Verzamelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:01

Hallo bokkers,

Ik zelf spring op Z Niveau ik heb nu een merrie van 7 waarmee ik net rij, ik zal even ons probleem uitleggen. Als ik er net opzit en lekker losstap aan een lang teugeltje dan is alles oke.. niets aan het handje Zodra ik ook maar even mn teugels korter wil maken gaat ze al gelijk een beetje dribbelen nu heb ik dit al zo goed als opgelost maar als ik ga aandraven dan rent ze onder je vandaan wel gewoon in mooie stelling maar ze blijft maar in uitgestrekte draf ik rij haar zo veelmogelijk op mn zit maar hoe meer ik ga zitten hoe harder het gaat soms in het begin voor het galopperen is het linker achterbeen soms kort lang kort lang.. Meestal na half uurtje is het dan eindelijk wat rustiger dan even een gallopje nou het aanspringen is echt een ramp eerst harder gaan draven en dan pas aangalloperen maar dan in de gallop is ze apsoluuuutt NIET te verzamelen ze loopt wel mooi in stelling dus dat is geen probleem maar in de galop dan zit ik gedwongen in de verlichte zit maar zodra ik ga zitten dan valt ze terug in draf .. deze merrie is SUPERR voor het been ik rij daarom ook zonder sporen en zonder zweep.. alsik in galop dus wil gaan zitten dan valt ze terug in draf dan hoef ik ook maar te denken om mn been eraan te leggen en ze vliegt alweer weg ik kan zo dus ook niet springen ze is gewoon niette verzamelen. ik heb al veel geoefend met overgangen maar dit helpt allemaal niet ik rij vooral veel op mn zit en apsoluut neit in haar mond ze loopt ged aan de teugel dus ik rij haar niet in haar mond ze is ook heel losjes in haar mond... Wat vinden jullie hiervan moet ik gewoon wat strenger zijn en een keer Goed hoo of zo iets weten jullie misschien iets nuttigs??? Dit is misschien een goeie vraag voor de Goede Dressuuur bokkers onder ons die weten denk ik wel iets nuttigs voor mij...

Groetjess

*Edit: Ohja was vergeten te zeggen dat ik gewoon met een super vriendelijk dubbelgebroken bitje rij watertrensje geloof ik hoe dat heet.. Is het misschien een idee om met een pessoatje te proberen?? misschien krijg ik nu heel bokt over me heen maar jah ik zeg ook maar wat heb ook een ander paardje op pessoa.. maargoed.. Brand maar los
*Edit: Heb dus goed ervaring met pessoabit rijden (Heb les gehad van rodrico pessoa Tong uitsteken )

BokitoZ

Re: Verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:43

Heeft niemand tipss???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:44

Tip 1, níet overstappen op een zwaarder bit.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:50

Arabesk schreef:
Tip 1, níet overstappen op een zwaarder bit.

Hahah ik zei ookma wat Bloos Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:54

ik heb dus ook galopproblemen gehad weliswaar met een fries. mijn oplossing ga voltes rijden en veel verkleinen en vergroten je paard kan gewoon niet hard op een kleine volte.kan je vertellen mijn verzamelingen zijn nu dus echt super. en idd niet overstappen op een zwaarder bit

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:58

Je paard is dus duidelijk niet goed aan het been. Ze moet je been leren accepteren en niet onder je uit lopen als je been geeft. Ik denk dat daar je probleem zit en dit is zeker niet op te lossen met een ander bit. Knipoog

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:02

sanne222 schreef:
Je paard is dus duidelijk niet goed aan het been. Ze moet je been leren accepteren en niet onder je uit lopen als je been geeft. Ik denk dat daar je probleem zit en dit is zeker niet op te lossen met een ander bit. Knipoog

Duh Ik begrijp dat dus ook wel Maar ik ontvang graag tipss... hoe zou ik dit dus het beste kunnen oplossen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:07

Als je de teugels oppakt is dat dus voor haar een signaal geworden om te versnellen. Ga maar wat met je teugels spelen, op maat nemen en weer loslaten, net zolang tot ze stopt met op je hulpen vooruit lopen.

Galop alleen in verlichte zit, je schrijft dat ze goed op zit te rijden is. Waarschijnlijk ziet ze in het gaan zitten in de galop een hulp om langzamer te gaan.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:11

JumpingQueen schreef:
sanne222 schreef:

Duh Ik begrijp dat dus ook wel Maar ik ontvang graag tipss... hoe zou ik dit dus het beste kunnen oplossen..

Heel simpel, been eraan houden net zolang tot ze in jouw tempo gaat lopen. De aanhouder wint.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:24

Zo'n merrie heb ik ook eens gereden. Ik begon in manegelessen waar iedereen op 3 meter achter elkaar reed. De merrie accepteerde geen been en liep haar eigen tempo. Eerst werd me gezegd been eraf houden, maar gelukkig zag ik in dat dit neit de oplossing was. Ik heb dus mijn been eraan gehouden een hele les en er was een duidelijk verschil merkbaar aan het eidne van de les. Mijn geluk was dat ik iemand voor me had rijden waar ik niet "overheen" kon. Dus ik hoefde niet ongelukkig in draf en galop te zitten. Vooral in draf bewegen je benen makkelijk als je onafhankelijke zit neit perfect is. Maar door dit veel te rijden raakte ze gewent aan mijn beenligging. Na 1 maand kon ik voorop rijden in mijn tempo, koste wel moeite, maar het ging steeds beter tot ze gewoon normaal aan het been werd. Succes!

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:30

Heeft ze geen last van het zadel? Heb je er een goede zadelmaker of fysiotherapeut naar laten kijken?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:24

Haahhaa nee denk het niet heb net vorige week een nieuw zadel gekocht speciaal op maat gemaakt dus dat zal het niet zijn Tong uitsteken Tong uitsteken

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:33

ik heb veel friesen gereden met ditzelfde probleem (ja. zelfs friesen kunnen gevoelig zijn Haha! ), heb alles geprobeert maar kom toch steeds terug op heel veel overgangen rijden.
de volgende overgang is vooral n goede;
je begint in stap, dan een paar passen draf, aanspringen in galop, dan zo snel mogelijk terug naar de draf en vervolgens weer zo snel mogelijk terug naar de stap.
zorg ervoor dat dit niet ten koste gaat van je ontspanning, je zult merken dat je de overgangen steeds korter maakt en dat de galop ook steeds beter te beheersen wordt.

ik weet ook nog een goede longeermethode die ik in amerika heb opgepikt.... op 1 of andere manier gaan paarden hier super van ontspannen.
als je daar belang bij hebt wil ik t je wel uitleggen, maar t is nogal een verhaal... Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:48

Probeer eens na het losstappen gelijk te gaan galoperen, en gewoon op je kont zitten. Valt ze terug, weer aangaloperen. Goed je been eraan houden.
Mijn paard wordt veel losser van de galop dan de draf, ik galopeer dan ook voordat ik ga draven.
Een paard heeft minimaal 20 minuten nodig om de gewrichten op te warmen.