tips en truucs gevraagd voor beter zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

tips en truucs gevraagd voor beter zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:22

sinds ik rugproblemen heb gehad vind ik het ongelovelijk moeilijk om netjes te zitten.

ik kan mijn been absoluut niet lang houden en dan ga ik op mijn tenen staan in de beugels. het gevolg is dat ik met mijn knieën ga knijpen of over het zweetblad kom. het gevolg daar weer van is dat ik voorover kukel en met mijn kont te ver achterin het zadel kom.

ik weet dat mijn knie "naar beneden" moet wijzen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. ik probeer hier heel veel op te letten, maar als ik wat meer naar voren ga zitten in het zadel en mijn bovenbeen iets naar achter leg zodat mijn knie goed naar beneden wijst ga ik mijn billen aanspannen. en dat is dus ook weer niet de bedoeling.

in het doorzitten heb ik nergens last van, dan kan ik wel druk op de bugel houden, mijn hak uitdrukken en mijn been langmaken. dan zit ik ook heel netjes.

zonder beugels rijden heeft dus ook niet heel veel nut, omdat het in het doorzitten dus wel goed gaat.

verder nog mensen met tips en/of truucs?

kjoetie

Re: tips en truucs gevraagd voor beter zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:23

moeilijke vraag. neem anders eens een aantal lesjes puur op aandacht voor je zit (evt. op een bijgezet paard aan de longe). Verder lees ik even mee, want ook ik heb hier last van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:25

ja daar heb ik inderdaad ook al aan zitten denken, dan kun je echt puur en alleen op je zit letten.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:26

Ik zit soms heel erg naar voren en wat bij mij helpt is als ik hier constant op gewezen wordt. Bijvoorbeeld als ik les heb, maar ik vraag het ook wel eens aan een stalgenootje. Er is altijd wel iemand die desnoods 10 minuten erop wil hameren!
Je zegt dat je met doorzitten wel heel netjes kunt zitten. Is het geen idee om telkens een aantal passen tussendoor te gaan lichtrijden? Als je niet gelijk bij de eerste pas al zo gaat zitten kun je het misschien vanuit het doorzitten telkens iets proberen uit te breiden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 10:28

dat kan ik nog wel eens proberen, maar ik kan natuurlijk niet beginnen met doorzitten in het losrijden.
het stomme is ook dat het de ene keer beter gaat als de andere. eergisteren heb ik zelfs mijn beugels een gat langer gedaan en het ging nog aardig goed.
gisteren stapte ik er weer op en toen toch maar snel de beugels weer een gat korter gedaan omdat mijn benen alle kanten opgingen Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:39

Probeer de volgende oefening eens met beide benen. Eerst in stilstand, dan in stap en dan elke pas in galop:

Doe je binnenbeen zo ver mogelijk naar achteren en raak met je teen de flank van het paard aan, daarna zwaai je je been naar voren en raak je met je hak de schouder van het paard aan. Zorg wel dat je een mak paard hebt, en probeer het eventueel eerst aan de longeerlijn. Deze oefening maakt het heupgewricht los, en dat is in dit geval de oorsprong van de problemen. Op het moment dat je jezelf weer voelt aanspannen doe je deze oefening. Vooral in galop heeft het het beste effect, ook op je balans.
Probeer ook eens te draven zonder teugels in de verlichte zit (aan de longeerlijn). Dat is ook een goede oefening.

PS. je gaat spierpijn hiervan krijgen Knipoog vooral aan de buitenkant van je dijbeen en je kuitspieren die je oprekt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:32

bedankt voor de tip!

ik stilstand en stap kan ik hem wel proberen. in galop denk ik dat ik ga vliegen Haha!

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:36

Op een ander forum staat de volgende tip om goed te zitten in galop: op een volte teugels in de binnen hand, buitenhand langs je or recht omhoog strekken en naar die hand kijken. Iedereen was enthousiast over dee oefening. Ook kun je wat oefeningen in stap doen tijdens het losrijde. rechter teen aan raken met rechter hand, linker hand; andere zijde hetzelfde. Achterover leunen, voorover leunen. heup naar links en rechts draaien. Armen draaien etc. Beetje gymnastiek op je paard.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:09

Je geeft aan dat je met doorzitten wel netjes zit, je probleem zit dus in de lichtrijbeweging. Wat je misschien zou kunnen proberen, is vanuit doorzitten heel langzaamaan steeds iets meer richting lichtrijden te gaan, eerst iets minder zwaar doorzitten, is je houding dan nog goed, probeer je miniem licht te rijden door net een fractie uit het zadel te komen, en daarbij je zit goed te houden. Zo kun je het dan uitbouwen tot je ook bij het lichtrijden netjes kan blijven zitten. Merk je dat tijdens het lichtrijden je zit weer slechter wordt, doe je weer een stapje terug richting doorzitten en probeer je daar je zit weer te corrigeren.
Misschien een beetje vaag uitgelegd, ik hoop dat je het snapt en er iets aan hebt Lachen Succes in ieder geval!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:23

Ik ben naar een training Centered Riding geweest. Ik kan je dat echt aanbevelen, mijn zit is er een stuk beter en ontspannen van geworden!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:41

Je zou de nadruk kunnen leggen om het je onderbeen naar voren duwen te duwen. Dan maak je het als moeilijker om op je tenen te gaan staan en zul je ook minder snel naar voren vallen.
Ook kun je proberen om doorzittend te lichtrijden. Je komt dan maar een klein stukje uit het zadel.
Het is denk ik ook een kwestie van oefenen dus probeer vanuit het doorzitten een paar passen licht te rijden. Gaat het mis dan ga je weer doorzitten.