Mijn paard heeft 'zweettraining' nodig : oefeningen en hoela

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Mijn paard heeft 'zweettraining' nodig : oefeningen en hoela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:05

Deze week trok de hoefsmid aan de alarmbel, want ons paard heeft een nog niet ernstig begin van hoefbevangenheid.
Dit zou veroorzaakt zijn door de stijgende graskwaliteit bij ons (ik woon in de 'vruchtbaarste' landbouwstreek in België)

Nu heeft hij gezegd dat ik moet proberen om Nyouth iedere dag te rijden 'tot het zweet ervan afloopt'

Hebben jullie tips voor leuke - niet saaie trainingen- hoe lang deze zouden moeten duren en wat ik allemaal kan doen om Nyouth goed in het zweet te krijgen.
Een intensieve training dus.

Nyouth is een recreatief paard dat vaak nogal aan de luie kant is :p
Een uur doorwerken is dus voor mij ook héél vermoeiend, maar ik neem aan dat zijn conditie wel fors zal verbeteren.

Alle tips en ervaringen zijn welkom !

Bedankt !

poes

Re: Mijn paard heeft 'zweettraining' nodig : oefeningen en hoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:07

Galoptraining, en als je kunt balkjes erbij leggen en zo gaan spelen met de paslengtes. Uitbreiden met speelse in-en-uitjes.

Veel overgangen en dan vooral niet-progressieve overgangen, kort op elkaar.
Paard oprekken en oprichten en flink die achterhand erbij houden.

Longeren is, mits goed gedaan, ook zeer intensief.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:09

Longeren vindt hij verschrikkelijk (nooit goed aangeleerd) en ik kan het zelf ook niet op een correcte manier dus dan heeft het weinig zin.

Ik kruip er liever meteen op, om correct te rijden...
Wat stel je voor qua galoptraining?

(balkjes hebben we niet)

Bedoel je stap-galop overgangen steeds ?

Nog tips?
Alvast bedankt !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:11

Stap-galop, stilstand-draf, stilstand-galop, ...

Galoptraining blijf je galopperen maar ga je tussendoor veel in schakelen.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:13

Oh, dat wordt nog fijn :p
Hij heeft het vaak al moeilijk om 2 volledige 'cirkels' in galop uit te houden.
(zeker nu, nu hij een 'weidebuik' heeft)

Hij is eigenlijk een wandelpaard en daar kan je hem laten doen wat je wilt, in de weide is hij iets makker, maar eens de conditie beter wordt lukt het wel.

Ze hadden mij ook aangeraden om draftraining of veel galop in het bos te gaan doen, maar dat is jammergenoeg zover dat je daar een trailer voor nodig hebt... En momenteel liggen de velden ook bezaaid waardoor ik daar ook niet in kan gaan 'crossen' Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:14

Galoptraining is dus in geen geval 'crossen' je moet goed naar je paard luisteren! Als je over zijn conditiegrens gaat breng je meer schade toe dan wat anders.

Heb je les?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:15

Dat gebrek aan conditie zal ook wel een deel van het probleem zijn denk ik?
Wellicht is met de zweettraining (raar woord) niet alleen de hoefbevangenheid op te lossen, maar zal hij ook een betere conditie krijgen en dus beter lopen.
Twee vliegen in 1 klap dus eigenlijk.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:20

Neen, ik zette 'crossen' tussen aanhalingstekens omdat ik niet echt een ander woord vond voor 'looptraining' in de velden :p
Nyouth beschikt juist over een zeer rustige galop en een 'snelle' knop zit er niet echt op Lachen

Ik heb les als ik die vraag, maar het is zeer moeilijk om die 'te boeken', daar ik nooit weet of het die dag mooi of slecht weer gaat zijn !

@ Maanling :
Zijn conditie is dit jaar eigenlijk niet echt bijster slecht, maar hij is gewoon niet echt een 'werkpaard' in de piste (op wandeling kan hij dan weer moeiteloos 5 uur aan een stuk rondtoeren zonder dat je ook maar verveling of luiheid opmerkt)
Nu heeft hij wegens examens wel al enkele weken stilgestaan omdat ik écht niet kon rijden met hem en een bijrijder of bijrijdster hb ik ook niet.

