Mijn paard heeft opstartproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

komariyah

Mijn paard heeft opstartproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:43

Ik zit met een probleem.
Mijn paard heeft last van opwarmprobleem.

Als ik hem ga rijden dan duurt het zeker 30 min voordat hij loslaat etc.
Heb jullie tips om het sneller los te krijgen?

De manier waarop ik hem losrij: lang laag en eerst van achter naar voren.

Vadalma

Re: Mijn paard heeft opstartproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:48

Mijn paard heeft dit ook! Pas na een half uur komt ze naar beneden en gaat ze ontspannen. Ik rij enorm veel figuren: slangenvoltes, achtjes, voltes openen en sluiten. Daarnaast overgangen enzo. Ik merk dat ze van deze hier wel sneller los van wordt, met name als ik dan een tijdje stap wordt het al snel beter.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:52

Zou eerst een kwartiertje in de stapmolen voor je opzadelt helpen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:56

Mijn paard had dit ook, maar ik gaf ze gewoon de tijd om op te warmen, met lekker lange teugel laten warmlopen, energie er wat uit. En dan als je voelt dat alles goed aanvoelt, dan pas gaan bij mekaar werken. Als ik er vanaf het begin moest aan werken zat ze vol stress. Maar is nu eigelijk volledig verdwenen, gewoon rustig opbouwen, zoveel te meer routine mijn paard kreeg en zoveel te ouder ze werd zoveel te makkelijker het ging. Ik weet natuurlijk niet ofdat je paardje nog jong is of niet ?
Natuurlijk niet vergeten de medische problemen uit te sluiten...

komariyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:04

Mijn paard is 8 jaar.
Een rondje molen helpt niet.
Heb ik ook al geprobeerd.

Ook de figuren heb ik geprobeerd. Dan blijft hij stug en stijf van. Ook in draf, ja dan wordt hij sterk.
Meestal galoppeer ik veel in het begin maar weet niet of dat goed is.
Maar ook daarin, is hij niet voor het been als ik met hem wil schakelen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:23

Ik ken wel meer paarden die losse worden van een paar rondjes aan een lange teugel galopperen. Het is een natuurlijker gang dan draven, dus wat zou daar mis mee zijn voor je aan het werk gaat?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:29

En weet je wat je dan ook kan doen? Aanspringen in galophalf rondje gallopperen, van hand veranderen in draf en voordat je de hoefslag raakt weer aan galloperen, weer half rondje enz..Ben er afgelopen zaterdag in de les achtergekomen dat dat bij mijn beessie goed werkt.

Edit: mijn paard is trouwens ook 8 Knipoog

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:21

De pony die ik eerst altijd reed (nu nog af en toe)
had hier ook last van.
de eerste paar rondjes alleen maar verzet en niet mee willen werken
ik bleef het echter iedere x proberen
en de aanhouder wint, blijkt maar weer
nu is ht nog maar een half rondje geworden
duurde wel een paar jaar;)
succes

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:44

Vrij snel gaan galoperen is niks mis mee. Een paard is een vluchtdier, die zijn erop berekend om van stilstaand keihard weg te galoperen. Natuurlijk doen wij dit wel met beleid en is een arbeidgalopje gek genoeg als je net begint.

Wanneer je de voltes rijd en de slangenbogen buig je hem in de bochten dan ook lekker in? Niet alleen zijn neusje licht gebogen in de richting waar hij gaat maar zijn hele hoofd-hals gebogen richting je knie zeg maar. Ik bedoel dus niet dat je zijn neus omtrekt, maar goed je binnenbeen aanduwen, binnenhand ver van de hals en nageeflijkheid vragen op je buitenteugel. En dan mag je best even doorvragen tot hij loslaat.

