rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:50

Goedemorgen,

Ik rij een paard voor iemand en die is erg scheef.
Ik merk ook dat als ik de teugels op het zelfde leertje heb ik met de rechterhand geen contact heb maar links wel.
Op een rechte lijn kan ik het wel wat corrigeren met mijn benen.
De bak is gewoon een grasbodem waar geen omheining om heen staat dus ik neem aan dat het dan geen verschil maakt of je op de binnen hoefslag of gewone hoefslag rijd.
Wat zijn nou goede oefeningen om een paard recht te krijgen?

joeret

Re: rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:56

hoe loopt het paard scheef?
houdt hij zijn hoofd schhef, kanteld hij, achterhand naar binnen, geen buiging willen nemen, gedrag bij corigeren?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:58

Het paard loopt met de achterhand naar binnen en neemt moeilijk stelling aan en lees van de twee teugels, ik weet niet precies of het hoofd dan scheef houdt maar denk het wel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:22

Kom niet in de neiging de achterhand naar buiten te duwen, maar breng de voorhand voor de achterhand (zoals in schoudervoor).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:38

Ik ga het proberen, nog meer tips?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:29

Niemand verder nog tips?

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:33

inderdaad de voorhand voor de achterhand zoals Alicia2u al zegt!
En de druk op beide teugels gelijk houden!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 10:39

Maar hoe hou je dan druk op beide teugels als je ze op t zelfde leertje vast heb maar dan geen contact met de ene kant? Moet je de ene kant dan toch korter nemen of gewoon zo laten?

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:53

De teugel lengte hou ik gewoon gelijk.. en dan toch zorgen dat je qua druk precies het zelfde hebt.
dus, als je rechts geen contact hebt, en links wel, neem je rechts iets meer aan.. en ontspan je links..
En ja, dat is heel moeilijk Tong uitsteken
Als je de druk alleen houdt op de teugel die je pony aanpakt, loopt hij wel leuk in de krul enzo, maar heel scheef! Hoop dat het lukt!

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:57

Had even in je profiel gekeken..en zoals velen is het de binnenteugel die je aanpakt. probeer dus alles op die buiten teugel te rijden!
Alleen al een bocht maken is voor velen al best wel een probleem op deze manier..
probeer dus eerst gewoon maar een bocht te maken met een slappe binnenteugel.
Klinkt heel makkelijk.. maar dat valt toch vaak best wel tegen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:01

Ik weet dat ik op mijn buitenteugel moet rijden en dat deed ik bij mijn eigen paarden ook. Alleen vroeg ik me nu dus af hoe ik het beste daarin contact kan houden zodat het paard niet zo scheef gaat lopen of in ieder geval wat rechter wordt. De wendingen maak ik voornamelijk door het gebruik van mijn benen/zit.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:39

Hier hetzelfde probleem! Laat je niet verleiden om links vast te pakken. Houdt contact met derechterteugel en ontspan links, ook al loopt je paardje dan in rechterstelling. Pas als het paard nageeft op rechts, vraag je links weer voorzichtig. Vergeet ondertussen niet met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:50

Inderdaad op de buitenteugel rijden. Het maakt niet uit dat het paard dan contrastelling heeft. Ook in contrastelling kun je een bocht door Haha!. Vervolgens met je benen corrigeren. Heel veel voltes/achtjes rijden en de teugeldruk constant houden. Verder kun je de voltes verkleinen en vergroten om het paard te laten reageren op binnenbeen, erna wordt het namelijk ook makkelijker stellingen te rijden.

Tot slot: geduld. Dit lukt niet in 1 uurtje rijden. Meestal is het zelfs zo dat je het effect pas ziet de dag nadat je geoefend hebt. Gewoon verder oefenen, les nemen en wachten op het resultaat!