Paar raakt op bijna elke oxer een balk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Paar raakt op bijna elke oxer een balk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:00

Hallo!!
Ik heb een redelijk groot probleem, vind ik zelf Knipoog
Mijn D pony tikt redelijk gauw met zijn achterbenen de balk aan op een oxer. Op een stijl is dit niet het geval.
Nou kun je wel zeggen dat hij niet hoger kan, maar dat kan hij zeker, hij laat alleen voor mijn gevoel zijn achterbenen wat hangen boven de sprong en ik heb geen idee hoe ik dat voorkom.
Ik hoop dat er hier bokkers zijn met ervaring die mij hierbij kunnen helpen want wanneer die ene balk mij net een prijs scheelt vind ik dat toch behoorlijk jammer...

Groetjes !!

Irma_Maandag

Re: Paar raakt op bijna elke oxer een balk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:38

Hoeveel ervaring heeft je paard in het springen?
En hoe bouw je de oxer op? Met de voorste en achterste balk op (bijna) gelijke hoogte, of de voorste duidelijk lager dan de achterste?
Vaak vinden paarden de hoogte en breedte van een sprong gemakkelijker inschatten als de oxerbalken niet op dezelfde hoogte liggen.

Gaat ie soms wat vlak en snel over hindernissen heen?
Dan is het zaak om hem wat gecontroleerder en nèt wat dichter onder de hindernis af te laten zetten; dan moet ie meer de hoogte in, en niet zo vlak over de sprong, waardoor ie nèt de achterste balk van de oxer meeneemt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:40

Ik sluit me aan bij Irma_Maandag. Daarnaast ook: hoe springt je paard? Kan het zijn dat hij wat vlugger in zn achterbeen moet worden waardoor hij over de oxer heen kan komen?

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:47

Vanuit je zit meehelpen. Maak je onderrug bol..
Mijn paard tikt best veel de balken aan, als ik mijn onderrug bol maakt, en zou maar zeggen, hem meeneem over de balken. dat tikt hij ze minder aan.. het is moeillijk gezegt. maar het werkt teminste bij mij wel.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 09:53

Mijn pony heeft redelijk wat ervaring in het springen, ik spring er nu L mee.
Thuis leg ik ook duidelijk de achterste balk hoger dan de voorste maar op wedstrijd is dit gewoon heel verschillend.
En hij is idd wat valk af en toe en te snel, ik werk er ook aan om hem rustig en gecontroleerd over de rug te laten springen, helaas zit die drukte gewoon in zijn bloed en krijg ik dat er niet helemaal uit.
En ik wil een gewoon een rustige oplossing omdat ik geen zin heb in een paard dat straks nog sneller over de hindernissen heen vliegt Knipoog

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:41

Rijd je wel de juiste afstand met de oxer? misschien moet je wat dichter rijden op de oxer. of is hij niet geconcentreerd? Je kan ook proberen hem bij de laatste galopsprong los te laten, niet de teugels helemaal weggooien, maar dan moet hij alleen naar boven etc. wel been er aan houden. waarschijnlijk gaat het de eerste keer fout, want dan denkt hij 'oh wat moet ik nou doen, niemand helpt me' ( ofzoo Tong uitsteken ) maar daarna is hij wel meer geconcentreerd. Dit moet je alleen doen als je je paard ook goed vertrouwd.
veel succes er mee.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:39

Welke balk van de oxer springthij eraf?De voorste of de achterste?
Ik zou in-uitjes gaan springen zodat hij losser komt in z'n rug voor te beginnen.
Van de moment dat je voelt dat hij soepeler en losser is kan je beginnen met een lage oxer.
En ipv dan in de hoogte te bouwen maak je de oxer enkel breder zodat hij meer moet rekken om aan de andere kant te geraken.

Als je ,zoals sommigen zeggen,dieper in de voet gaat rijden ,dan gaat hij hoger springen maar de breedte niet meer halen.
Dan krijg je als het ware een helikopter die recht in de lucht opstijgt.Of als je je teugels gaat loslaten tijdens de laatste galopsprong gaat hij waarschijnlijk ook redelijk hard op de achterste balk terechtkomen.En het laatste dat je wilt is een pony die schrik krijgt denk ik hé!!

Wel zien dat je de oxer vanachter een beetje hoger zet dan vanvoor,zodat hij de eerste keren geen vals zicht krijgt en denkt dat het een rechte is.

Hetgeen ook kan helpen een is V leggen op de achterste balk van de oxer zoadt je pony zijn hoogtepunt gaan verleggen van de voorste paal naar de achterste...maar dat zou ik enkel doen als je begeleiding hebt...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:42

Ik ben heel blij om te lezen dat er over nagedacht wordt! Ik ken helaas genoeg ruiters die balk even laten optillen of een erg zware balk gaan leggen.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:46

weet er niet zo super veel vanaf
maar probeer hem een slos te laten springen
en dan verschillende oxers en andere sprongen te zetten
hoger als bij de training als je er op zit
dan kan hij misschien wat aan techniek werken