Beleren van 4 jarige fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thortana

Beleren van 4 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:55

Hallo,

Een tijd geleden hebben ik en mijn vriend een friese merrie van 4 jaar
Zadelmak gemaakt.
Eerst heel veel grondwerk gedaan en alles heel rustig opgebouwt. alles ging eigenlijk prima
Nu een tijd later zit ik er alleen op en rijd zo met dr rond in de bak.
Stap gaat al heel netjes, kan al goed op dr eigen benen lopen , sturen , voorwaarts werken we hard aan.
Draf zijn we wat later aan begonnen natuurlijk, gaat nu ook goed, daarbij is ze wel goed voorwaarts
het van de hoefslag afgaan vind ze nog lastig, dan gaat ze het liefst stappen of stilstaan en is niet meer voorwaarts.
Galop zit er nog niet op, dat vind ze nog te lastig, daarom werk ik nu liever gewoon even
door aan een goede stap en draf, want het gaat allemaal wel netjes alleen het voorwaarts is vaak nog het
probleem. en als ik dr bij tik met de zweep, dan gooit ze dr achterbenen omhoog.
Daarom zit in nu een beetje met de vraag wat ik moet doen
Over een tijdje ga ik opzoek naar priveles met dr, dan kan iemand van de zijkant zien wat/wie/waar maar tot die tijd wil ik de draf en stap en zo ie zo wel goed op hebben zitten.
Ik doe alles rustig aan, stap voor stap, kun je het ook TE langzaam aan doen?

Groetjesss

nientje78

Re: Beleren van 4 jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:03

Renee_vd schreef:
Ik doe alles rustig aan, stap voor stap, kun je het ook TE langzaam aan doen?

Nee hoor.ik ben nu een 7 jarige fjord aan het beleren.
En wij doen het ook heel rustig aan,vertrouwen opbouwen en idd wat grondwerk.
We hebben hem nu zo'n 2,5 maand en we doen ongeveer 3x in de week wat met hem.
Vooral het sturen ,wat jij zegt, van de hoefslag af zijn we nu rustig mee bezig.
Het draven hebben we nu net wat onder de knie.
Lekker rustig verder gaan,alles op zijn tijd.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 23:06

Oh en er komt ook nog bij kijken:
ik ben niet de eigenaresse....
Die is onervaren, en rijd er oo af en toe mee gewoon stappen en met mij erbij draf... maar die is wel wat.. minder streng maja kan ik niks tegen doen he Lachen mag blij zijn dat ik dr op rijd haha,...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:55

doe het gewoon rustig aan. Zeker als je niet super ervaren bent met het inrijden van paarden, kun je beter alles langzaamaan doen zodat het voor beide goed begrijpelijk blijft, en dus ook veilig.

Marcella_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:01

Gewoon lekker rustig opbouwen heb zelf ook een fries en galop wil af en toe ook nog niet lukken, maar blijven proberen enzo rustig mogelijk te blijven helpt altijd,
En in draf als ze meer voorwaarts moet worden en je geeft der een tik, en ze bokt zeg maar niet op ingaan, is gewoon uitproberen en tegen stribbelen, Gewoon doen alsof je gek bent en het niet door hebt en dan gewoon nog een tik, Op een begeven moment heeft ze het wel door hoor;)
Deed die van mij ook haha:D
Succes!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:07

Hoe goed is het paard aan de stemhulpen? Rijden jullie alleen in de bak?
En idd, te rustig aan doen bestaat niet Knipoog

Wat bij mijn paardje geholpen heeft is het veel lange stukken rijden. Ik heb haar vrij snel meegenomen naar buiten zodat ze goed op haar eigen benen ging lopen haar evenwicht kan vinden. Ik kan haar op zich nu rijden op gewicht, aanspanning en stem, hoef geen eens been te geven.

Wat ik denk is dat het wenden toch nog te lastig is. Dan verliest het paardje zijn evenwicht en zal hij terug komen omdat te corrigeren. De tik van de zweep is niet eerlijk, want hij kan het gewoon nog niet.
Galop ook lekker laten in het begin, zeker met een onervaren eigenaar. Eerst lekker vertrouwen, evenwicht en bespiering opbouwen. Kijk goed naar je houding tijdens het wenden, haal je het diertje niet te veel uit evenwicht?
Hoe loopt die in de hoeken? Als dat goed gaat kan je ipv wenden eerst ook eerder de hoek nemen, zeg 2 meter eerder, wel blijven rijden en ondersteunen, maar denk je gewoon de bakrand eerder in.

Succes!

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:11

te rustig aan doen? Dat bestaat in mijn beeld niet, je verpest iets sneller dan dat je het te langszaam doet. Gewoon zoals je bezig bent lekker doorgaan en een goede instructeur of iets erbij iemand die er verstand van heeft. Die wijst jou op puntjes die jezelf vanaf de rug van een paard niet ziet. Ga zo door en veel succes dan komt het allemaal vanzelf wel goed

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:18

Te rustig aan doen in de zin van paard laten halthouden als je aan het draven bent? Dat vind ik echt wel te rustig aan doen Ja Zolang jij je hulpen goed geeft (en eerlijk, daar ga ik hier eigenlijk niet van uit) hoort ze gewoon van de hoefslag af te blijven draven. Paard is aan de longe goed sterk gemaakt neem ik aan, een ruime wending met ruiter erop moet perfect haalbaar zijn.

Waarschijnlijk geef je de hulpen niet goed en blokkeer je haar in de wending waardoor ze halt houdt. Neem goede les, en laat desnoods iemand in het midden staan met de longeerzweep die samen met jou het tempo helpt controleren.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:09

Bedankt voor jullie reacties!!..

