groot paard is angstig voor dingen boven zijn hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lily10

groot paard is angstig voor dingen boven zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:29

Help, mijn paard vind het eng om haar hoofd naar beneden te doen bv als ze in haar box moet.
Zodra ze maar iets ziet of geluid hoort schrikt ze en daarbij schiet haar hoofd omhoog.
Natuurlijk heb ik al veel in en uit gelopen, maar het blijft moeilijk.
Vooral achteruit de trailer lopen is erg stress vol(stormt/springt eruit.)

Aradis

Re: groot paard is angstig voor dingen boven zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:27

Kwestie van blijven oefenen en het paard afleiden als je de box in loopt Knipoog Zelf niet al gaan denken van "Oh jeej, nu gaat ie weer raar doen." Rustig blijven proberen Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:34

Marjo_x schreef:
Zelf niet al gaan denken van "Oh jeej, nu gaat ie weer raar doen."

maar dat is het moeilijke eraan Knipoog want je weet wat ie kan doen ...

mischien kan je een handdoek aan zijn halstermaken (bovenop achter zijn oren ) zodat als hij met ze hoofd omhoog gaat zijn hoofd niet heel erg pijn doet . ( je kan via monty ook zo speciaal petje voor je paard kopen )
voor de rest zal je toch moeten blijven oefenen

suc 6

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:59

Ik heb een erg mooi boek het heet "van veulen tot rijpaard" hier staan heel veel nuttige dingen in en ik pak het boek er ook nu nog regelmatig bij als ik ergens tegenaan loop waar ik geen oplossing voor heb.
De manier waarop men in het boek te werk gaan is ook een beetje zoals die van de paardenfluisteraars, dus op een vriendelijke manier bekeken vanuit de psyche van het paard.

Maar goed ik heb even voor je gekeken en kwam het volgende tegen:

Een logische, redelijke behandeling is de sleutel tot de oplossing van problemen:
Bijvoorbeeld bij een paard dat kopschuw en schrikachtig was, dwongen we het zijn angst onder ogen tezien.
We hingen felgekleurde zakken en ritselende proppen papier op hoofdhoogte in zij stal, zodat hij zich niet kon bewegen zonder er tegenaan te lopen.
Het duurde een dag voor het de moed had om naar zijn voer- en waterbak te lopen.

Het is erger als een paard doodsbang moet blijven voor dingen om zijn hoofd terwijl het probleem te verhelpen is, als het zijn vergissing inziet wordt het daar uiteindelijk gelukkiger van.

Er onder staat nog:
Bungelende voerzakken in een stal maken een schrikachtig paard minder overgevoelig.

Nou ja weet niet of je er iets aan hebt of iets mee kan, maar ik heb het wel een keer toegepast toen mijn paard nog jong was en het hielp erg goed, hij loopt overal onderdoor, zelfs onder in de harde wind ritselende plastic vlaggetjes en deze hangen onvegeer 1,5 meter boven zijn schoft, de eerste keer keek hij eerst een tijdje en toen boog hij zijn hoofd en liep er onderdoor, nu doet hij alleen zijn hoofd iets naar beneden maar loopt gewoon door.

Succes ermee.

P.S. Ik heb de eerste keren niet heel veel opgehangen eerst maar eens kijken hoeveel angst het teweeg zou brengen, maar dat viel mee dus toen meer opgehangen.

lily10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:47

ik heb een petje en het Montey Roberts boek. Ik zal zeker wat dingen op hangen in zijn stal en achteruit lopen en maar blijven oefenen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:50

Doe je aan grondwerk? Kan je paard wijken voor druk, dus je kan zorgen dat ze haar hoofd naar links/rechts/omhoog/omlaag doet zonder dat zij terug gaat trekken.

Wat je altijd moet onthouden: wil je iets van het paard, dan geef je druk. Doet je paard het, dan meteen druk los. Dat is met alles. Als je paard doet wat je vraagt meteen 'los'laten. Paard waar ik nu mee bezig ben is heeel bang voor de zweep. Als hij rustig blijft staan, haal ik de zweep METEEN weg. Als hij schrikt, zweep laten liggen op zijn rug en hem gewoon laten draaien en niet te veel aandacht aan schenken, hij gaat na een paar rondjes wel stilstaan. Dan haal ik METEEN de zweep weg en beloon ik hem.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:19

Verjaardagsslingers ophangen in zijn stal? Als hij dat gewend is kun je er ook nog eens een ventilator opzetten, maar misschien is dat teveel flooding.

Veel box in en uit lopen to hij snapt dat het eigenlijk wel meevalt