Moeilijk aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margot_

Moeilijk aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:41

Hallo Doei!

Mijn verzorgpony gaat eerst hard draven en dan pas in gallop.
Dit ligt niet aan mijn "hardheid" van de hulpen,
want met zweep doet hij dit ook Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga van draf-doorziten-buitenbeen naar achteren-binnenbeen eraan- hand naar voren-eventuele stemhulp naar gallop, maar dit duurt te lang, zo kan je nooit bij een letter aanspringen,
hoe zou ik hem bijvoorbeeld meer kunnen voorbereiden?
hem sneller te laten reageren?
hem beter op het been te hebben?

Hij springt vrij langzaam aan en gallopeert snel, als ik verzameld wil,
dan valt hij terug in draf Nagelbijten / Gniffelen

graag tips

xx Doei!

lily10

Re: Moeilijk aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:54

Veel galopperen zodat hij sterker wordt en daarna langzaam de galopverkorten bv op een volte. Dan in week 4 je pony beter op je hulpen (been) laten reageren, galop. Je kan ook nog met je stem hulp aan de longe "galop"leren.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:45

Door veel overgangen te rijden van draf naar galop en weer terug worden ze meestal wel wat beter op het been.
Een paardje waar ik wel eens op rijd heeft ook de neiging om eerst flink te versnellen in draf en om vervolgens na een paar meter pas te galoperen. Als ik dan een aantal overgangen zo rijd, dan gaat het daarna wel goed en luistert zij meteen als ik mijn benen zo aanleg om aan te galoperen zonder dat ze eerst gaat rennen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:03

Dankje!

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:05

Hoi, hoe oud is het paard en wat voor ras? als het nog een jong paard is kun je er beter eerst aan gaan werken de achterhand actief te krijgen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:08

worteltjj schreef:
Hoi, hoe oud is het paard en wat voor ras? als het nog een jong paard is kun je er beter eerst aan gaan werken de achterhand actief te krijgen.

8,welsh

Sas_Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:13

Veel overgangen maken kan nog wel eens helpen, als hij heel hard gaat draven weer terug nemen en nog een keer proberen. Als je eenmaal galoppeert, de volte op en deze steeds wat verkleinen. Zo moet hij langzamer en kan je zn grenzen een beetje opzoeken. Bij mij werkte dat wel! Succes ermee!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:14

ok! Lachen

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:16

dormy schreef:
Door veel overgangen te rijden van draf naar galop en weer terug worden ze meestal wel wat beter op het been.
Een paardje waar ik wel eens op rijd heeft ook de neiging om eerst flink te versnellen in draf en om vervolgens na een paar meter pas te galoperen. Als ik dan een aantal overgangen zo rijd, dan gaat het daarna wel goed en luistert zij meteen als ik mijn benen zo aanleg om aan te galoperen zonder dat ze eerst gaat rennen.

idd overgangen rijden helpt goed. zelf heb ik ook een pony gehad die niet goed wou aan springen. je moet hem atent maken op je hulpen. goed sturen en drijven met je benen. springt hij niet optijd aan neem je hem trug en je probeert het op nieuw. zo is het iig wel weg gegaan bij mijn pony.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:18

oke Nagelbijten / Gniffelen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:19

Hoe is de pony verder in het rijden? Reageert de pony dan wel goed op je been?
Het kan zijn dat je pony gewoon in het gehele rijden niet goed genoeg aan het been is, dat wil zeggen, dat wanneer jij je been aanlegt, de pony niet metteen reactie geeft. Door dit eerst goed te oefenen, zal het aanspringen vanzelf beter gaan.
Als je pony goed op je been reageert in het verdere rijden, dan kan het ook een timings-probleem van jou zijn. Je geeft de hulpen goed, maar mischien niet op het goede moment. Probeer wanneer je je kuithulp geeft voor de galop, samen te laten vallen met een ophouding op je buitenteugel. Op die manier houd je de controle over het tempo, en is je pony eerder geneigd om op die ophouding aan te galoperen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:22

Nou, ik heb hem vaak wel actief, dan reageert hij goed, maar met zweep erbij spring hij sneller aan Nagelbijten / Gniffelen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:31

Actief is iets anders dan aan het been hebben. Een pony kan heel snel/actief lopen, maar niet aan het been zijn. Je pony reageert zonder zweepje minder goed op jou (galop)hulpen, dan met zweepje. Dus eigenlijk luistert jou pony niet helemaal goed naar je beenhulpen, laten we zeggen voor 85%. Als je nu probeert dat hij 100% naar je been gaat luisteren, dan gaat het aanspringen in galop vanzelf beter. Je leert je pony beter naar jou been luisteren, door veel overgangen te rijden. Houd als stelregel aan dat je elke ronde door de manege minmaal 1 keer een tempowisseling (harder of zachter) of overgang hebt gereden. Let daarbij goed op of je pony ook direct reageert. Als jij je been aanlegt, en hij reageert niet, dan mag je hem best even wakker maken en aanraken of aantikken met je zweepje. Vervolgens herhaal je de overgang, en probeer je het zonder zweepje. Zo maak je je hulpen steeds kleiner (eerst moet je misschien hard knijpen met je kuiten, en stapje voor stapje probeer je steeds minder hard te knijpen) en leert jou pony beter te luisteren naar jou hulpen. Succes OK dan!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:55

Dankje!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:13

Veel oefenen met overgangen stap-galop.
Vanuit stap schieten ze er meestal niet snel vandoor, maar moeten ze wel goed de achterhand gebruiken.
Bij mijn paard heeft het in ieder geval super geholpen.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:13

maar deze kan nog niet van die moeilijke overgangen ed.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:39

Ik rijd een haflinger en die heeft ook moeite met galoperen, wat enorm helpt bij haar is lang en laag losrijgen en stap, draf en galop. Laat je pony maar eens op eigen benen galoperen. De eerste paar keren gaatie misschien keihard, maar blijf van de teugels af! Ga hem met je zit opvangen. Als je dan daarna gaat oppakken in de stap en draf merk je dat de galop een stuk fijner gaat.
Bij die haf die ik rijd is het een kwestie van evenwicht vinden, en die is er bij haar alleen in te krijgen als ze op d'r eigen benen leert lopen!

Dan reageert ze ook beter op de hulpen, omdat ze er minder moeite mee heeft Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:48

_Margot_ schreef:
maar deze kan nog niet van die moeilijke overgangen ed.

Die van mij ook niet op het begin, maar ze gaan het steeds beter snappen, eerst draven ze nog tussendoor maar daarna springen ze meteen aan in Galop, ook een teken dat de achterhand sterker wordt waardoor de overgang draf-galop ook makkelijker wordt

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:40

ik denk niet dat zijn achterhand daar al sterk genoeg voor is hoor Vork