alleen maar steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

alleen maar steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:21

jennefer een welshpony van 1.20 wil de laatste tijd alleen maar steigeren.
dat heeft ze vooral als ze hengstig is, laatst steigerde ze 30 keer achter elkaar, en
wou ze niet stoppen.jodi had geen zweepj, want normaal rijden we ook zonder zweep.
dus ze kon geen knal verkopen,maar ze ging wel heel erg hoog steigeren.
recht omhoog, jodi bleeg zitten, en dat vond ik heel erg knap.
het zadel is nagekeken, en past goed, valt alleen soms naar voor, maar
de zadelmaker zegt dat dat komt omdat ze ietsje dik is(dieet is in gang)
nu doet ze het voor de lol, want ik zat er op, had een springzweep, ze deed het 1 keer, en heb dr heel hard op
de kont gemept, zodat ze wist dat het niet weer mocht,dikke bokpartij van haar kant.
daarna deed ze het nog 1 keertje, toen jodi er weer opgezet.
zweep meegegeven, en toen ging die weer. jodi heeft voor haar doen hard geslagen,
en tone was he took enigsinds over.
moeten wij gewoon nog even duidelijk laten merken dat he tniet zo moet?

ps:niet dat ik mijn pony helemaal in-elkaar ram, maar ze mag dat gewoon niet doen.

suggesties?

Gr Rosalie

BlackEyed

Re: alleen maar steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:33

Deed de pony dit eerst niet?

Is de pony medisch in orde?

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:34

Je zegt dat ze dit alleen doet als ze hengstig is. Sommige merries kunnen heftiger op bepaalde dingen reageren als ze hengstig zijn. De mijne steigert en bokt ook flink als ze hengstig is, maar sinds is haar iets bijvoer is het al een stuk minder.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:42

ze is best wel dikkiedik... en ze is medisch in orde;), hebben we direct laten uitzoeken

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:42

Als het zadel naar voren valt zit het dus niet goed. Miscchien is dat ene deel van het probleem. Je zou eventueel een bontje onder het zadel kunnen leggen maar het lijkt mij beter om eens een goede zadelmaker te laten kijken.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:14

soms kunnen ze als ze hengstig zijn aardig vervelend doen weet je ook wanneer ze het doet als je iets van haar vraagt ofzo?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:16

Citaat:
het zadel is nagekeken, en past goed, valt alleen soms naar voor, maar
de zadelmaker zegt dat dat komt omdat ze ietsje dik is(dieet is in gang)

een zadel wat naar voren valt komt tegen de schouder aan en misschien zelfs op de schoft.
en dat voelt niet fijn...

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:43

komt niet op de schoft, alleen ze is wat dik daardoor gaat die wat voorover vallen, maar een staartriem word ze gek van, ze bokt net zolang tot de druk van haar staart is, ookal zit hij niet strak., ze deed het alleen als je haar aandreef. en als zij stil ging staan, en jij ben gaf deed ze het ook.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:11

[ze deed het alleen als je haar aandreef. en als zij stil ging staan, en jij ben gaf deed ze het ook.[/quote]

Lijkt me een typisch teken van dwars zijn tijdens de hengstigheid. Sommige merries reageren dan extra gevoelig op het been, die van mij doet het ook: stilstaan als je opstijgt (en normaal gesproken nooit het geduld hebben om even rustig te wachten) en als je dan been geeft even volledig door het lint gaan. Clown

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:33

Tja als je zeker weet dat het niet door medische redenen of andere verklaarbare redenen komt is het gewoon ongehoorzaamheid.

Mijn paard heeft het zelf ook een tijd gedaan. Verschrikkelijk eng altijd, maar je moet het toch zien op te lossen.

Steeds maar weer proberen vooruit te rijden, zodat ze de kans niet krijgt om te steigeren. Als ze steigerd, verlies dan niet het contact met de mond maar probeer haar om te draaien.

En misschien niet de allervriendelijkste manier, maar een keer met een springzweepje een tik(je) tussen de oren geven. Niet hard, maar gewoon om te laten schrikken! Sommige mensen doen het ook wel met een flesje water, plens water tussen de oren zodra ze omhoog komen.

En als je het eng vind, zou ik het professioneel op laten lossen!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:52

Het is voor ruiter en paard levensgevaarlijk, dus het is wel de bedoeling dat het ophoud..
Het beste is als je het ziet aankomen een bocht rijden, of het hoofd zo draaien dat het niet in de houding kan komen voor het steigeren.
Ik weet niet hoe oud de pony is maar heb wel eens een jonkie onder me gehad die had net ontdekt dat als hij ging steigeren het klaar was (die eigenaren er dan mee stopten en hem in het land zetten (als straf Clown ) ), het kan dus ook zijn dat ze door heeft hoe het steigeren gaat en hoe de reactie is.

en als het zeker is dat het niet medisch is dan is het dus gewoon uitdaging...(ongehoorzaamheid)
sucecs er nog mee Haha!