We hebben tot nu toe alleen in de bak gereden, en buiten alleen aan de hand gelopen omdat ze dat nog erg spannend vind langs de weg, maar binnekort nemen wij haar met iemand erop aan de hand mee .. kijken hoe dat gaat.

Hoeken van de bak gaan verder wel goed, en het voelt al steeds beter aan. ze reageert wel goed op bit en ook de zit. maar ja alleen het voorwaarts blijven is het lastige, ik wil er geen paard van maken dat je cooooonstant moet aansporen
dat is gewoon een kwestie van concequent zijn?

aan de longeerlijn is ze helemaal niet vooruit te branden.. ze reageert wel op je stem maar draven of harder.. daar moetje er bijna zowat voor achteraan rennen.. ze is ontzettend lui
in tegenstelling tot de paarden die ik tot nu heb ingereden, die waren allemaal zo erg voorwaarts haha,.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:12

Niet lui wel geen respect voor de zweep... Zet je longeercirkel af en verleng je zweep met een extra leren veter en maak dan eens duidelijk dat "niet reageren" gewoon geen optie is. Niet boos worden maar doorzetten en consequent zijn. Reken er maar op dat je dan op een gegeven moment echt even een flinke reactie gaat krijgen... Maar een paard dat niet voorwaarts is wordt op den duur meestal alleen maar gevaarlijk.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:15

We hebben haar gelongeerd op de Monty roberts methode..
Is mijn vriend helemaal weg van Knipoog;)....
maar daardoor leert ze wel veel, alleen niet dat voorwaartse...
dus jij zegt? gewoon ff laten weten dat vooruit de enige optie is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:24

Of je nu met zand gaat gooien, puur op lichaamstaal werkt, een zweep pakt, of een touw maakt me niet uit, zolang vooruit nu eindelijk maar eens vooruit wordt Lachen Het voorwaartse is de basis (naast vertrouwen dan) voor elke methode, ook voor monty. Paard niet voorwaarts wil zeggen dat er ergens nog iets fout gaat.

Paard weet het allemaal wel... en veegt er lekker zijn broek aan...

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:26

haha ja klopt...
Doe het tot nu toe met een lijn naar zn kont gooien.. dan looptie wel... EVEN... als ze t echt zat is.. kan je dr alles op gooien... maar niks werk.. zelfs die zweep nie Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:32

Dan doe je toch echt iets verkeerd, net wat poes al zei, dan maar een keer flink met de zweep, lopen is lopen! Maar natuurlijk niet bij jou wel en bij je vriend weer anders he?? Consequent zijn en dat geld voor iedereen die bezig is met dit paard beleren, anders wordt het heel verwarrend voor haar.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 16-06-08 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:32

Vaak gaat het dan ergens ook fout in je eigen timing. Allereerst de bak afzetten zodat je altijd bij je paard kunt (doorsnee 12 a 15 m). Met prikpaaltjes en lint of staanders en lint zo voor elkaar.

Neem paard aan de longe. Vraag voorwaarts door stemhulp, indien geen reactie stemhulp + zweep omhoog en drijvende hulp richting achterhand. Geen reactie? Paar stappen richting achterhand + zweephulp waarbij je erop let contact te houden met de longe of wat ook goed werkt: met de zweep wat zwaaien en kriebelen op de achterhand. Je niet boos maken, echt slaan heeft geen zin, maar je mag wel eens een beentje of zo raken hoor. Op een gegeven moment moet je echt even doorzetten tot je reactie hebt. Van zodra er reactie is, zweep omlaag en met je stem belonen, dit moet gebeuren op EXACT het moment dat het paard sneller gaat!

Vanaf dan, zodra ze vertraagt, weer beginnen met stemhulp.
Blijven volhouden en blijven diue reactie vragen. Hoe beter je zelf kunt longeren en hoe beter je hulpen zijn, hoe minder je moet doen. Met een zachte stemhulp en hoogstens de zweep wat opheffen hoor je een paard vanuit stap naar een rustige galop te krijgen.

Een dat bevestigd is: ruiter erop aan de longe en benen geven samen met de stemhulp.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:04

oke bedankt, ik ga even een tijd aan het longeren...
en nog een vraag: als ik dr beloon of iets met stehulp gaat ze meteen zachter of stilstaan, echt meteen..
??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:07

Dan gelijk weer vooruit jagen, zodat paard even kan leren dat stembeloning niet hetzelfde is als "je mag stilstaan"beloning. Verder ook duidelijk het commando HO aanleren, ook aan de longe vanop afstand, zodat ze leren actief stilstaan op commando (stilstaan zien als oefening en niet iets wat hij kan gaan doen als hij geen zin meer heeft).

Eigenlijk kan dit snel gaan hoor: paar keer goed longeren, iemand erop aan de longe en dan los met iemand op de grond nog. Gewoon zorgen dat je reactie krijgt Ja

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:18

Lachen ga er mee aan de slag en zal het laten weten hoe t is gegaan allemaal

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:24

Er zijn inderdaad al wat handige tips gegeven. Wij hebben op stal ook een paard dat wat problemen had met voorwaarts gaan en door consequent te zijn gaat dat nu heel goed.
We noemen haar een dieseltje...omdat ze altijd even op gang moet komen.

Verder lijkt het me handig als je stemhulpen gaat trainen aan de hand. Dan kan je die ook weer toepassen als je erop zit.
En onthoudt altijd: actie = reactie.
Natuurlijk ook goed belonen als ze doet wat je vraagt. Niet alleen dmv stemhulp, maar ook gewoon even lang teugeltje geven en rustig stappen. Dat is ook beloning.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 16-06-08 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:24

Leuk Ja Veel succes!