Draver die alleen maar hard wil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJindra

Draver die alleen maar hard wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 10:42

Ik heb dus een draver, en rij nu in het weiland thuis. Dit is zeker geen 20 bij 40. ik denk eerder 25 bij 30 ong. maar mijn pony is heel erg moeilijk met stelling en aan de teugel. ik doe dit alles wel heel erg voorzichtig omdat ze duidelijk laat zien dat als ik het heel hard doe dat ze het helemaal neit meer doet. Ik ben niet echt iemand die heel intensief dressuur rijd maar gewoon lekker van buitenritjes houd.

Mijn vraag is dus eigenlijk. hoe voorkom ik dat ik bijna onderuit glij in de wei omdat ze veel te schuin en te stik door de bochten gaat.

Ik heb dit met bijzetteugels geprobeerd, met slofteugels. door haar maar rustiger te laten lopen. ik heb dr al geen brokken meer gegeven maar alleen meusli en hooi. Ze loopt van 7 á 8 tot 6 uur in de wei. als het mooi weer is. ik heb al geprobeerd door haar eerst te longeren totdat ze daar al rustiger ging lopen, en dan erop stappen. maar dan vliegt ze weer als een gek vooruit en heeft ze opeens al die energie weer terug. ik ben de kluts kwijt en weet geen oplossing meer.

Zouden jullie mij dit misschien op een (erg makkelijke) manier uit willen leggen?
Want ik geef de moed op.

Sieppus

Re: Draver die alleen maar hard wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:47

Aller eerst niet trekken in de mond *als ik dit heel hard doe* Dat vind een paard dus nooit fijn! Je moet gewoon een stap training gaan doen, stappen, stoppen en op jouw commando weer stappen. De controle terug krijgen. En als je dat hebt dan kan je voorzichtig weer eens wat verder gaan.Les nemen van iemand die er verstand van heeft is ook niet een verkeerd idee! Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:50

Ik weet niet zo goed hoe je dit rijtechnisch op zou kunnen lossen maar heb wel een andere tip. Kun je misschien ergens gaan rijden waar het wel veilig is als ze hard gaat, bijvoorbeeld in een ruime bak? Ik vind zelf 25 bij 30 namelijk erg krap. Lukt dit echt niet zou je kunnen overwegen om met stiften te gaan rijden dan kan ze in ieder geval niet wegglijden. Mijn idee is namelijk als ze niet weg kan glijden en je meer de ruimte hebt je ook meer durft te rijden en het veel makkelijker wordt het probleem aan te pakken. Anders misschien (tijdelijk?) lid worden van de plaatselijke rijvereniging kunnen jullie ook meteen samen les nemen en heb je een veilige bak tot je beschikking.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:01

Hoihoi!

ik heb eerst elke week op de draver van mn tante gereden en had hetzelfde probleem eerst.
wat ik had gedaan:
eerst alleen stappen, en k hield de controle. stukjes stelling vragen en leren te reageren op ht been. ondertussen ontspanning verkrijgen.
toen dat goed ging (na wel 2 weken ofzo)
liep ze in stap volledig ontspannen. toen gingen we ook draven. als ze ta hard ging, zette ik der op een volte en nam haar terug naar stap. iedere x weer. na een tijdje had ze het door en liep ze rustig EN ontspannen in draf.Lachengeen gevecht meer!
dit breidde ik zo uit tot de galop.
ze liep heel fijn toen.

en nu rijdt een andere miep der en ik heel af en toe. IS ALLES WEG Huilen

maargoed
ik had het ook zonder les gedaan

Succes!

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:05

Les nemen zou inderdaad niet verkeerd zijn want dat heb ik niet. nu heb ik bedacht dat er nu een ander stuk weiland vrij is. dat is ong. wel 20 bij 40. en daar licht wel een slootje langs. maar daar is ze niet bang voor. en als ze ergens bang voor is gaat ze ook als maar harder.

