Draven voor de Spong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty1994

Draven voor de Spong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:17

mijn pony is heel moeilijk in galop te krijgen en valt heel snel terug ook voor de sprong kun je haar niet in galop houden dan wordt ik boos en gaat het helemaal niet meer.
hoe meer ik mij benen aanknijp of met sporen of zweep ga rijden hoe bozer zij wordt en hoe langzamer ze gaat
ik zit nu in de L springen en wil naar de M maar het probleem is dus dat ze gaat draven voor de sprong.
Dus weet er iemand raad?

HELLUP

poes

Re: Draven voor de Spong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:19

1. Van zodra je zelf boos wordt paard op stal zetten, dit net zo lang doen tot je je zelf leert beheersen Lachen

2. Aan de longe de pony leren galopperen en blijven galopperen op stemhulp (en dus niet schreeuwend en zwaaiend met de zweep Knipoog )
3. Dressuurmatig de pony aan het been en de hulpen zetten onder goede begeleiding
4. Rustig aan het springen weer oppakken met vb. veen in en uitjes

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:21

heel erg bedankt ik denk dat ik er wel veel aan heb maar bij 2. is het probleem dat mijn pony stil gaat staan aan de longe en bij 3. ik sta op de wachtlijst voor een les maar heb op moment even geen les

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:27

Oplossing bij punt 2: zet een piste van 15m diameter af met paaltjes en lint. Verleng je zweep met een leren veter zodat je de pony overal in je cirkel nog kunt raken. Neem iemand mee die er wat van kent en leer de pony dat vooruit vooruit is. Hij haalt hier immers net hetzelfde trucje uit als onder het rijden!!!! Kan niemand je helpen?

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:30

neej daar reageerd ze niet op dan gaat ze gewoon draven of zelfs stilstaan hoe hard je een tik geeft maakt haar niks uit:S

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:37

indd als je zelf boos wordt, wordt het alleen maar slechter.. en bij dat 'knijpen' gaat het al fout. je moet na 1 keer je been aanleggen reactie krijgen. probeer dus eerst weer even terug naar de basis te gaan, en laat het springen nog maar even weg eerst. ga dit oefenen:

1. zachtjes je been aan leggen (en eventueel even 'klik')
geen reactie?
2. een wat hardere been hulp
nog steeds geen reactie?
3. tik met de zweep tot hij harder gaat.

deze 3 stappen moeten in seconden gedaan zijn.
dit moet je heel consequent doorvoeren.
het doel hierbij is dat je na een tijdje alleen nogmaar stap 1 uit hoeft te voeren, dus dat je meteen reactie krijgt.
doe dit eerst in draf (dus pasje versnellen en stukje langzamer) en daarna ook in galop, maar vooral bij alle overgangen.
dus erg veel overgangen en tempowisselingen rijden, zodat je paard goed aan het been is.

dan zou ik als je alleen nog maar stap 1 hoeft te doen 2 balkjes neerleggen in de bak met bijvoorbeeld 5 galopsprongen ertussen en daar overheen gaan galoperen.
als dat gewoon lukt vervang je de 2de balk door een sprong, en als het goed is lukt het dan! Tong uitsteken

ik hoop dat je hier aan hebt!

ps. niet klemmen en knijpen, maar gewoon je been aanleggen. dit moet volgoende zijn. anders pas je dat 3 stappen plan toe Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:44

Dit is dressuur, je paard is niet aan het been! Dus ik zou even helemaal niet meer springen en me op de dressuur concentreren! Veel overgangen rijden en schijnovergangen..je paard moet eerst vlot worden voor jouw been! Hierbij kun je idd het 3 stappenplan gebruiken zoals eerder genoemd!

