binnenstelling wil niet lukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

binnenstelling wil niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:00

hallo,

ik rij ondertussen al een 3,5 jaar een pony voor mensen. Toen ik daar begon te rijden kon de pony weinig tot niets (ze wou alleen "racen"), dat kwam door de vorige eigenaars. We zijn in de periode erna met grote sprongen vooruit gegaan en hebben elkaar beter leren kennen.

Nu wil het precies niet echt vlotten. We hebben alleen een weide ter beschikking en we rijden dus voornamelijk in de zomer. In de winter gaan we vooral wandelen waarbij ze erg zenuwachtig kan zijn.
De laatste keren dat ik met haar ben gaan rijden deed ze erg lastig op de linkerhand. Ze wil echt geen binnenstelling aannemen, in tegendeel, ze gaat heel de tijd in buitenstelling lopen. Op de rechterhand heeft ze dit minder.

Ik weet dat we nu in de eerste plaats lichamelijke zaken moeten uitsluiten, maar ik ben er 99% zeker van dat het niets lichamelijks is aangezien ze op vreemde bodem plots wel alles kan (zelfs ontspannen aan de teugel van bij het begin). Ik heb het gevoel dat ze gewoon met mijn voeten aan het spelen is en dat dit een van de zovele trucjes is (ze heeft al 3 jaar bewezen dat ze heel wat trucjes heeft) om onder het werk vandaan te komen en dat ze op vreemde bodem mij gewoon moet vertrouwen aangezien ze rap bang is en daar wel doet wat ik vraag.

Om hierbij een voorbeeld te geven, het is een erg zure pony die het haat om gekuist te worden, die bijt en stampt als je haar opzadelt of kuist. Dit is altijd zo geweest en het gaat met momenten beter, maar is nooit helemaal weg. Vorig jaar heb ik haar een week meegenomen op kamp, hierbij kwam ze in een vreemde omgeving. Die week kon ik alles met haar doen, niet alleen wat rijden betreft, maar ook kuisen, opzadelen, uit de stal nemen, opstijgen,... was geen probleem. Twee dagen na dat kamp wou ik haar thuis weer rijden en was het weer helemaal zoals voor het kamp.

Wat kan ik proberen om haar toch binnenstelling te laten aannemen zonder haar te forceren?
Ze heeft sinds enkele maanden een ander hoofdstel met lage neusriem (hiervoor hoge neusriem), zou dit mee aan de basis kunnen liggen van het probleem?

alvast bedankt

Alicia2u

Re: binnenstelling wil niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:04

Ik denk niet dat je problemen moet zoeken bij het hoofdstel, klinkt eerder alsof je pony niet recht loopt. Heb je wel gelijke druk op de teugels en je beugels? Hoe zit het met de buiging in het lijf?
Zoek een goede instructrice die je bij dit probleem kan helpen, want dit soort dingen gaan niet 1 2 3 over.
In ieder geval goed de buitenteugel eraan blijven houden en met je binnenbeen proberen de ribbenkast naar buiten te duwen in de wendingen (gewicht op je binnenzitbeenknobbel).

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:12

Ik geloof dat ik je probleem herken. Alles gaat vrij goed, totdat je wat meer van je pony gaat vragen. Mijn merrie probeert op dezelfde manier onder het werk uit te komen. Mijn instructrice geeft aan dat je op zo'n moment de binnenteugel moet laten voor wat het is (misschien alleen een beetje spelen). Daarnaast moet je met je binnenbeen haar vragen om te gaan nageven. dit kan wel es een tijdje duren, maar bij mij is het tot nu toe nog gelukt. Met trekken aan de binnenteugel bereik je alleen het tegenovergestelde. Verder wens ik je veel succes en doorzettingsvermogen!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:46