Maar gaat dat knoerharde draven er wel uit dan? want het is al wel een heel stuk minder geworden door zoveel te rijden. maar helpt het ook wel door geen brok meer te voeren maar meusli? Waar absoluut geen haver in zit!

Nu heb ik een ander probleempje.
Ik ga liever niet meer met haar een buitenrit maken. bij ons moet je een weg oversteken. die niet overdreven druk is maar vaak moet je wel op zo'n 4 auto's wachten. als er 1 auto voorbij is begint ze te steigeren en te bokken omdat ze overwil. maar dat kan natuurlijk nog niet. ik ben een paar keer heel erg boos geworden. en heb me zo weer omgedraaid naar huis om haar in de wei hard aan het werk te zetten. dit zag ik wel als haar straf. maar of zei het heeft gesnapt. als ik naast haar sta op de oversteek heeft ze nergens last van.

Roos: Dit heb ik ook geprobeerd. maar als ik dan 2 dagen niet rij, kan ik van voor af aan beginnen. hoe heb jij dit vol kunnen houden dan?

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:08

@xJindra:
ik denk dat je paard dat niet echt als straf heeft gezien. Ik denk zelf dat ze de link niet zag met hard werken en het niet kunnen wachten. Probeer het altijd ter plekke en op dat moment te bestraffen.

gewoon consequent zijn. als ze ook mara iets onder je vandaan loopt, gelijk terug nemen. maar wat ook belangrijk is, is het belonen natuurlijk! k reed toen ook niet elke dag, maar de aanhouder wint...

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:09

misschien met die buitenrit als je ziet dat er auto's aan komen heel rustig proberen te gaan stappen? of je gaat samen met iemand op de fiets, zodat die voor je kan kijken?
heb je haar eigelijk wel onder controle in de bak? ik zou iig wachten tot ze in de bak goed op jou let, en daarna pas naar buiten! anders kan het tot rampen lijden..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:10

De draver bij ons op stal doet dit ook. Heeft mi niets te maken met voeren, maar alles met het concept 'draver'. Heeft die van jou ooit op de baan gelopen? Die bij ons wel. Die kan ook alleen maar hardhardhard. Er rijdt nu een meisje op die in het begin veel begeleiding heeft gehad. Paard kon in draf alleen maar dribbelen omdat ze zo hard wilde.
Er is gehamerd op ontspanning, ontspanning en nog meer ontspanning. En dan eindelijk aan het einde van de les zat er een redelijk normaal drafje in. Maar ze blijft over het algemeen hard gaan. Ook in de galop crost ze nogal, gelukkig is het meisje niet bang, zet paardje op de volte en laat maar even lopen. Nu na heel veel begeleiding mag het meisje van de eigenaresse alleen rijden, ze hebben beide veel bijgeleerd, maar het blijft een dribbeldraver.

Het lijkt me heel moeilijk rijden zo'n draver.

Ik denk dat er maar 1 oplossing is: goede begeleiding zoeken.

xJindra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 11:26

Mijn pony heeft wat mij verteld is ook op de baan gelopen. Mijn pony heeft lijkt het wel de Tölt. een schommeldrafje. is tussen stappen en draven in. maar dit doet ze alleen als ik met anderen buiten rij en deze draven langzamer als de mijne.
Ik heb ook wel gezien dat ze de staart scheef draagt. dus ik denk ook dat er iets scheef zit in haar rug. dat ze daarom ook niet helemaal lekker loopt. en lingsom aan de logeerlijn maar ook onder het zadel. gaat ze in bochten echt heel erg hard. dan is het maar net of ik kan blijven zitten.

