Springprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalvl

Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 15:38

Heey
Ik heb een probleempje met mijn paard.
ik rijd er alleen dressuur mee maar ik ga de opleiding paardensport in zwolle doen en dan moet je paard ook kunnen springen. Ik wil ook heel graag springen want dat vind ik leuk..en wil op den duur ook wedstrijden springen gaan rijden. En ik werk bij Angelique hoorn dus dan spring je zowiezo veel.

Ik dus beetje erop oefenen omdat ik het zowat niet doe. Paard weigert meer dan dat ze er over heen gaat, en als ze er eindelijk overheen gaat kan ik de hindernis niet hoger of lager doen want dan is er weer hetzelfde probleem.

laatst ging het eindelijk goed en toen sprong mijn paard na een paar keer per ongeluk OP de hindernis. balken vallen er dus af en paard gaat stil staan. Paard loopt achteruit en balken gaan mee. mijn paard schrok heel erg en ik viel er af.

Nou is het probleem nog erger geworden..

Heeft iemand Tips? Vingers aflikken Bloos

(komt niet aan met vraag angelique want die heeft het al druk zat op stal en ik ook)

Als je dichtbij Steenwijk woont mag je ook wel langskomen en btj helpe:)

Alvast Bedankt OK dan!
Laatst bijgewerkt door chantalvl op 14-06-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalvl

Re: Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 15:39

I'm sorry voor het lange verhaal.. lol

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:40

Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt om te springen.

Begrijp ik dat je alleen aan het aanklooien bent???
Dan vrees ik dat je het in dit geval alleen maar erger maakt...
Neem goed les, liever zelfs eerst op een paard dat al wel makkelijk springt, als jij geen springgevoel hebt, kun je het je paard ook niet leren ...

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 15:42

crossmonster schreef:
Sommige paarden zijn gewoon niet gemaakt om te springen.

Begrijp ik dat je alleen aan het aanklooien bent???
Dan vrees ik dat je het in dit geval alleen maar erger maakt...
Neem goed les, liever zelfs eerst op een paard dat al wel makkelijk springt, als jij geen springgevoel hebt, kun je het je paard ook niet leren ...

Ik kan zelf wel springen.. maar ik wil het met mijn eigen paard gaan doen.. het paard kan ook heel goed springen.. maar weigert vaak gewoon om het te doen. ook al gebruik in de zweep of wat ook maar. ze doet het vaak niet. ik heb met haar een keer een meter gesprongen en andere keren gaat ze nog niet eens over 30cm. ze weigert meer dan dat ze springt. end at is het probleem..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:46

Aan de ene kant wil ik een serieus antwoord aan je geven, aan de andere lijkt het erop dat je het helemaal niet zo erg vind.
Wat er bij jou en je paard gebeurd op dit moment is verre van leuk namelijk.

Ik denk dat je eerst maar eens met grondwerk moet gaan beginnen. Balken lopen tot in den treuren. Zorgen dat je leert je been eraan te houden, aanleuning te bewaren, en alles in 1 tempo! Zolang je dat niet beheerst met je pony, dus dat je hem kan sluiten en in 1 tempo over grondbalken heen kan krijgen in een ontspannen aanleuning heb je in mijn ogen nog niets te zoeken wat hindernissen aan gaat.

Je werkt bij een mega goeie amazone? (zo denk ik over haar, topamazone Ja )
Kijk dan goed hoe ze het doet, wat ze doet. En dan zul je ook zien dat springen heel veel te maken heeft met een juiste beheersing over het paard, een goede combinatie zijn, en heel veel gevoel in het rijden zelf leggen. vertrouwen opbouwen ipv wat jij nu doet, (sorry) afbreken.

demi_demi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:50

begin bij het begin. veel succes er mee Knipoog

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 15:51

Uuhm ja leuk dat je me afkraakt.. ik vind het dus helemaal niet grappig dat dit zo gaat.. ik loop inderdaad heel veel balken en ook met longeren leg ik wel eens balkjes in de ring. en dat doet ze allemaal prima.. af en toe zakt haar tempo wat af maar dan leg ik meteen mijn been eraan en is het weer goed.. ik zie angelique niet rijden want meestal zijn wij het die de paarden rijden aangezien angelique regelmatig weg is,

Nog een keer.. Mocht het overkomen da tik het neit serieus neem en het niet erg vind.. Dat is dus echt niet zo!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:55

Ik kraak je absoluut niet af, maar sta gewoon raar te kijken, daar ik weet dat dit soort ruiters zeer maar dan ook zeer selectief zijn met wie ze op hun paarden laten.

Goed als de balken goed gaan dan doe je de balken gevolgd door in-uitjes....... In 1 tempo, met mooie ontspannen aanleuning, en je been moet er constant aanzitten!!

