Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ZipporaTug schreef:
maykie schreef:probeer eens balken te gaan lopen met je paard en deze steeds verder uit elkaar leggen.... Dit heb ik ook gedaan met een paardje dat niet wilde verruimen en het hielp echt. Ook deze tip heb ik aan iemand anders gegeven, ook bij haar heeft het prima geholpen en heeft telkens voldoende voor de middendraf in een proef.

Lielle schreef:zorgen dat ze meer op het achterbeen lopen en heel veel schakelen, zowel vooruit als terug. Wat zegt je instructie erover?

superlise schreef:Ik heb dezelfde vraag, ik rij ook met een jonge E-pony (met al ruime gangen) en ik oefen erg veel op mijn middendraf maar ik krijg het niet voor elkaar om álleen te veruimen.
Want hoe kan je verruimen zonder te versnellen (en dan in de B). Voor mijn middenstap krijg ik wel vaak een 8 maar met mijn middendraf blijven het altijd 6jes of een 7 omdat ik daar te veel versnel volgens de jury's.
bizzybijtje schreef:Balkjes werken SUPERMoet je echt proberen! Verder tegen houden als ze te hard gaat. Ik heb altijd geleerd been te geven met rechts als het rechtervoorbeen naar voor gaat, en andersom voor links. Dan verruimen ze ook beter.
WiskyBokjes schreef:Lielle schreef:zorgen dat ze meer op het achterbeen lopen en heel veel schakelen, zowel vooruit als terug. Wat zegt je instructie erover?
Veel schakelen enzo
In de les lukt het wel maar op wedstrijd niet..
bizzybijtje schreef:Dat van aanspringen in galop is wss omdat de hulpen voor de galop niet goed gegeven worden (dus been geven tot hij/zij in galop aanspringt) en dan krijg je dus dit effect...
Strek dus de stukken uit die hij kán strekken, en bouw dit steeds meer uit.
bizzybijtje schreef:Balkjes werken SUPERMoet je echt proberen! Verder tegen houden als ze te hard gaat. Ik heb altijd geleerd been te geven met rechts als het rechtervoorbeen naar voor gaat, en andersom voor links. Dan verruimen ze ook beter.
MiniMouse schreef:Als je een paard wil verruimen zal je eerst de achterhand sterker moeten maken..dit doe je door veel overgangen te rijden en te schakelen in tempo. Zolang het paard niet draagt op de achterhand,
kan het te weinig stuwing naar voren brengen en heeft het paard geen ruimte om zijn voorbenen meer te strekken. (want als de voorhand niet omhoog stijgt,(dit gebeurt door het dragen op de achterhand) kan hij ook geen ruimere passen maken.
Daardoor bestaat ook de uitdrukking bergopwaarts!
Dit is dus de basis.
Het draven van balkjes is errug leuk bedacht, alleen hiermee zal hij nooit stuwend/dragend vanaf de achterhand de voorbenen omhoog en naar voren kunnen strekken.
Succes