Ik ben zeer zeker niet bang om eraf te vallen, of voor mijn pony. ik rij dan ook al 4 1/2 jaar op haar. maar het is zo vervelend rijden als jij rustig wil rijden en je pony crosst alleen maar. Want na een dag werken heb je al geen zin meer om weer dat gevecht aan te gaan tegen je pony. En ik probeer in stap heel erg te ontspannen. en te wachten totdat zij ook toegeeft aan de teugel en de stelling. dan loop ik nog een paar rondjes en in wissel ook wel veel af in figuren rijden en stap draf galop. dus aan afwisseling kan het haast niet liggen denk ik.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:29

Dit klinkt precies zoals Never bij ons op stal. Die heeft ook zo'n vage tussengang. Zo'n ikwilheelhardmaarikmagnietgang. Dus dan dribbelt ze maar wat. Ze is nl wel zo braaf dat ze niet gaat rennen, ook al wilt ze dat heel graag.
Maar zoals gezegd, met goede begeleiding zou je een heel stuk verder moeten kunnen komen. Never is al 14, heeft jaren stilgestaan en heeft nu dus alsnog best veel kunnen bijleren.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:31

Op een volte draaien zolang ze snel blijfd gaan maak je die steeds kleiner. Dan moet ze langzamer gaan. Of zoek een goede instrukteur/trice

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:33

Trekken werkt nooit! Krijg je getouwtrek van, jij trekt, je paard trekt terug,....
Maak het hem gewoon heel moeilijk, steeds voltes rijden, doet hij het braaf dan ga je weer gewoon met hem rijden en zodra hij de fout in gaat weer opnieuw volte volte volte, daar zijn ze heel snel heel zat van en dan geen grote voltes, maar klein, kleiner, kleinst

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:41

Als jouw draver heeft gekoerst en in training heeft gestaan dan verklaart dat ook wel het niet stil willen staan. Dat is bij de meeste dravers het geval. En dat kan je alleen met heel veel geduld oplossen en niet door kwaad te worden, naar je wei terug te rijden en aan het werk te zetten.
Onze koerspaarden blijven ook echt niet als schaapjes voor de kar staan als we de drukke weg over moeten. En de oplossing is heel simpel: afstappen en ernaast gaan staan. Dan is er niets aan de hand en staan ze braaf te wachten. Wellicht is dat ook een oplossing voor jou, dat je naar de weg toewandelt en hem aan de hand oversteekt en dan opstapt en gaat rijden.
Kan je wel goed opstappen? Wij hebben vorig jaar een draver gehad die ik ook onder het zadel reed die bleef dus eenmaal in de bak ook niet normaal staan, dan moest je wel zo snel zijn met opstappen, en daarna wilde hij alleen maar lopen, lopen ,lopen. Niet onbenullig hard hoor, maar ze hebben gewoon een enorme werklust. Het is meer een kwestie van aanvoelen voor jou. Ik kreeg die draver na 2 weken lekker in de aanleuning en over de rug en kon er fijn mee in de bak rijden.
Ik kan je echt 1 tip geven. Ga je verdiepen in "de draver", de achtergrond van je paard en bewaar ten alle tijden de rust. Dat is het allerbelangrijkste.
Er zijn hier al best wat tips gegeven, zoals eerst zorgen dat je je paard fijn krijgt in stap, en dat gaan uitbouwen met kleine stukjes draf en bij racen gewoon terug naar stap.
Of begin met buiten lekker rustig uitrijden, is je draver verkeersmak en misschien rustiger buiten? Dan maak je het voor je paardje ook niet zo moeilijk door gelijk stelling en buiging te vragen en kun je op een ontspannen manier aan je werken.
Verder kan je veel info vinden op het draverspraat forum. Daar zitten veel mensen die dravers onder het zadel rijden, ook paarden die gekoerst hebben.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:22

GEDULD! Velen hebben al tips gegeven en ik denk dat je daar wel wat mee kan. De ontspanning is bij je paardje het belangrijkst en niet gaan trekken in de mond. Grondwerk kan ook helpen om tot ontspanning te komen en jullie krijgen een vertrouwensband. Veel belonen met je stem natuurlijk!
succes

