Mijn paard is 1.84m maar wel kort gebouwd, dus lange stelten maar wel wat korter in de rug. voor foto zie profiel.
Hij gaat steeds beter lopen en bij sommige dingen die we hem leren word er gezegd ja dat is makkelijker voor hem omdat ie korter is en bij andere dingen weer dat dit juist voor hem moeilijker is.
Wat zijn nou echt duidelijk de voor en nadelen van een korter of juist een langer gebouwd paard?
Inderdaad wat Urielle zegt. Een korter paard kan meer moeite hebben met de lengtebuiging, maar verzameld vaak makkelijker. Uiteraard blijft het per paard verschillend, maar over het algemeen klopt dit wel.
Beetje saai, maar sluit me wel aan bij Urielle. Mijn paard is wat langer en inderdaad moeilijker te sluiten. Zijgangen doet ze echter wel bijna met 2 hoeven in d'r neus... De truuk is nu juist om te weten wat je paard makkelijker en moeilijker kan en daar je training op aan te passen. Bv. mijn paard doet de zijgangen vrij makkelijk, dus gebruik ik die om haar achterhand te trainen, waardoor ze op den duur weer wat makkelijker kan gaan "zitten". Zo kun je dat dan proberen op te lossen. Als dat je lukt, dan kom je een heel eind en kun je exterieur"nadelen" ombuigen in je voordeel.
@Agnes75 : hoe zou je dit dan kunnen ombuigen voor een korter paard? om de buiging er zegmaar meer in te krijgen, door alleen sluiten krijg je dit er niet in denk ik?
Ik heb zelf ook een ongelofelijk kort paard, het grootste nadeel hiervan is dat hij dus heel kort is in de lendenen, dit is ook echt zijn probleemgebied. Ik stap veel met hem, lang en laag en dan veel buiging vragen, zo "rek" ik zeg maar zijn rug en lendenen, dit doe ik ook in draf en galop en pas na een half uur pak ik hem op. Het blijft lastig, maar het wordt geleidelijk aan wat makkelijker. Hou er wel rekening mee dat korte paarden vaak zichzelf nog wat meer opkroppen, goed voorwaarts houden dus.
Ik sluit me aan bij voorgaande, maar het blijft per paard verschillen. Ik heb een vrij lang paard, maar die sluit juist heel erg makkelijk, terwijl ze wat moeilijk is in de elasticiteit in de zijgangen.
Mijn eigen merrie is vrij kort in de rug en blijft daardoor gauw strak in de lendenen. Heb ik dat goed voor elkaar is het een superfijn te rijden paard. Weinig moeite met op het achterbeen blijven.
Ik rijd ook een 5jarige met een extreem lange rug en lendenpartij en die is het tegenovergestelde. Zo lenig als een kat, buigzaam. Maar gooit zich te snel open en heeft heel veel moeite met het achterbeen goed aan te sluiten.