bit vastpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tropic02

bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 21:46

Hoi waarschijnlijk zijn hier al eerdere topics over geweest. Maar ik wil graag weten wie hetzelfde probleem heeft of heeft gehad en hoe je het opgelost hebt.

Alicia2u

Re: bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:51

gebruik de zoekfunctie.

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:27

Probeer een mexicaans bit.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:29

Ligt heel erg aan de situatie, niet zomaar een ander bit proberen, meestal ligt het probleem eerder bij de ruiter of nietpassend tuig dan bij het paard, en dan eventueel nog medische problemen. Veel is te vinden met de zoekfunctie.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:02

jaa indd, gebruik de zoekfunctie zou ik zeggen, en niet zomaar op andere bitten overstappen of vervelende bijzetteugels uitproberen

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:07

@Meliss_1 : Als ik me niet vergist, is een mexicaanse bit niet scherper? Ik ben juist met een dubbel gebroken bustrens gaan rijden omdat deze zachter is en in de hoop dat ze het los zou laten. Het gaat nu stukken beter maar zo nu en dan pakt ze het weer vast.

@ horse-girl: het probleem oplossen met een ander bit zie ook ik niet zitten en ben ik absoluut niet van plan. Haar tanden worden elk jaar nagekeken dus daar ligt het ook niet aan en ik rij (voor het mooie) met een te lossen sper-en hoge neusriem, maakt nl niet uit of het los of vast zit bij haar. Ze is zo sterk dat mijn rij instructrice de laatste keer gewoon blaren aan haar handen had. Op zich kan ik dat nog wel aan omdat ze vier jaar geleden nog rampzaliger was. Toen werd ze boos om alles wat je van en aan haar vroeg, laat staan haar reactie op een correctie tikje achter je been.
Ik rij sinds kort wedstrijden en ben gaan springen dus het is al een hele vooruitgang.

Voor iedereen
Ik wil alleen weten hoe anderen het probleem hebben opgelost, zonder scherper en/of andere hulpmiddelen.

In ieder geval bedankt voor de info en ik zal inderdaad via de zoekfunctie het e.e.a. uitzoeken.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:13

met wat voor bitje rijd je nu? ik rij zelf met een dubbelgebroken bustrens, ligt stil in de mond, steeds niet in het gehemelte en kunnen ze over het algemeen niet zo makkelijk vastpakken.
Ik zou me eerst niet te veel concentreren op de voorkant, alleen zorgen dat je beide teugels gelijke druk krijgt. dan veel overgangen rijden en balkjes draven. als het paard meer van achter gaat lopen, worden ze losser van voren. Als je het losser voelt worden kun je kijken of je paard je hand naar beneden wil volgen.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:30

Hallo ik heb vroeger een merrie gehad die ook het bit vast pakte en heb toen met een rollen bit rvs gereden en dat ging prima doordat de ringetjes van het bit draaien kan t paard
het bit nooit vastpakken... Na een tijdje kun je weer met een trens gaan rijden.
Bij de meeste paarden helpt dit bit erg goed. Oja ik heb t bit bij de divoza gekocht
destijds maar je kan het denk ik wel bij elke ruiterzaak kopen.

Ik hoop dat je er uir komt...
GR Kirstin

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:30

een bit kan alleen vastgepakt worden als de ruiter dit toelaat Lachen

dus gewoon goed les halen Lachen

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 11:53

@horse_girl: ik rij nu met een dubbel gebroken bustrens, met een bolle tussenstuk. Het bit waar kris_bobby het overheeft heb ik al gebruikt, maar die pakt ze ook vast. Er zitten op de koperen rolletjes diepe krassen in van het vastpakken dus dat was ook geen optie, bovendien vond ik haar er niet fijn op lopen.
Heel onrustig.

Tja KiWiKo wat betreft "dus gewoon goed les halen" is goed bedoeld, maar helaas voor mij niet helemaal van toepassing. Ik les al drie keer in de week, waaronder 1 keer springen en mijn vriendin gaat er drie keer in week lekker mee naar buiten. Soms ligt het niet aan de ruiter, er hebben ook Z2 ruiters op mijn haffie gezeten/gereden en ook zij geven aan dat ze sterk is (en als je pech hebt vastpakt). Het is ook niet dagelijks of het hele uur, ze begint lekker en dan na 20/30 min gaat het mis. Rij haar ook vaak met een iets te lange teugel voorwaarts neerwaarts en dan nog presteert ze het.
Wat ik soms wel mis is de impuls, ze is dan niet vooruit te branden. Wat horse_girl al aangeeft is de impuls goed dan komt de rest vanzelf.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:09

Als het pas na een half uur fout gaat, zou ik proberen om daarvoor te stoppen met rijden. kennelijk vind ze het moeilijk, of mist ze conditie (aangezien het eerst wel goed gaat, voor zover ik begrijp?) Steeds goede kortere stukjes en dat heel voorzichtig uitbouwen. Ondetussen kan je conditie opbouwen met buitenritjes en longeren bv.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:31

tropic02 schreef:
@horse_girl: ik rij nu met een dubbel gebroken bustrens, met een bolle tussenstuk. Het bit waar kris_bobby het overheeft heb ik al gebruikt, maar die pakt ze ook vast. Er zitten op de koperen rolletjes diepe krassen in van het vastpakken dus dat was ook geen optie, bovendien vond ik haar er niet fijn op lopen.
Heel onrustig.