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:14

Ik heb een vriendin met ook een erg drukke draver,die had vroeger gecourst, dus die is aangeleerd niks anders te doen dan zo hard mogelijk.
Dat gaat nu een stuk beter, stuur haar eens een bericht, ze heet Vealosz.
Probeer zelf rustig te zitten, ontspan!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:19

http://www.dravers.nl ten eerste Lachen Staat een hoop informatie op, je hoeft echt niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Ik rij zelf onze dravers ook al jaren in het weiland, dat wil best Lachen Het is gewoon een kwestie van onspannen houden en geduldig zijn. Ga eerst in stap bezig. Zorgen dat ie rustig en ontspannen is, ga figuren rijden, harder en langzamer stappen, halthouden, enz. Gewoon goed aan het been zijn. Als dat goed gaat kan je kleine stukjes in draf proberen. Als het te hard gaat meteen weer terugnemen (probeer met je stem en zit te werken en minder met de teugels). In draf ook voltes gaan rijden, bezig blijven. Les nemen is op zich een goed idee, maar niet elke instructeur/trice weet hoe je met dravers moet rijden. Waar woon je? (en nog belangrijker, hoe heet je draver? Haha!)

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:23

Idd is geduld het allerbelangrijkst. Daarnaast zou ik goede begeleiding zoeken. Dat je draver hard gaat is simpel te verklaren. Van nature zijn ze gemaakt om hard te gaan, dit willen ze het liefst. Daarnaast is jouw wei vrij klein, waardoor ze toch met stelling en buiging te maken krijgt. Waarschijnlijk vind ze dat moeilijk en probeert ze dit op te lossen door hard te gaan, iets wat ze wel makkelijk vindt.

Als ik jou was, zou ik eerst beginnen met het tempo te controleren. Wel zou ik haar longeren in het begin zodat ze iets van haar spanning kwijt is. Vervolgens zou ik eerst alleen maar veel stappen, probeer haar op zo weinig mogelijk druk te laten halthouden en weer voorwaarts te stappen. Wat grote voltes meenemen zodat ze de stelling en buiging ook in de gaten krijgt. Hier zal ze sterker van worden en dan kun je ook gaan draven. Veel overgangen rijden, desnoods op een grote volte als dat makkelijk is en probeer de ontspanning erin te houden.

Ik denk als zij het halthouden gaat snappen, dat het oversteken ook beter gaat. Ze wil waarschijnlijk heel graag maar ze moet leren wachten op jou commando. Dat vergt heel veel geduld en tijd. Vandaar dat de goede begeleiding zo belangrijk is. Lachen

Ik zou zeker ook buiten blijven rijden, dit zal nl ontspanning geven wat ze wel nodig zal hebben. Dus bij het oversteken gewoon even afstappen totdat het halthouden goed gaat.

Heel veel succes! Als je het eenmaal voor elkaar hebt, heb je er een super paardje aan, ik heb er ook een! Haha!

Annelieke111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:24

EDIT: Ben het helemaal met Wendy eens! Lachen

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:33

Ten eerste echt consequent zijn, ze mag nooit harder als dat jij wil, dan maar stappen en weer opnieuw, etc etc.

En het is niet zo dat dravers die gekoersd hebben allemaal zo hard willen blijven gaan, ik ken een hoop dravers die gewoon netjes hun rondje lopen. Tuurlijk zal het even wat langer duren als bij een ander rijpaard, maar ze moeten ook weten dat ze niet meer hoeven te koersen en ze kunnen een erg leuk rijpaard zijn, zeker weten.

En proberen langzaam te lichtrijden, en rustig te praten.

Ik hoop dat het je lukt, zodat je lekker gewoon de wei door kan rijden en figuren kan maken. Want je heb haar/hem al aardig lang zo te lezen.

En ik raad je ook die site aan die wendy gaf, ook is er een forum waar je al je vragen neer kan zetten, en een hoop kan lezen van anderen!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:42

xJindra schreef:
Maar gaat dat knoerharde draven er wel uit dan? want het is al wel een heel stuk minder geworden door zoveel te rijden. maar helpt het ook wel door geen brok meer te voeren maar meusli? Waar absoluut geen haver in zit!

