geen reactie op zijwaartse druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skabelpunk

geen reactie op zijwaartse druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 10:23

Hallo Iedereen.

Ik rijd een paard(15 jaar) wat een hele tijd heeft stilgestaan. Niemand op stal kan mij precies vertellen wat dit paard wel en niet kan en daarom loop ik tegen wat problemen aan.

1 van die problemen is dat ze niet reageerd op zijwaartse druk. Nu zat ik te twijfelen of ze het misschien gewoon niet begreep maar toen ik haar vorige week goed los had gereden deed ze het op haar makkelijke kant ineens wel(kon haar dus op de volte wel naar buiten duwen).

Op de moeilijke kant krijg ik nog steeds geen reactie en gaat ze er af en toe zelf tegenin lopen als ik druk geef. Ze breekt dan gewoon door m'n been en trekt de teugels uit m'n handen.

Is er een goede oefening of truukje waardoor ik dit gedrag voor kan zijn en kan ombuigen naar een wat positiever effect. Dus gewoon een paard wat ik wel de hoek ik kan drukken als ze die af probeerd te snijden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

davincilover

Re: geen reactie op zijwaartse druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:16

ik herken je probleem wel, want heb er zelf ook wel eens last van. Bij mij is het mijn eigen fout (wat het negen van de tien keer is, de ruiter is het probleem) ik hang wel eens wat teveel naar links en blokeer hem dan waardoor hij bijv. moeite heeft met naar links wijken. Dit komt omdat ik hem dan onbewust tegen houd en blokeer in zijn bewegingen. Maar nu jou probleem, jij zegt dat je op de volte zijn goede kant wel zijwaarts kon laten bewegen. Hij kan het dus wel. Misschien blokkeer jij hem ook wel in zijn beweging? En heb je hem wel lekker voorwaarts? Want daarvan gaan ze ook beter zijwaarts. Als ze onvoldoende voor je been en niet voorwaarts zijn krijg je deze problemen ook.

Jij zegt ook dat hij door jouw been breekt, kijk eerst of je hem helemaal aan je been krijgt en ga dan pas zijwaarts rijden. Eerst moet je zorgen dat hij aan de hulpen is dan wordt dit een makkie voor jullie! Eerst aan de hulpen door veel overgangen en tempowisselingen te maken. Of een keer halthouden en dan weer plots weg draven. Maak hem maar wakker aan je been. En wat je doet hem op de volte zijwaarts duwen dat doe je prima. als je eerst al een paar stapjes voor elkaar krijgt aan beide kanten moet je al tevreden zijn. Want hij moet eerst zijn achterhand weer trainen. Ik denk dat je er dan wel komt.

Ik longeer die van mij ook wel eens aan de dubbele longe en laat hem dan zijwaartse oefeningen doen. Dat helpt ook om die achterhand te kweken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Veel succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:29

Reageert je paard wel op druk als je gewoon stilstaat? Voor- en achterhand opzij zetten op beenhulp? Zo niet, eerst dit oefenen, dan maak je het voor je zelf en je paard makkelijker omdat hij begrijpt wat je nou precies bedoelt met beendruk.
Een logische natuurlijke reactie van het paard is tegen de druk in gaan.

De oefening die ik altijd gebruik bij bijvoorbeeld het aanleren van wijken, SB, travers, renvers etc, is wanneer ze voorgaande kennen, op de lange zijde enkele passen vragen, 2/3 passen en weer voorwaarts. Lange zijde erna overgang stap, vrije teugel (rust=beloning). Volgende lange zijde weer aandraven en oefening opnieuw.

Bij geen reactie op beendruk aan het einde van de zijde, overgang halthouden (niet abrupt, dus niet als straf!) achterhand opzij zetten in richting die je wilt, belonen, en dan pas verder gaan op de andere zijde.

Zo leer je ze heel snel reageren op je beenhulp omdat ze weten dat ze opzij moeten voor het been, als je ze elke keer laat door kaggelen op de lange zijde terwijl je wat vraagt en je krijgt geen reactie dan weten ze toch dat het geen consequenties heeft, omdat je niet duidelijk genoeg bent tegenover je paard.
Rechtstellen is een belangrijke basis, maar op je been achterhand en voorhand opzij zetten hoort net zo goed bij de basis.

Daarbij geldt natuurlijk dat je in begin niet moet overvragen maar langzaam moet opbouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:36

skabelpunk schreef:
Hallo Iedereen.

Ik rijd een paard(15 jaar) wat een hele tijd heeft stilgestaan. Niemand op stal kan mij precies vertellen wat dit paard wel en niet kan en daarom loop ik tegen wat problemen aan.

