Zijwaartse druk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Zijwaartse druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:04

Doei!

Sinds kort rijd ik op een pony die aangekocht is als leerpony..Beestje is hartstikke braaf, maar heeft het laatste jaar niet veel meer gedaan en daarom rij ik hem weer (even) soepel Lachen Tot dusver gaat dit best goed, maar ik stuit toch wel op een probleempje: de pony reageert amper op zijwaartse druk van mijn been..
Voorwaarts gaat prima en nageeflijk/ontspannen loopt hij ook steeds meer, maar een volte met voldoende (normale) stelling lukt bijv. niet omdat mijn binnenbeen niet genoeg doorkomt..Ik vraag dan wel met m'n binnenhand, maar dan merk ik dat de volte steeds kleiner wordt, omdat ik hem niet voldoende naar buiten krijg met m'n been..
De pony is al 16 en de eigenaar weet dat er vroeger ook niet echt niveau mee is gereden Puur buitenritjes eigenlijk, dus volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
1. Nooit goed aangeleerd, dus ook nu begrijpt hij het niet
2. Wel goed aangeleerd, maar te lang geleden dus hij vind het nu erg moeilijk..
Even voor de duidelijkheid: het is dus niet per sé het wijken (als oefening) waar we vast lopen, maar puur het reageren op zijwaartse druk..
Iemand tips of een idee hoe het zit?

Villanelle

Re: Zijwaartse druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:50

Hoe reageert hij vanaf de grond? Zou het helpen om eerst dmv grondwerk dit weer op te pakken. Als het goed is, weet elk paard wat (zijwaartse) druk is en reageert erop. Werk je onbewust niet met je zit tegen? Probeer als je met je binnenbeen druk geeft, ook op je binnenzitknobbel te gaan zitten. Op deze manier oefen je ook druk uit. Moeilijk om te beoordelen waar het precies aan ligt. Misschien hebben anders bokkers betere tips?
Succes ermee Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:55

Deze tip kreeg ik ook al in een HK topic en ik vind het zó dom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb! Nagelbijten / Gniffelen We gaan het inderdaad eens vanaf de grond proberen, bedankt!!
Het zou ook heel goed kunnen dat ik hem tegenwerk, want hij is op de ene hand moeilijker dan op de andere en bovendien reed ik gister een ander paard na hem en die was ook drammerig op het binnenbeen terwijl ze dat nooit is! Later weer opgelost overigens Lachen

Andere tips ook zeer welkom inderdaad!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:56

Is niet dom hoor, soms moet je het gewoon even horen Lachen
Succes ermee, gaat vast goedkomen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:20

Hou ook je buitenteugel er goed aan, die bepaalt immers de mate van buiging.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:20

Inderdaad, ik ga ook mee met het bovenstaande. Als je je pony met de binnenteugel 'omtrekt' en het beestje is een beetje opgevoed dat hij niet over de schouder wegloopt, dan zal de volte inderdaad kleiner worden, omdat je met je binnenteugel blokkeerd.
Oefenen aan de hand en als de reactie goed is in het zadel wat experimenteren met druk op binnen en buitenteugel.