Stel je zelf ook de vraag, pakt ze het linkerbit vast, of neemt ze rechts niet aan? Soms ligt het probleem namelijk aan de andere kant. Heel veel stelling wisselen helpt bij mij en niet opgeven voor hij los laat, dan int je paard het namelijk. Verder inderdaad samen met instructrice, als je dit probleem nooit eerder hebt aangepakt is het lastig aan te voelen wat je meot doen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:08

het probleem is dat les op de weide onmogelijk is, met het weer kun je immers niet voorspellen wanneer de weide goed genoeg gaat liggen om deftig op te rijden zonder slipgevaar. We hebben op kamp een hele week les gehad en daar stonden zelfs de lesgevers ervan verbaasd hoe mooi de pony wel kon lopen aangezien dat op vreemd terrein is en ze daar alles toelaat.

We maken veel tempowisselingen en veranderen vaak van hand. We rijden cirkels en andere figuren, maar dit allemaal zonder dat ze ook een beetje stelling aanneemt. Meer nog, ze draait haar hoofd echt naar buiten. Als ik haar volledig losse teugel geef gaat ze wel gewoon recht lopen, maar gaat ze in een wending ook niet een beetje plooien.

Ik ben deze namiddag met haar gaan wandelen om te voorkomen dat ze aan het hele rijden een hekel krijgt en ze weer onhandelbaar wordt met opzadelen en buiten kan je haar stelling laten geven zoveel je zelf maar wil langs beide kanten.

Ik ga in ieder geval de volgende keer aan jullie tips denken en even opletten wat ze juist doet met het bit, haar hele lijf,...

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:09

ik wil trouwens wel even vermelden dat ik zelf wel 2 keer per week les heb, maar nooit met deze pony

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:18

Wat doe je zelf in de bochten? Wat voor hulpen geef je? Heb je dit probleem (in meer of mindere mate) met andere paarden ook?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:55

Neen, dit probleem heb ik niet met andere paarden en ook niet met deze pony als we op een vreemde plaats rijden.

Wat ik zelf doe in de bochten, binnenbeen aandrukken zodat ze er rond plooit, buitenteugel vasthouden en binnenteugel wat openen, binnenzitbeenknobbel meer belasten en meedraaien met mijn schouders (ik denk dat het dat zowat is).

joeret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:58

waarom neem je niet ene keer les met deze pony?
vnaachter de computer is het lastig beoordelen of plaats een filmpje van je probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:17

Probeer tijdens de wendingen ook je heup en knieën mee te draaien, net als je schouders. Oefen dit eerst een paar keer zonder paard als je staat, of op een grote skippybal. Ook niet je buitenteugel vasthouden, maar tegen de hals met een lichte verbinding. Eventueel kun je wat met de binnenteugel experimenteren: Wat doet ze als je je hand opend alsof je een deur opendoet. En wat doet ze als je je binnenhand iets optilt (dus hoger dan de buitenhand). Voorkom ten aller tijden dat je de binnenteugel over de hals brengt.
Ik denk dat je deze en komende week vriij veilig zit met het weer en les op de wei Knipoog

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:41

probeer anders je binnen hand naar de knie te brengen en iets omhoog. je buitenhand omlaag op de schoft. en je binnenbeen erinzetten. als ze dan nog niet wil luisteren een tikje met de zweep, die je dan in de binnenhand hebt.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 10:33

joeret schreef:
waarom neem je niet ene keer les met deze pony?
vnaachter de computer is het lastig beoordelen of plaats een filmpje van je probleem.

ik ben meestal alleen op de wei als ik ga rijden, dus heb geen filmpjes van het rijden. les zou met dit weer idd kunnen, maar ik denk niet dat mijn lesgever aan huis komt. Momenteel wordt mijn eigen paardje ook zadelmak gemaakt door mijn lesgever dus is allemaal wat moeilijk te regelen. Moest ik vervoer hebben zouden we zeker les nemen.

Ik ben er ondertussen zeker van dat de oorzaak van het probleem niet alleen bij mijn houding,... ligt daar de eigenaar (die er af en toe eens mee rijdt) mij deze week mailde dat hij hetzelfde probleem had.

We blijven in ieder geval oefn