste oplossing.
Zeker in de zomer, wanneer de merries vaak hengstig zijn, is het wss geen optie om de training steeds voor een week ofzo te onderbreken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:56

Ik heb olie gekregen voor de hengstigheid van mijn merrie. Mss is dit ook een idee als je liever niet allerlei hormonen wil geven. Ik heb mijn tante mijn pony laten onderzoeken, zij was toen nog bezig met zo'n opleiding.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:58

capopjekop schreef:
Ik heb olie gekregen voor de hengstigheid van mijn merrie. Mss is dit ook een idee als je liever niet allerlei hormonen wil geven. Ik heb mijn tante mijn pony laten onderzoeken, zij was toen nog bezig met zo'n opleiding.

En wat voor olie is dat dan???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:59

Geloof bacholieën, maar daar moet je ook niet zomaar mee gaan uitproberen, ik zal de link naar die opleiding eens zoeken. Ze doen ook gratis consulten door studenten, die worden wel begeleid door leraren, weet alleen niet of het bij jou in de buurt is, maar ik zal toch de link opzoeken.

edit:
http://www.silverlinde.com/

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:05

Mijn schoonmoeder doet die opleiding voor mensen en heeft ook wel eens speciaal voor mijn paard iets gemaakt toen ik hem net had en hij erg onrustig was op z'n nieuwe stal. Dat heeft toen goed geholpen, maar hoe het werkt bij hengstige merries weet ik niet.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:06

Oke dank je wel.
Ik zal alles eens gaan lezen.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:07

Alicia2u schreef:
Mijn schoonmoeder doet die opleiding voor mensen en heeft ook wel eens speciaal voor mijn paard iets gemaakt toen ik hem net had en hij erg onrustig was op z'n nieuwe stal. Dat heeft toen goed geholpen, maar hoe het werkt bij hengstige merries weet ik niet.

Zou je dat eens willen vragen???
Liever zoiets dan allerlei hormonen troep

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:11

Ik kom voorlopig niet daar, pas weer over een week of twee omdat ik middenin mn tentamens zit. Ik denk dat je meer kans maakt als je de DA of een studenten consulent van de opleiding raadpleegt. Bovendien zal het geen effect hebben op de hormonen of organen van je paard, maar werkt het mentaal en rustgevend, dus bij een lichamelijk probleem los je niets op hiermee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:14

www.simicur.nl
Heeft homeopatisch druppels voor merrie's die met problemen zitten rond de hengstigheid.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:45

AaronYve schreef:
http://www.simicur.nl
Heeft homeopatisch druppels voor merrie's die met problemen zitten rond de hengstigheid.

toppie dank je wel!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:24

hoi,

ik begrijp je probleem helemaal! zelf rijd ik een EXTREEM haast chronische hengstige merrie. Alles al gedaan en ingespoten, van moody mare tot hormonen tot hormooncapsules(in de borst)
maar nix helpt echt. Hoe meer hormonen je geeft hoe sterker de hengstigheid wordt. Er zit helaas nix anders op dan dit te accepteren en tussentijds goed aan het werk houden. Tijdens het hoogtepunt van de hengstigheid, (bij haar 2/3 dagen) longeer ik haar (desnoods bijgezet met elastiek) naar beneden, of doe ik een buitenrit maken. (dan niet een met een ander paard erbij!) Goed voor de afleiding en "vergeet" ze dat ze zo hengstig is. Het heeft geen nut om door te blijven modderen als ze hengstig is, resultaat is alleen dat jij een rot gevoel hebt omdat je niet lekker kunt rijden. Wat je absoluut niet mag accepteren is het feit dat ze ongehoorzaam is! sta je het toe dat ze dit gedrag vertoont als ze hengstig is, dan zal ze het ook gaan doen als ze geen zin heeft om te werken....

Sterkte en onthou dat je een superleuke merrie hebt met in de toekomst een super veulen! (dat is die hengstigheidtroubles dubbel en dwars waard!)

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:29

Bedankt allemaal.
Als er nog iemand is met een andere idee dan hoor ik het graag....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:01

regumate
zolang je dit geeft blijft de hengstigheid uit.. net de pil dus
ook kun je je paard door DA laten spuiten tegen de hengstigheid
zou deze bellen en advies vragen

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:03

juudje84 schreef:
regumate
zolang je dit geeft blijft de hengstigheid uit.. net de pil dus
ook kun je je paard door DA laten spuiten tegen de hengstigheid
zou deze bellen en advies vragen

idd.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 11:20

oke bedankt ik zal eens navraag gaan doen bij mijn DA.