Maar ik kan wel eens aan haar vragen of ze toch misschien eens tijd wil maken om even naar jou te kijken, en eventueel tips te geven?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:00

Ik krijg een beetje dubbel gevoel bij jouw verhaal, ik heb namelijk de indruk dat je het deels wel stoer
vind en jouw eigen rijcapaciteiten nogal hoog inschat.

Vaak hebben dit soort problemen een oorzaak, die zijn er niet zo maar. Meestal is toch echt de ruiter de oorzaak en niet het karakter van het paard. Ik dnek dat het paard voor een deel niet springt omdat voor haar de lol er wel redelijk af is. Een paard dat niet gewent is te springen is 1 meter wel hoog voor, ik kan mij voorstellen dat aangezien jij geen ervaren springruiter bent haar vertrouwen wellicht een tik heeft gekregen en als je zo doorgaat gaat ze echt ind e stop of jullie liggen beide een keer in de sprong. Begin met goed les bij het begin, balken balken balken en nog eens balken. Als dat goed gaat uibouwen naar een kruisje van max 60 cm. Ondertussen ook veel springgymnastiekjes doen met begeleiding als galopperen over grondbalken, in-uitjes etc.
Zoek echt goed les als je Angelique er niet mee lastig wilt vallen maar dit gaat echt zo fout aflopen. Overigens vind ik het jammer dat jij dit niet met haar wil bespreken aangezien zij naast topruiter een gediplomeerd instructrice is, jullie drinken toch ook wel eens koffie en staan even gewoon op stal ofzo.

Kijk gewoon eens een aantal weken hoe zij haar werk doet dag in dag uit. Dan zal je zien dat ruiters als zij vrijwel uitsluitend bezig zijn met dressuurmatig rijden om de controle te vergroten en het paard soepeler, rechter, evenwichtiger, sterker en gehoorzamer te maken. Als er al gesprongen wordt, is het in de regel laag en weer heel dressuurmatig.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:07

Oke Bedankt voor de tips.. en nee ik ben echt geen suoer ervaren ruiter en dat wil ik ook niet uitstralen.. het probleem zal vast ook wel bij mezelf liggen. maar Ik wil juist weten wat ik beter kan doen..

Wat is beter om het je paard wat te leren? Ik stap en draaf over de balkjes heen en als er een hindernis is dan draaf ik.. is dit goed? of moet het juist wel in galop.. dat zeggen velen maar weet niet of dat kan,

Iedreen bedankt voor tips:)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:11

Wat voor jou en ouw paard het beste is kunnen we niet beoordelen van achter een computer. We hebben je wat algemene handvaten gegeven maar je zal eerst een goede instructeur moeten vinden voor je echt aan het springen kan werken. Zo te horen heb je igg een algeheel controleprobleem.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:13

Idd wat daniella zegt, zonder instructeur kom je niet verder, ieder paard is anders,elk probleem is anders.
Vanaf een beeldscherm kunnen wij ook geen lesgeven, dus zul je echt iemand uit de buurt moeten vinden die jou wil komen lesgeven.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:33

ik zal mijn dressuurinstructrise vragen die heeft ZZ gesprongen.. die zou vast wel tips kunnen geven..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:55

Eerst in draf en galop de basis leren beheersen en je paard. dan pas beginnen met springen!!
en waarom geeft jouw intructrice jou anders geen springles? Dan doe je gewoon ene week springen en andere week dressuur.
Zonder dressuur geen springen. Dressuur is de basis!!

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:20

Bedankt voor de tips.. Ja ik heb haar gebeld.. en ze vond dat dressuurlessen niet echt hoognodig waren dus ze wil me graag helpen met springe:) Nu hopen dat volgende week weer goed gaat met Dressuurwedstrijd:)
Iedereen bedankt voor de tips e.d. ik zal alles erin meenemen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:22

chantalvl schreef:
Bedankt voor de tips.. Ja ik heb haar gebeld.. en ze vond dat dressuurlessen niet echt hoognodig waren dus ze wil me graag helpen met springe:) Nu hopen dat volgende week weer goed gaat met Dressuurwedstrijd:)
Iedereen bedankt voor de tips e.d. ik zal alles erin meenemen

Verward Verward Verward

Okay heel veel succes1

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:27

Jij bent mij voor.
Ik ben namelijk ook van mening dat er een controleprobleem dus een dressuurmatig probleem is dat eerst aangepakt moet worden maar wellicht zie ik dat verkeerd. Ik vond ook jouw reactie in een ander topic nogal opvallend waarin je aangaf dat jouw paard ook regelmatig overkruist zit en de manier waarop je dat op denkt te lossen.

Ik wens je ook veel succes en doe alsjeblieft voorzichtig.