Dat voel je toch vanzelf als je erop zit? Ik zie het probleem niet zo.
Als het paard hiervoor wel veel heeft gedaan, zal het nu toch waarschijnlijk overnieuw moeten beginnen. Paard is al een tijdje niet meer gebogen, dus dat moet je rustig oppakken en ook wennen aan de ruiter...

Citaat:
1 van die problemen is dat ze niet reageerd op zijwaartse druk. Nu zat ik te twijfelen of ze het misschien gewoon niet begreep maar toen ik haar vorige week goed los had gereden deed ze het op haar makkelijke kant ineens wel(kon haar dus op de volte wel naar buiten duwen).

Op de moeilijke kant krijg ik nog steeds geen reactie en gaat ze er af en toe zelf tegenin lopen als ik druk geef. Ze breekt dan gewoon door m'n been en trekt de teugels uit m'n handen.

Is er een goede oefening of truukje waardoor ik dit gedrag voor kan zijn en kan ombuigen naar een wat positiever effect. Dus gewoon een paard wat ik wel de hoek ik kan drukken als ze die af probeerd te snijden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik denk dat het paard paard scheef is. Je zult dus als je daar zelf aan toe bent (het aan kan) het paard recht moeten stellen. Als je hier geen ervaring mee heb, zal je dat onder begeleiding moeten doen.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:51

Bedankt voor jullie reacties!
Het paard is inderdaad scheef! ik probeer daaraan te werken door veel op de binnenhoefslag te lopen.
Ze is ook erg stijf en daar werk ik weer aan met veel voltes. Ik merk dat als ik haar eerst goed laat buigen allebei de kanten op dat ze daarna ook makkelijker recht loopt.
Klinkt heel onlogisch maar zo ervaar ik het.

@Superwoman, je hebt gelijk dat je inderdaad veel vanzelf aanvoelt als je erop zit maar het is wel frustrerend als je niet weet of je paard iets gewoon niet snapt of dat ie het gewoon niet doet. Dit paard heeft een grote trukendoos die ongeveer elke 8 minuten even open gaat Lachen

@davincilover
Ik ben veel bezig met overgangen en aan het been krijgen. dat gaat nu na twee weken flink oefenen best goed! Ik merk ook dat ze door schijnovergangen ook veel lichter in de mond word. Ze heeft wel de neiging dan traag te worden dus ik rijd haar ook weer veel naar de middendraf waarbij ik de aanleuning weer iets kwijt raak maar ze wel beter op m'n been reageerd. Ik ga hier zeker mee door.
dat halthouden en dan opzij duwen ga ik zeker proberen. Dat heb ik nog nooit gedaan. ze reageerd wel als je het met je hand doet maar dat is in principe gewoon 'om' wat iedereen op de poetsplaats gebruikt.

@Bojangles;
Dat is een hele goede tip om het maar op 1 zijde te doen. het is zo verleidelijk om maar door en door en door te proberen tot het lukt. Dit klinkt veel logischer en ook veel vriendelijker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:33

Leg het je paard eerst op de grond uit, als je paard dat begrijpt, dan in het zadel. Laat iemand op de grond helpen om de handhulp om te zetten naar een been en zithulp.

Kijk ook goed naar hoe je de hulp geeft. Soms geef je met je been de goede hulp, maar ben je tegenstijdig bezig met je bovenlichaam, waardoor het voor het paard onlogisch is om je hulp te begrijpen. Je zegt dan eigenlijk 2 dingen tegelijk.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:58

Angela schreef:
Leg het je paard eerst op de grond uit, als je paard dat begrijpt, dan in het zadel. Laat iemand op de grond helpen om de handhulp om te zetten naar een been en zithulp.

Kijk ook goed naar hoe je de hulp geeft. Soms geef je met je been de goede hulp, maar ben je tegenstijdig bezig met je bovenlichaam, waardoor het voor het paard onlogisch is om je hulp te begrijpen. Je zegt dan eigenlijk 2 dingen tegelijk.

Inderdaad. Op de grond voorbereiden is helemaal goed.

