Ik snap er niks meer van..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xViav

Ik snap er niks meer van..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 13:04

ik heb gisteren gelest, en heb ik een soor van oeffening moeten doen dat ze soepelder word, maar vandaag wou ik er weer op gaan en er was niks mee te beginnen :|
Ik kon niet eens aan haar mond zitten en als je haar nek aanraakte dan werd ze helemaal panisch..
Snap er niks van!

Mirjam

Re: Ik snap er niks meer van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:14

Dan heb je denk ik gisteren je paard overvraagt, waardoor ze vandaag spierpijn heeft. Denk maar wat er bij jezelf gebeurt, wanneer je ineens overstrekt (bijv. bij een glijpartij). Dan heb je de volgende dag ook goed pijn!

Je kan je paard masseren en wat laten rekken op een snoepje bijvoorbeeld. Dan bepaalt ze zelf hoever ze wil gaan. Of je gaat naar een fysio. En bij de volgende les wat minder fanatiek doorvragen Lachen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:18

Als het een nieuwe oefening was die je hebt gedaan, kun je het je paard niet kwalijk nemen.
Deze heeft spieren gebruikt die waarschijnlijk nog maar zelden of nooit gebruikt zijn.
Als jij dat zou doen...hoe zou je je dan de dag erna voelen?
Inderdaad, heel veel spierpijn.
Dus geeft je paardje even de rust om weer op gang te komen en hieraan te wennen.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:19

Wat ook kan helpen tegen spierpijn is haar even losgooien in de wei, en als dat niet gaat in de rijbak.
Vaak gaan ze dan even liggen rollen en dit ontspant de spieren ook weer.. De wei is het beste omdat ze dan haar hals ook weer gaat strekken om te kunnen grazen...
Verder is het een kwestie van geduld hebben en haar proberen ontspannen en losjes te rijden zodat ze van de spierpijn af kan komen

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:25

Heel rustig aan doen vandaag. Wel even laten bewegen, stappen en draven maar niet te veel vragen. Het dier heeft spierpijn. Het is wel goed voor de spieren om te bewegen omdat dan de opgehoopte afvalstoffen sneller kunnen verdwijnen. Het voelt echter niet zo lekker. Kalm aan dus!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:34

Wat voor oefening heb je moeten doen ?
Misschien dat je paardje er ook helemaal niets van snapt en daarom zo reageert..
En idd, zoals hierboven geschreven kan het heel goed zijn dat ze spierpijn heeft en overwerkt is.
Dus doe het wat rustiger aan en vraag uitleg aan je instructeur bij de volgende les. Veel succes.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 19:05

bedankt voor alle reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:23

Wat heb je in hemelsnaam moeten doen in die les dat het paard zo extreem reageert nu??

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:17

Inderdaad, als het paard nu zo heftig reageerd, vraag ook ik me af wat voor oefening je hebt moeten doen.

Zou hem zeker wel beweging geven vandaag en niet stil laten staan.... bewegen met spierpijn is altijd goed... maar doe rugstig aan en vraag niets. Sluit wel uit dat er een spier ofzo verrekt is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:28

Sonja schreef:
Wat heb je in hemelsnaam moeten doen in die les dat het paard zo extreem reageert nu??

Hier nog een met precies dezelfde gedachte!
Een paard soepel maken als het ergens vastzit mag nooit zo extreem gebeuren dat je paard de volgende dag helemaal vast zit. Dan zal je paard deze oefening niet graag meer willen doen omdat hem dat pijn heeft gedaan.
Kun je eens uitleggen wat je precies hebt gedaan met je les?? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 08:33

Ik heb net even in je profiel gekeken en je berichten gelezen, maar je hebt al veel meer problemen met dit paard. Ook in je vorige topic heb ik al gezegd dat je les moet gaan nemen en dan niet van de instructeur of trice die je nu hebt, want ik denk dat die toch niet helemaal weet waar hij of zij mee bezig is.
Een paard dat de volgende dag zelfs het bit niet meer aanneemt is echt niet normaal!

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 12:52

Sonja schreef:

bijv. stilstaan en dan de hals naar links en dan rechts draaien (Niet helemaal om ofzo hoor, gewoon klein stukje).
En in draf binnenwaards met de voor hand en dan binnenwaards met de achterhand, en dan buitenwaards.
En ingalop ook buitenstelling en binnenstelling vragen.
zulke oefeningen. is daar iets mis mee?:O Want anders ga ik dat niet meer doen.
Alvast bedankt.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 12:55

ik heb gisteren in de wei gezet, maar toen ging ze niet eten ofzo.. ze ging wel gelijk lekker rollen en rondrennen. en toen heb ik er weer geprobeerd op te gaan, maar toen ik het zadel erop legde ging ze echt helemaal onderuit, en toen ie er eenmaal oplag ging het wel. net zoals toen ik eop ging toen ging ze ook heel raar staan. ik ga straks denk ik longeren want vind het zielig. of wat zou ik anders voor oeffening kunnen doen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:48

Wat ik denk is dat je erg verkeerd bezig bent met je paard en heel nodig iemand moet zoeken die je kan helpen! Als je paard ( na alle dingen doe hij al doet) OOK nog eens gaat liggen als het zadel op z'n rug wordt gelegd is er iets goed mis!
Ik begrijp ook niet helemaal dat hij de wei opmag en direkt daarna weer gezadeld moet om te gaan rijden??

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:13

Je paard heeft waasrschijnlijk spieren gebruikt die ze voorheen nauwelijks of niet gebruikte. Daardoor heeft hij/zij nu spierpijn.
Doe vooral rustig aan, en misschien in het vervolg de oefening in stapjes opbouwen?