snel galloperen of draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

snel galloperen of draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 19:05

Sorryvoor men onduidelijke titel maar ik kon het niet anders omschrijven.
Ik rijd nu een paard en als je aanspring in galop gaat ze super hard. En als je ze terug neemt gaat ze metteen weer draven (normaal). Heeft iemand tips om haar rustig te laten galloperen zonder dat ze begint te draven.
dank je wel
groetjes Daisy

lolokanarie

Re: snel galloperen of draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:57

Misschien ben je te onrustig met je benen/ zit. Of neem je haar te veel vast in de mond.
Je paard moet leren ontspannen te galloperen. Galopeer kleine stukjes en herhaal vele keren. Je kunt dit desnoods op de volte. Dit tot ze onspannen kan galoperen, dan zal ze ook minder neiging hebben om te gaan crossen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:02

Kan ook zijn dat hij nog niet voldoende balans heeft in de galop.
Vergelijk het maar met fietsen, als je meer tempo maakt zul je minder snel omvallen.
Is wel te verhelpen, maar ik weet niets van jou en je paard natuurlijk.....

Met een instructeur kun je je paard leren goed op eigen benen te lopen... dus handen eraf, en puur op zit gaan werken... pas als er echt controle en stabiliteit is in de draf kan de galop echt goed gaan.

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:09

Telkens hij versnelt, rij je een kleine volte, dan moet hij wel vertragen. Hou wel je benen er bij zodat hij niet in draf valt.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:13

ok, het was trouwens de eerste x dat ik op het paard reed en maandag hebben we les, ik zal de tips proberen van de volte enzo. dan zal ik vertellen hoe het is gegaan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:31

Morrow_Less schreef:
ok, het was trouwens de eerste x dat ik op het paard reed en maandag hebben we les, ik zal de tips proberen van de volte enzo. dan zal ik vertellen hoe het is gegaan

Ah, het gaat om een manegepaard of een verzorgpaard?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:33

een paard dat ik moet trainen ale wedstrijdklaar moet maken omdat de ruiter in de gips ligt. en misschien moet ik haar ook starten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:35

Morrow_Less schreef:
een paard dat ik moet trainen ale wedstrijdklaar moet maken omdat de ruiter in de gips ligt. en misschien moet ik haar ook starten

Mmm, okay.... heb je instructie? Is het een redelijk jong paard? Goed doorgereden?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:36

ja ik heb een hele goede lesgever ze is ongeveer 7 jaar en is al goed bereden geweest

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:39

Morrow_Less schreef:
ja ik heb een hele goede lesgever ze is ongeveer 7 jaar en is al goed bereden geweest

De keren dat ik iets dergelijks bij de hand heb gehad bleek later dat het paard door de voorgaande ruiter teveel op handen gereden was en/of te weinig balans bezat.
Toen moesten we toch weer terug naar de basis.... handen eraf, alles op zit, paard zijn eigen balans laten zoeken.... van daaruit verder.
Maar jouw instructrice zou moeten kunnen inschatten wat er precies speelt.... Galop onder de man blijf een lastige gang voor voor veel paarden.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:40

ze klagen er wel over, hij doet veel liever ren galop dan een rustig drafje