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:12

dat probleem ik ook!
mijn merrie doet dit ook aan de beide kanten! Als ik de oefening verder doorzet,niet toe geef zeg maar dan begint ze te stijgere en zo dan kan je er echt niks meer mee. Ik zou gewoon blijve probere beginnen met een lichte hulp en elke keer strenger misschien zweepje bij pakken om eventueel tikje te geven.
het kan ook helpen om dan 5m voor de hoeslag af te wenden dat ie eigelijk zelf ook naar de hoefslag wild als dat goe gaat opbouwen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:25

skabelpunk schreef:
@Superwoman, je hebt gelijk dat je inderdaad veel vanzelf aanvoelt als je erop zit maar het is wel frustrerend als je niet weet of je paard iets gewoon niet snapt of dat ie het gewoon niet doet. Dit paard heeft een grote trukendoos die ongeveer elke 8 minuten even open

De hulpen die je geeft als ruiter zijn heel makkelijk te begrijpen voor een paard. Als een paard het niet snapt of niet wil doen = de oplossing hetzelfde -> andere oefening proberen.(minder heftig)
Als een paard de oefening weigerd (zeker zo'n basis oefening) , zal hij dat doen met een reden (bijv omdat hij scheef is en die oefening "pijnlijk" is en als hij het niet snapt zal je óók eerst meer voorbereidend werk moeten verrichten)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:28

T_M schreef:
dat probleem ik ook!
mijn merrie doet dit ook aan de beide kanten! Als ik de oefening verder doorzet,niet toe geef zeg maar dan begint ze te stijgere en zo dan kan je er echt niks meer mee. Ik zou gewoon blijve probere beginnen met een lichte hulp en elke keer strenger misschien zweepje bij pakken om eventueel tikje te geven.
het kan ook helpen om dan 5m voor de hoeslag af te wenden dat ie eigelijk zelf ook naar de hoefslag wild als dat goe gaat opbouwen

off-topic (maar voor meelezers met het zelfde probleem misschien belangrijk)
ik zou eerder gaan luisteren naar je paard. Verward
Als je paard zo in verzet gaat voor zo'n simpele oefening = er echt wat aan de hand.
(of pijn of je geeft verkeerde (misschien tegenstrijdige) hulpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:34

Je moet een paard wel eerst uitleggen wat er met een eenzijdige hulp bedoelt wordt. Maar verzet en doorzetten?? Nee, dat is zeker de oplossing niet. Uitleggen wat er bedoelt wordt wel, en als je zeker weet dat je paard de hulp begrijpt, dan de oefening gaan uitbouwen. Begin niet met 20 meter wijken, begin met 1 pas. Die belonen.

Soms kan een zweepje dat je afwisselend op de voorhand LEGT en op de achterhand LEGT het paard helpen om hem recht te laten wijken, dus met zowel de voorhand als de achterhand opzij te gaan. Met het zweepje geef je enkel een aanwijzing, dus druk op schouder, druk op achterhand. Daarbij geef je ook de bijbehorende beenhulp. Ook deze oefening doe je eerst op de grond, zodat je zeker weet dat je paard de oefening op een lichte hulp snapt.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:38

Zoals al gezegd is, je kunt een goede start maken door in grondwerk het paard te leren wijken voor druk. Werk dan vooral op de plaatsen waar je been ligt.

En heel belangrijk: beloon de kleinste poging! Als verlegt hij zijn gewicht in de goede richting, laat de druk wegvallen. Doet hij één stap in de goede richting, laat de druk wegvallen. Geleidelijk ga je meer en meer vragen, maar vooral die eerste pogingen moet je goed belonen. Werk dus aan je timing en herken zijn juiste pogingen.

Succes!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:44

Zo te horen is je paard scheef, op de ene hand gaat hij dus wel opzij, dus dan is dat zijn gebogen kant en op de andere hand niet, dus daar zit dan zijn korte kant.

Begin dan eerst met rechtrichten, goed voorwaarts maken en veel ophoudingen maken. Als je paard hier goed op reageert kun je meer gaan vragen om hem te laten buigen.

Pas als je paard echt goed recht is, zal hij goed aan beide kanten opzij gaan. Knipoog

Succes.

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:56

off-topic (maar voor meelezers met het zelfde probleem misschien belangrijk)
ik zou eerder gaan luisteren naar je paard. Verward
Als je paard zo in verzet gaat voor zo'n simpele oefening = er echt wat aan de hand.
(of pijn of je geeft verkeerde (misschien tegenstrijdige) hulpen.[/quote]

mijn paard is helemaal in orde Haha!
en heb al meerdere paarden het aangeleerd, waar het wel bij lukte
Ze is gewoon super gevoelig en zo op het been en heel koppig. Toen k haar net had kon je nog geen been geve of ze ging helemaal over de zijk, dat probleem is er al opgelost ma zon dinge merk je het nog wel.
ze is een heel gevoelig beestje en tegelijkertijd weet ze heel goed wat ze wel en ni wilt. En als ze iets ni wilt dan krijg je het echt ni gedaan van haar.
Ik laat haar in haar waarde en zij gaat bijvoorbeeld met springe door het vuur voor mij