Dat gaat eruit, ja Lachen Gewoon consequent rustig zijn en blijven. Die van ons krijgen basisbrok en wat muesli of haver. Ze kunnen best op een halve kilo krachtvoer aan het werk als ze maar genoeg ruwvoer (hooi en gras) krijgen.

xJindra schreef:
Nu heb ik een ander probleempje.
Ik ga liever niet meer met haar een buitenrit maken. bij ons moet je een weg oversteken. die niet overdreven druk is maar vaak moet je wel op zo'n 4 auto's wachten. als er 1 auto voorbij is begint ze te steigeren en te bokken omdat ze overwil. maar dat kan natuurlijk nog niet. ik ben een paar keer heel erg boos geworden. en heb me zo weer omgedraaid naar huis om haar in de wei hard aan het werk te zetten. dit zag ik wel als haar straf. maar of zei het heeft gesnapt. als ik naast haar sta op de oversteek heeft ze nergens last van.

Bij mijn merrie heb ik een compromis gesloten. Ze kan ook slecht stilstaan. Ik doe dan ook geen moeite meer om haar te laten stilstaan, ze mag van mij best bewegen, maar niet vooruit en liever ook niet achteruit. Dus gaat ze opzij Haha! Er zit bij mij gelukkig een vrij brede berm waardoor hier de ruimte voor is. Ze doet een paar passen opzij en meestal kunnen we dan wel oversteken. Beetje passen en meten.

jenkaXrambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:53

Mijn verzorgpony xArabier, heeft ook zoiets.

Zijn lievelingsgang is draf, en dan weet je al wat je krijgt.

Als hij vanuit stap uit zichzelf aandraaft zet ik hem zonder pardon stil, hij mag niet gaan draven zonder toestemming Bloos
Als hij in draf sneller gaat; Diep/Zwaar in zadel gaan zitten, en met stem hem duidelijk maken dat hij dat niet mag. Knipoog

Het gaat de laatste tijd heel goed, en hij doet het alleen afentoe bij het begin van het rijden nog, dan probeert hij het nog een keer, en dan weet hij gelijk wie er ook al weer de baas is.

Succes!

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:21

Een tijdje geleden moest ik een draver rijden.
Zei ging,precies als jou paard,ook zo ontzettend hard.
Als ik ging aandraven en ik merkte gelijk dat ze in de versnelling ging ik meteen weer stappen.
Als ik dat een tijdje had gedaan merkte ze dat ze rustiger moest gaan lopen.
Dat deed ze ook.
Ik zette haar dan op de volte,en ging ik werken aan de ontspanning.
Na een paar minuten liep ze keurig aan de teugel.
Ik hoop dat dit je helpt! Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:02

Verdiep je in 'de draver' en idd dravers.nl eens een kijkje nemen !!

Bewaar je geduld, houd hem gewoon op goed krachtvoer !!
En neem les !!

Die van mij red het met 3 kilo per dag heel goed !! Het is dus niet zo dat ze persee laag in het voer moeten
staan, omdat het een 'bloed' paardje is Knipoog

En onthou goed, ook een draver kan een normaal rijpaard worden Vork

Die van mij heeft officeel L2 gelopen namelijk, met winst Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:32

Als je draver geleerd is te lopen op hoog tempo, dan is de kans groot dat íe gewoonweg niet begrijpt dat jij nu opeens een ander tempo verlangt. Dat zul je hem dus moeten leren, veel oefenen en consequent zijn dus. En zeker ook belonen als het goed gaat. Knipoog

Dat kost echt gewoon tijd, blijven oefenen dus. Als je dat onder goede begeleiding doet zal dat echt alleen maar beter gaan.

CxArabique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:57

Ik kende ook een draver, en daar reed ik regelmatig op , Dravers zijn gewoon heel snel, ze kunnen wel zachter maar, de naam draver zegt het al, Die draver die ik kende die vond het ook heel moeilijk om stelling te lopen in de bochten, eigenlijk was het gewoon "een houten plank".