Buitenrijproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_Marto

Buitenrijproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:21

Hi!
Ik heb twee vrij gigantische problemen.
Ik heb een verzorgpony die op een stalletje staat zonder bak (en in de wei rijden mag niet). Maar elke keer als ik hem zelfs maar in richting de weg draai gaat hij stilstaan, achteruit lopen, steigeren enz.
De eigenaar heeft liever niet dat ik een zweep gebruik (en sporen), dus een keiharde mep geven is ook geen optie.
Nu rijd ik wel eens samen met een vriendin van mij, dan gaat hij wel mee en doet hij, relatief gezien, best braaf (hij loopt 1 of 2 keer per rit achteruit, bokt wat, maar niet vaak. De ritten duren ong. 1 tot 2 uur), maar na het (ren)galopperen gaat hij heeel irritant doen, dus weer achteruit, bokken, steigeren, er van door schieten, schrikken van alles wat beweegt (ik woon tussen de weilanden, dus er beweegt een hele hoop!), de sloot inlopen (bijna...) enz.
Ik zit er dan een beetje op zijn rug tegen hem te schreeuwen en hem te trappen, maar ik wil hem zo graag eens normaal laten doen, zonder dat ik me bewusteloos moet schreeuwen.
Heeft er iemand een idee hoe ik wat ponyvriendelijker tegen hem kan zijn, ik voel me net een dierenbeul Ziek
Alvast Bedankt!

Solleke_Noah

Re: Buitenrijproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:38

Niet meer rengalopperen tot hij in stap/draf/handgalop normaal doet Knipoog

En mss eerst aan de hand vele wandelingen maken, zo kan hij leren dat de weg opgaan niet erg is (beetje verkeersmak maken dus). Mijn paard was ook erg aan z'n weidemaatjes gehecht, erop kon ik écht niet weg van de anderen, ernaast volgt hij mij wel, dus heb ik eerst vaak aan de hand geoefend, dan met iemand op de fiets erbij, en de volgende stap wordt nu alleen gaan.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:39

Ga je wel eens met hem wandelen?

Zo ja gaat dat goed?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:14

Heel erg herkenbaar dit Clown
Laat je paard op buitenrit met vriendin lekker naast of achter de andere lopen en idd niet meer even lekker hard laten gaan in galop.
Probeer eerst over de gangen stap en draf goed controle te krijgen en te houden.
Negeer zijn drammerige gedrag en doe net alsof het je niks kan schelen, rij gewoon lekker door en laat hem zich maar "debiel" gedragen (zolang het niet gevaarlijk wordt)
Want als jij boos wordt helpt ook niet zeg je en ook negatieve aandacht is aandacht voor je paardje Knipoog

Alleen de weg uit.. blijft ie eerst staan waarna als jij em aandrijft hij gaat steigeren etc?
Zo ja, laat em lekker stilstaan als ie niet verder wil.. heb ook wel es een kwartier ergens gestaan omdat mijn paard naar huis wilde.. drijven ging hij ook debiel doen en werkt alleen averechts..
Vereist veel geduld, maar uiteindelijk gaat ie echt wel lopen en uiteraard alleen vooruit waar jij heen wil.

En idd wandel veel met em aan de hand buitenuit!

Succes iig.

tomtomgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:23

klinkt voor mij ook zeer bekend!!!!!
Ik heb ook eerste met hem gewandeld, toen ging ik erop zitten en liep mijn vader er naast, en zo elke keer een stukje verder. En inderdaad geen aandacht geven aan het negatieve gedrag. Die van mij ging ook in zijn achteruit en dan ook achteruit de sloten in..... niet prettig maar jah. Na 100 keer in de sloten te hebben gestaan d8 ik nu doe ik niets meer ik reageer nergens meer op, en sinds dien gaat hij heel braaf naar buiten. Ik ga nu met een vriendin naar buiten en dan ga ik er zo relaxt mogelijk op zitten. en als hij zich gedraagd dan doen we een handgalopje en anders dan gaan we alleen maar stappen en draven.
En uiteindelijk zal ik en jij ook ooit wel is alleen naar buiten kunnen gaan.

Emma_Marto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:12

Als ik hem aan de hand mee neem, is het precies het zelfde gedrag...
Ik heb trouwens al eens een half uur stil gestaan, terwijl ik om de tien minuten probeerde hem vooruit te krijgen... Weer het zelfde effect...

joeret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:02

lekker ana de hand gaan wandelen en dan gehoorzaamheidsoefeningen doen.

blijf vooral rustig en beheerst.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:07

Emma_Marto schreef:
Ik heb trouwens al eens een half uur stil gestaan, terwijl ik om de tien minuten probeerde hem vooruit te krijgen... Weer het zelfde effect...

Blijven wandelen aan de hand tot het gedrag verbeterd, na verloop van tijd zal het wel verbeteren hoor Lachen

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:17

Klinkt bekend ja!
Ik zou inderdaad ook lekker veel wandelen, en als je er dan op zit,
mag je natuurlijk boos worden.. maar ik zou niet gaan schreeuwen ofzo Knipoog

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:39

ga eerst oefenen aan de hand. begin heel klein, door bijv. eerst op het erf te lopen, is ie braaf dan uitermate overdreven belonen (klopje op de hals, tegen hem praten) en loop weer terug. Ga steeds een stukje verder het erf af, maar loop ook weer terug (jaja heenenweer lopen goed voor de conditie!) issie nou niet braaf zet hem stil en laat hem stil staan. gedraai is ook niet toegestaan. wel met zn hoofd in de richting als waar je naartoe wilt (dus de weg op, van het weiland af) laat hem kijken en overtuig hem ervan dat er geen paars-pony-etende-olifant-met-haaientanden achter de bosjes zit. gaat dit allemaal goed dan ga je er op en neem je je vriendinnetje mee voor een stap ritje, zoek de problemen niet op door te ver te rijden. gewoon veel geduld en langzaam uitbouwen.

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:39

Veel wandelen, dan wordt ook de omgeving bekent en schrikt hij nie meer van alles! Is dat alvast opgelsot!!

Emma_Marto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 11:40

dank jullie voor al de tips!
Ik ga het maandag meteen proberen...

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:41

Emma_Marto schreef:

Dat klinkt alsof hij geen vertrouwen in je heeft. Ik zou blijven wandelen maar daarnaast ook gaan grondwerken.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:22

aan de hand gaat het vaak beter of als je erop gaat
af en toe een x afstappen