Tja KiWiKo wat betreft "dus gewoon goed les halen" is goed bedoeld, maar helaas voor mij niet helemaal van toepassing. Ik les al drie keer in de week, waaronder 1 keer springen en mijn vriendin gaat er drie keer in week lekker mee naar buiten. Soms ligt het niet aan de ruiter, er hebben ook Z2 ruiters op mijn haffie gezeten/gereden en ook zij geven aan dat ze sterk is (en als je pech hebt vastpakt). Het is ook niet dagelijks of het hele uur, ze begint lekker en dan na 20/30 min gaat het mis. Rij haar ook vaak met een iets te lange teugel voorwaarts neerwaarts en dan nog presteert ze het.
Wat ik soms wel mis is de impuls, ze is dan niet vooruit te branden. Wat horse_girl al aangeeft is de impuls goed dan komt de rest vanzelf.

Dan ben jij een van de weinigen die ECHT een probleem heeft met het bit vastpakken Lachen Lachen in de regel is het eigenlijk altijd een ruiterfout........ en in dit geval is het echt een combinatiefout Haha!

Inderdaad is impuls het grootste probleem........ dus rij het dier naar voren en hou altijd een lichte stelling, ZONDER dat jehierbij kracht moet zetten....... Haha! Haha! op het moment dat je op je stelling teugel druk krijgt gelijk loslaten en daarna weer die stelling vragen........ kan buiten stelling zijn kan binnen stelling zijn....... dat is om het even Lachen

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 22:44

Het is inderdaad soms niet leuk meer. Ik stap op die momenten echt met pijn in mijn schouders er van af. Tijdens het losstappen vraag ik veel stelling binnen en buiten, vandaar het stukken beter gaat. Het is net dat "puntje op de I".
Voor de rest is er niets mis met haar conditie, ze heeft een paar keer mee gelopen in de friezencarroussel (Ik heb trouwens een haffie met een kwart arabier erin) en ze kan de friezen gewoon goed bijhouden zonder dat ze buiten adem was. Bovendien kan ze buiten in volle rengalop nog steeds zeer lelijk bokken en dat houdt ze ook aardig lang vol hahahah Wat voor mij en mijn vriendin, als ze die kolder in d`r hoofd heeft, minder leuk is.
Ze is het soms na een half uur zat. Dan wil ze terug naar stal en begint ze als een idioot te gillen en let ze niet meer op. Je raakt eraan gewent en je leert er gewoon doorheen te rijden. Ach we blijven van haar houden en wat ik al zei ze was vier en een half jaar geleden nog rampzaliger.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:56

Probeer eens met je teugels weggooien op het moment dat ze begint. Meestal maken ze gebruik van jou tegendruk om zich af te kunnen zetten en te vertrekken.Hoe harder jij gewicht in de schaal legt, hoe harder zij gaan trekken. Geen contact en verlichte zit. Meestal zijn ze zo overdonderd en uit evenwicht dat ze stil vallen. Dat heeft mij toch al een paar keer geholpen. Succes

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:30

mijn pony doet deed dat ook heel vaak. maar elke keer als ze dat doet maak ik kleine voltes en als ze dan niet goed wil nbuigen geef ik been. en maak net zolang voltes tot ze het bit los laat. en nu doet ze het nooit meer.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:06

ik had dit ook, ben er met 1x rijden al helemaal vanaf. ik had een vast enkel gebroken bit, en ben naar een dubbel gebroken los bitje gegaan, werkt super!

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:13

Exstra been geven en veel achtjes draaien dat doe ik altyd.

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:22

@ XAngel en Richelle die kleine voltes en achtjes zijn inderdaad ook het proberen waard.

@webster543 jou tip ga ik zeer zeker uitproberen.

Wie weet dat het me met jullie tips gaat lukken.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:23

KiWiKo schreef:
een bit kan alleen vastgepakt worden als de ruiter dit toelaat Lachen

dus gewoon goed les halen Lachen

HIer sluit ik me bij aan!!! ik had dit ook bij mijn eerste pony Oriënt-Promisses(Ed King Hill X Saint Urus d'Olympe) ik kon haar niet aan maar ik wou perse dat paardje hebben (ik was ook nog maar 11 natuurlijk en alleen maar kleine manege ponytjes gewend). het is allemaal wel goedgekomen!! maar was uiteindellijk mijn fout!!! Ze staat nu te koop trouwens (op mijn profiel foto's en info)