De hoefbevangenheid is nog niet erg op dit moment, maar we moeten nu meteen anticiperen alvorens het te erg wordt. Zijn weide is nu echt een grasmat (kaal Clown ), alle tussendoortjes zijn verplicht afgeschaft en nu zouden ze graag hebben dat hij elke dag bereden wordt 'tot hij zweet'
(vandaar zweettraining, omdat wij normaal wel goed werkten, maar dat hij dan nooit echt in het zweet stond)

Ik vind het echter geen 'nadelig' probleem, want we gaan er alletwee plezier aan beleven !

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 19:56

Hoelang denken jullie dat ik zo'n galoptraining moet doen (wel opbouwen in het begin uiteraard en rekening houden met het paard) eer het echt effect heeft ?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:25

Ik vind het idee van je hoefsmid wel heel rigoreus, maar het heeft blijkbaar wél het juiste effect gehad.
Je kan volgens mij niet op een gezonde manier van de ene op de andere dag je paard iedere dag in het zweet gaan werken. Zijn lichaam en spieren hebben ook wat tijd nodig om zich aan te passen. Zeker een paard wat geen conditie en overgewicht heeft.

Hoeveel rij je hem momenteel en hoe intensief?
Heb je les, en wat doe je dan?

Als ik het zo lees dan denk ik dat je al veel kan bereiken door hem consequenter aan te pakken. Volgens mij kan je van het meest luie paard een felle maken (en andersom natuurlijk), als je maar weet hoe je er mee om moet gaan.
Ga het paard eerst in alle gangen en overgangen actief rijden, én een recreatiepaard moet ook over zijn rug lopen en zijn gewicht wat naar de achterhand verplaatsen. Hup - aan 't werk (ja jij dus ook Knipoog ).
Goed drafwerk vind ik net zo intensief als galopwerk, voorwaarts/terug rijden, zijgangen, balkjes, sprongetjes (in-uitjes). Stap goed in en uit en de training moet je denk ik toch opbouwen in intensiteit en tijdsduur - maar we weten niet hoe lang je normaal rijdt ......stapt/draaft/gallopeerd. Cool

En wil je paard nog niet zweten.... dan kan je hem 3 dikke dekens opdoen en daarmee rijden Clown
Succes alvast!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:49

Je kunt pas achteraf zien of je paard te hard gewerkt heeft tenzij je met hartslagmeter gaat trainen Lachen Gewoon bij het stappen kijken hoe snel hij recupereert qua ademhaling en zo. Maar ik zou dit iig wel een stukje professioneel aanpakken, vraag iemand die er verstand van heeft om een schema op te stellen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:24

Misschien een idee om aan mensen te vragen die veel ervaring hebben met paarden en conditietraining bijvoorbeeld enduranceruiters of mensen die veel samengesteld rijden en dus voor de cross op uithoudingsvermogen trainen. Ik neem aan dat enduranceruiters ook wel trainigsschema's hebben die op 0 beginnen en zij gaan heel erg uit van een goede opbouw hierin, waarin goed gekeken wordt naar wat het paard aankan. Dit omdat ze in de wedstrijden niet boven een bepaalde hartslag uit mogen komen na een korte tijd rust. Ik ben zelf gezegend met een mooie renbaan bij de stal waar perfect op conditie getraind kan worden maar heb zelf helaas geen ervaring met hoe je dit goed op kunt bouwen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:26

Lekker flink galloperen op een zandpad? De merrie die ik rij vindt dit heerlijk en mag dan ook echt even dr benen strekken..na die tijd is ze dan ook goed nat Lachen

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:29

lekker lange buitenritten maken, en dan stukken galoperen en zo en lange tijden draven??

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:53

iemand meenemen met een proeven boekje, en dan heel vaak zo'n proef achter elkaar rijden. dan ben je de hele tijd bezig.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:03

Bedankt voor al jullie antwoorden, ik had geen tijd om meteen te antwoorden.

De laatste tijd heb ik niet veel kunnen rijden, ik had het erg druk met school en er stond een 'vreemd' paard op onze rijwei (piste omdat het niet anders kan) waardoor ik daar niet kon rijden, dus maakte ik als het mooi weer was regelmatig een wandeling.

Ik ben de voorbije twee dagen al met jullie tips aan de gang gegaan en ben nu stilletjes aan terug aan het opbouwen. Ik rij hem nu nog niet nat in het zweet - bovendien zweet hij niet snel, ook niet als je een dagtocht doet met toch vrij veel galop en draf- maar wel dat hij wat 'klam' staat.