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:36

Doet ze dit bij dressuur rijden ook?
Als dat zo is, dan moet je haar eerst leren reageren.. dus volgens het 3 stappen-schema die 'Aliesjeh' al noemde.
Is ze bij dressuur gewoon braaf, maar gebeurd dit tijdens het springen?
Dan kun je de dingen proberen die 'Poes' al noemde.
Misschien kun je ook nog dit proberen:
* Vrijspringen. -Kijken of ze dan ook gaat draven, of dat ze gewoon galopeerd.-
Als ze gaat draven kun je proberen met een zweep, maar als dat niet werkt, niet verder proberen.
* Balkjes gaan galoperen. -Geldt hetzelfde als hierboven-
Als dat goed gaat, dan langzaamaan steeds verder omhoog opbouwen.
* Als dat allemaal niet werkt, zal ik toch maar proberen om ergens les te krijgen..

Natuurlijk kun je wel gewoon doorgaan met springen, draven in een parcours is niet heel erg.. Maar in galop is altijd mooi meegenomen. Clown

Succes ermee!

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:37

bij dressuur loopt ze super vooor mijn been maar met springen is ze eigenwijs pakt ze haar bit vast rendt waar ze heen wil enz.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:39

Dat heeft toch echt met je dressuur te maken Lachen Ik zou terug gaan naar de basis, galopbalken op de grond, in- uitjes en daar op trainen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:41

Hoi Beauty,

Zoals je zelf aangeeft heb je geen les op dit moment. Ik zou daarom even rustig aandoen met het springen, wel af en toe thuis ontspannen kijken of het lukt maar geen wedstrijden starten.

Het is belangrijk dat je grondtempo gelijkmatig is bij het springen om op die manier zo min mogelijk te hoeven corrigeren voor/na de sprong.

Even kalm aan doen, lekker les nemen en dan komt het helemaal goed in de M.

succes

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:47

ik rijd altijd al springen ook zonder les heb ongeveer 17 wps en ben 2 keer eservekampioen geworden en al heeeel vaak eerste enz.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:50

Dat is ook super van je maar ik denk dat er een basis probleem zit omdat ze niet wil blijven galopperen. Dit is alleen op te lossen met hulp van iemand met ervaring in de springsport/lesgeven.

Zeg ook niet dat je niet meer moet springen maar weet niet of dit wel de manier is om verder te gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:57

Beauty1994 schreef:
ik rijd altijd al springen ook zonder les heb ongeveer 17 wps en ben 2 keer eservekampioen geworden en al heeeel vaak eerste enz.

Dan moet je vooral in je eentje blijven doorgaan en het zelf weten op te lossen Clown

Dit is een rijtechnisch probleem, en wij kunnen van hieruit niet beoordelen hoe het zit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:07

Zag trouwens net dat je nogal veel bij Jur Vrieling lijkt te lopen, kan die je niet helpen?

Probeer niet boos te worden als wij je proberen te helpen. Het is allemaal goed bedoeld, niet om af te kraken.

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:06

neej okay sorry,
maar idd mischien moet ik jur eens vragen
Allemaal bedankt!!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:33

Ik ga volledig mee met bovengaande tips, alleen zou ik niet volledig stoppen met springen. Ook al gaat het misschien niet altijd goed, het is een welkome afwisseling voor je paard. Als je je nu alleen maar gaat concentreren op de dressuurmatige kan, gaat je paard de lol er ook niet meer inzien.
En die lol, dat is het belangrijkste toch?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:33

Ik ga volledig mee met bovengaande tips, alleen zou ik niet volledig stoppen met springen. Ook al gaat het misschien niet altijd goed, het is een welkome afwisseling voor je paard. Als je je nu alleen maar gaat concentreren op de dressuurmatige kant, gaat je paard de lol er ook niet meer inzien.
En die lol, dat is het belangrijkste toch?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:42

Als je een paar maanden geleden nog reservekampioen in het L werd neem ik aan dat hij toen wel goed liep. Dan kunnen er naar mijn idee nu twee dingen aan de hand zijn:
1. de pony heeft er geen plezier meer in (overvraagd?)
2. de pony heeft ergens pijn
Als ik jou was zou ik het laatste eerst uitsluiten voordat je doorgaat met springen.

Beauty1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:47

hihi die kampioenschappen stond ze ook steeds stil maar ze spingt wel altijd! en kan eel krap om!!