Soms helpt het ook eerst even wat grondwerk met hem te doen voordat je opstapt. Dus hem een beetje oprekken door zijn benen op te tillen en het paard al wijkend voor het been rondjes om je heen te laten lopen. (dit kan alleen als je lichamelijk verder een gezond paard hebt)

Mijn paard is 11 en heeft artrose, hij komt dus ook altjd wat moeilijk op gang. Vaak ga ik eerst een tijdje stappen en vraag ik ontspanning in zijn rug, voltes kan ik beter niet teveel rijden omdat dit teveel belasting op zijn achterbenen geeft. Ontspanning heeft in principe niks te maken met of hij warm of koud is, wel heeft het te maken of er ook spanning in de ruiter zit. Ontspan je kontspieren!!!! Vaak heb je niet eens door dat je die aanknijpt. Ontspan je schouders en armen, paarden voelen deze spanning in hun mond. Direct na het opstappen en wegrijden, ga je met hem aan het werk, het zogenaamde proberen naar het halsstrekken toe te rijden! En denk erom dat hij goed voorwaarts is, dus been eraan. Dit werkt bij mijn paard heel goed. Wanneer hij in de rug lekker loslaat, ga ik eerst een paar rondjes galoperen, deze gang is voor hem makkelijker dan de draf.

Ga er dus niet alleen van uit dat het aan je paard ligt, maar zorg er ook voor dat er in jou lichaam geen spanning zit, je paard zal dan sneller gaan nageven!

Succes!! Pling

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:12

Marieke heeft al veel goede tips gegeven. Galoperen is een prima gang om los te rijden. Dat zag ik mensen ook doen die een ouder paard reden dat wat stijf was (vooral de overgang stap-galop deden zij veel en schouderbinnenwaarts/stellingen). In 20 minuten zag je dat paard veranderen van een stijf oud paard naar een oud paard dat liep als een jong dier! (bij wijze van spreken dan, maar het verschil was wel enorm) Aangezien je paard nog neit zo oud is, zou hij misschien sneller los kunnen komen. Dit duurt echter een tijdje en je gaat niet ineens van 30 minuten naar 20 minuten, nee, daar zitten 29 en een half; 29; 28 en een hlaf etc nog tussen. Beetje geduld heb je dus ook nodig.

Ingeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:48

Ik had dat eerst ook, ik heb hem gewoon die tijd gegeven die hij nodig had.. Eigenlijk had hij zelf gewoon steeds minder tijd nodig, en nu kan ik gelijk beginnen Haha!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:51

Mijn paard heeft dit ook heel erg. Is echt een diesel. Maar hij heeft ook artrose, dus is wel goed verklaarbaar. Alles moet eerst even soepel worden. Ik rij hem trouwens ook na de stap altijd meteen in galop ipv eerst te draven. Hij wordt veel losser als ik hem in galop loswerk. Tuurlijk galoppeer ik dan niet alleen rondjes, maar pak eerst wat voltes mee, die ik open en sluit, beetje schakelen, paar passen wat ronder, dan weer neus er wat meer uit, even halsstrekken in galop, wat zijgangen, werkt voor hem super. Terwijl als ik in draf los ga werken hij wat "Hangerig" blijft, zich vastzet en zijn achterhand in tokio laat hangen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:15

ik ben het ook met marieke eens wat je doet is ook goed trouwens.
En je hoort het: er zijn meer paarden die echt dieseltjes zijn, mijne ook, ik moet hem ook de tijd geven en galoperen helpt ook bij hem heel goed!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:18

idd veel figuren een rijden, en goed instappen met een lange teugel wil bij sommige paarden ook wel helpen. galloperen is inderdaad ook een goede manier om een paard los te krijgen, dat zie je bij wel meer paarden, dat ze na het galloperen een stuk losser zijn! verder veel succes met het uitproberen in de praktijk!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:22

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:10

Mijn paardje is ook zo'n dieseltje. Die heeft ook een klein half uur nodig voordat ze lekker loopt. Ik denk niet dat je dit kunt en moet willen versnellen. Wat bij mij goed helpt om haar lekker los te krijgen is veel figuurtjes rijden (m.n. gebroken lijntjes en slangevoltes), maar ook veel schakelwerk.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:57

ik heb het ook mijn lesgeefster die zegt dat ik op een diesel zit maar ja neem de tijd dan gaat het vanzelf steeds sneller merk ik ierdergeval bij mij