Ik heb gewerkt op veel overgangen en aan zijn galop (waar hij het altijd moeilijk mee heeft in de piste, buiten minder *LOL* en ook veel figuren in alle mogelijke gangen.
Het ging al vrij goed om hem na een tijdje terug op te nemen in het werk.

Momenteel heb ik geen les, maar ik ben nu iemand aan het zoeken die aan huis kan komen, maar heb nog geen 'connecties' met mensen Lachen Heb wle al een ractie gehad, maar het is altijd een sprong in het onbekende om in zee te gaan met iemand die je niet kent !

Vandaag heb ik zo'n 40 minuten gereden (veel galop en draf + overgangen) (zonder instappen, uitstappen) en dan voelde ik dat er wel totaal geen 'energie' meer inzat Lachen
Het begon echt meer te lijken op voortduwen en dan gaf hij zelf ook aan dat het genoeg was geweest Lachen
(dat geeft hij soms al snel aan, maar nu was hij echt 'warm' en 'klam'
Gisteren heb ik een half uurtje gereden om hem terug in actie te krijgen en dan moest ik verplicht stoppen door enkele stevige plensbuien en omdat ik nog ergens heen moest.

Maar hoe denken jullie dat hij - hij doet echt zijn best hoor :p - nog iets meer voorwaarts kan worden.
Ik moet er wel bijzeggen, dat hij NOOIT een snelle jongen is, buiten is hij iets sneller, maar ook altijd rustig en nooit een 'renner' !

Alvast bedankt voor al jullie nuttige antwoorden !

Ps : Aan de mnsen met de voorstellen aangaande de wandelingen, dat ga ik zeker doen - want dat is Nyouths 'job' wandelpaard zijn - om buiten te gaan rijden, maar hij moet ook stevig gewerkt worden in de piste, want momenteel zijn er niet zoveel plekken in de buurt waar ik hem eens kan laten 'doorlopen' Lachen
Zondag staat er een stevige 'draftocht' op het programma.. Vingers aflikken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:07

Wat les betreft als je iemand op internet zoekt: spreek af dat de eerste les gewoon eens kijken en aanvoelen wordt, dus wel gratis, eventueel vergoed je de km wel uiteraard.

Rij een half uur zelfstandig zodat de persoon je kan observeren, laat daarna een half uur les geven. Dan zie je wel of het klikt. Eventueel kun je dan nog over de prijs onderhandelen.

Als het tegenvalt, zeg je toch gewoon dat het niet je ding is?

Dat sneller worden: hij moet daarvoor aan de ene kant zelf sterker worden maar vooral beter aan je been (moet je eens op zoeken op bokt, zijn heel veel topics over).

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:13

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:46

Ik denk dat ze bedoelt 40 minuten rijden in- en uitstappen gewoon niet mee gerekend in die 40 minuten.

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 19:43

Dat bedoel ik inderdaad ja Lachen

Ik heb wel degelijk in en uit gestapt Lachen

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:20

oke Lachen verkeerd begrepen!

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:00

Even een kleine update :

Gisteren ben ik met mijn paard een grote wandeling gaan doen die ik hem helemaal heb laten draven (behalve even in en uitstappen uiteraard)
Hij was lekker nat en heeft er van genoten (zolang hij maar kan gaan 'wandelen')

Ik krijg hem veel natter dan drie keer zo lang hem te laten lopen aan het zelfde tempo in de weide.

Verklaring ??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:51

Stress van een nieuwe omgeving, hij zal zich wat drukker maken dan in de weide. Misschien was het ook wat warmer dan normaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:07

Draven op het harde is ook flink lastiger. Hoe lang ben je weggeweest?

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 16:25

Neen, hij maakt zich totaal niet druk en is zelfs erg rustig en bomproof buiten, volgens mij vindt hij het gewoon ook leuker waardoor hij gemotiveerder is.

Ik heb niet echt getimed hoelang ik ben buitengeweest... Heb er totaal niet op gelet en gewoon een leuk toertje gedaan en ik voelde dat hij wel goed had gelopen, hij was bezweet en heeft nadien erg fijn uitgestapt (in die zin dat je zag dat hij eens was aan 't uitblazen na zijn looptoertje *LOL*