Bij aanleuning minder voorwaart willen rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Bij aanleuning minder voorwaart willen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:03

Hi,

Het paard wat ik vorig jaar september heb gekocht is altijd met stang en trens gereden. Een goed dressuurpaard is het.
Op enkele trens was niet te doen. Het paard is dan net een kameel met zijn hoofd omhoog.

2 maanden geleden heeft hij zich zwaar verstapt tijdens longeren aan zijn linker voorbeen. Hij heeft op advies van de arts eerst veel in de box gestaan om te herstellen. Nu sinds 1 maand alleen met hem stap gedaan. Veel gewerkt met lange teugel en geen kracht te zetten.

Vorige week begonnen met draf. Eindelijk krijg ik hem meer in de aanleuning wat ik niet had verwacht.De aanleuning is makkelijker in de draf dan in de stap met hem. Hou de teugel nu wel een stuk korter dan voorheen. Doe ik dat niet dan loop hij uit elkaar en krijg ik weer het kameel hoofd terug.

Het nadeel is wel dat ik hem moeilijk voorwaarts kan rijden en de draf minder snel is als normaal.

Kan iemand mij advies geven of kent iemand dit probleem

gr. en bedankt.

Fralex

Joltsje

Re: Bij aanleuning minder voorwaart willen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:08

het klinkt of rij je hem teveel tegen de hand zeg maar.

je paard moet van achter naar voren rijden. dus eerst goed voorwaarts aan het been en dan de aanleuning vragen aan de voorkant.

en tip. vind ik lastig. meestal zeg ik eerst maar goed voorwaarts en laat de voorkant eerst zitten.. maar ik dit geval weet ik dat niet.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 22:12

hi jolentinu,

Als ik hem rij is er niet te veel spanning op teugel. Hij accepteert mijn hand.

Zal morgen proberen om hem eerst goed voorwaarts te rijden en dan de aanleuning.

Bedankt alvast
gr.

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:59

Probeer inderdaad goed voorwaarts te rijden en dan op te pakken. En het rijden van veel overgangen wil ook nog wel eens helpen om je paard beter aan je been te krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:34

Je kunt inderdaad met (schijn-)overgangen de achterhand beter onder je paard krijgen, wendingen werken ook. Let er alsjeblieft op dat er een subtiel verschil is tussen voorwaarts en actief rijden. Succes! Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:43

Hij vermindert waarschijnlijk ook tempo omdat hij van achteren nog niet sterk genoeg is. Veel overgangen rijden helpt dan wel, maar kijk uit dat je hem niet overbelast. Korte stukken van inspanning en daarna een goede tijd halsstrekken en op kracht laten komen.
Probeer hem voorwaarts te rijden ook in de overgangen terug moet hij voorwaarts blijven. Hij is waarschijnlijk nooit geleerd om z'n achterhand/lijf goed te gebruiken anders had je hem op een trensje ook wel er goed doorheen kunnen rijden.
Het is dus niet een goed dressuurpaard maar een goed kunstjespaard Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:41

Ik ga mee met de post van Evelijn.

Wat ik zelf zou doen met dit paard is korte stukjes longeren met bijzet, om hem goed te leren nageven, want zoals ik het hoor is dit paard te veel op de hand gereden.
Hiervoor zou je de Gogue goed kunnen gebruiken. Een elastieken halsverlenger raad ik af, omdat deze minder voor het nageven zorgt. Touwtjes kan ook werken en eventueel, als je hier zelf ervaring mee hebt, ook de pessoa, maar als een paard een echt niet te sterke achterhand heeft moet je hier mee uitkijken.
Door hiermee te longeren leer je het paard beter over de rug te lopen, zodat hij zijn achterhand sterk kan maken, waardoor je minder problemen onder het zadel zult vinden.

Probeer inderdaad van de voorkant af te blijven en het paard voorwaarts te rijden.

In de boeken Ruiters en Rechters deel 1 en 2 zal je ook veel informatie kunnen vinden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:20

Dit is ook mijn idee. Ik heb het idee dat jij het gevoel hebt dat hij goed nageeft, maar dat dit niet het geval is, denk dat hij achter de loodlijn loopt, zijn rug niet goed gebruikt, daarom geeft hij ook geen reactie en loopt hij niet lekker voorwaarts.

Ga hem eerst voorwaarts rijden en inderdaad longeren voordat je begint met de nageeflijkheid.

Succes