Hoe krijg ik spanning/druk in mijn linkerhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bouierenaat

Hoe krijg ik spanning/druk in mijn linkerhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:42

Mischien is de beginpost een beetje vaag maar dit is het probleem:

Op de linkerhand kan ik mijn pony redelijk op de buitenteugel (rechterteugel) laten lopen maar op de rechterhand is dit echt een probleem. Boos!
Ze wil wel rechterstelling nemen maar het komt meer door mijzelf omdat ik mijn rechterhand niet goed (of nauwelijks) kan ontspannen en ik mijn linkerteugel niet kan vasthouden. Frusty
Daardoor loopt ze of op de volte net iets teveel over haar buitenschouder weg of wel goed maar dan trek ik haar met mijn binnenteugel aan wat ook niet echt de bedoeling is. Bloos
Ook druk ik haar dan soms met mijn zit naar buiten (scheef zitten) waardoor ze uit balans raakt.
Van mijn instructrice moet ik haar op de rechterhand linkerstelling laten nemen zodat ik druk op mijn linkerrhand krijg. Om vervolgens haar weer recht te laten lopen. Maar dit lukt niet zo goed omdat mijn pony dan of alleen maar mooi door blijft lopen met linkerstelling of ik direct weer mijn linkerteugel los gooi Boos!
Schoudersbinenwaarts en wijken lukt trouwens op een of andere vage manier wel op allebijde handen goed Verward

Maar mijn vraag dus: heeft er iemand een manier om meer druk op mijn linkerhand te krijgen en mijn rechterhand meer te laten ontspannen..

merrietje

Re: Hoe krijg ik spanning/druk in mijn linkerhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:44

Ik vraag me precies hetzelfde af, dus ik volg het even Knipoog

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 07:38

Okeej Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 07:49

ik heb dit ook..erg vervelend, heb het nu niet zo erg ben er veel mee gaan oefenen
ik had meer dat ik mijn rechter hand niet van het paard afkan zetten met stelling
zodat ik stelling kan vragen..want daN komt er teveel druk op mijn rechterhand.
ik volg dit topic even..ben nu gewoon aan het dooroefenen ermee en gaat wel wat vooruit
maar als er een betere manier is

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 08:42

Okeej nog 1 erbij Knipoog

Wat jij hebt heb ik dus ook wel je rechterhand naar binnen kunnen brengen maar hem niet kunnen ontspannen. Zo rijdt ik haar dus nog steeds op de binnen teugel Frusty

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:47

Linkerstelling vragen op de rechterhand zal niet werken

Door te gaan rommelen zal paard juist nog lichter worden. Wat je wel al goed hebt, is dat de lichte kant het probleem is, veel mensen denken dat de zware kant de probleemkant is.
Maar juist de lichte kant wil geen druk hebben en is dus het probleem.

Als je zeker weet dat de tanden goed zijn (minimaal eens per jaar laten nakijken /vijlen!)
Dan kun je de volgende oefeningen doen.

Na het rechtrichten , dwz veel binnenhoefslag rijden, en met buitenteugel de voorhand voor de achterhand brengen (dus niet andersom ,de achterhand achter de voorhand !! )
Als de voorhand netjes voor de achterhand is, kun je op de rechterhand eens wat vaker het wijken erbij pakken, wijken voor rehcterbeen (wel op de juiste manier, doe dit met goede instuctie erbij)
Evenals schouder voor en schouderbinnenwaarts op de rechterhand.
Op deze wijze drijf je met je rechterbeen meer gewicht in je linkerhand, en zal je uiteindelijk ook meer begrenzing krijgen in je linkerteugel.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:12

Okee Knipoog
hier heb ik wat aan dankje ik zal er hard aan moeten trainen Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:13

Elk paard is van nature wat scheef, dus idd is het altijd hard trainen om een paard recht te krijgen en te houden Haha!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 14:28

Ik heb het probleem ook, maar dan op de andere hand. Het is ten minste in mijn geval ook een kwestie van een scheef paard, wat in mijn geval rechts geen druk wil. Als ik dan eindelijk druk heb en mijn linkerhand ontspan dan gaat ze in rechterstelling lopen, dit los ik automatisch direct weer op door (te veel) druk op mijn linkerteugel en dat wil ze. Het is dus eigenlijk zo dat ik dat heb en zij het ook nog 'uitlokt'.
Mijn oplossing is toch gewoon rechts aan te nemen en links te blijven ontspannen. Zodra ze weer recht loopt of linker stelling, ligt er aan wat ik wil gewoon direct weer ontspannen. En niet alleen met mijn teugels stelling vragen, maar ook met je been ondersteunen. Eigenlijk rijd ik van binnenbeen/buitenteugel. En nu ik dit langer doe merk ik dat ze veel fijner word! Ze wordt steeds lichter en hangt minder, nu is het in stap helemaal weg eigenlijk, in draf minder. Nu alleen nog in de galop, dan wil ik alleen weer sturen met binnenhand, hoe fout kan het zijn. Maar leer nu eindelijk links los te laten, bij mijn pony zie ik dan direct ontspanning en volgt ze mijn handen. Als je dit vaak ziet, zul je het op een gegeven moment steeds beter doen. Maar je leert je het niet af in 1 dag... ik ben hier nu al een aantal maanden mee bezig. Natuurlijk ook andere dingen om haar rechter op de teugels te krijgen. Ik kan nu iets meer zeggen dat ze recht loopt niet meer met haar kont helemaal naar binnen, maar we zijn er nog niet. Maar ze kan het wel en ik ook dus kan zeker zeggen dat het heeft geholpen. En ze veel fijner geworen is.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:23

Gelukkig lukt het bij jou nu beter Knipoog
Ik ben ook al hard aan het trainen geweest het gaat nu wel ietsje beter. Bloos
Maar ik ben er achtergekomen dat ze nu door mijn rijgedrag de linkerteugel zelf ook niet meer aanneemt... ik heb haar eigen een beetje verpest dus.. Verdrietig Frusty
Het komt hoop ik wel weer goed ben er wel hard mee bezig in ieder geval.

Ben vandaag met mijn zus(je) wezen oefen voor de Pas de Deux demonstratie ging best goed Tong uitsteken we zijn ze nu aan het leren naast elkaar te wijken Haha! lukt wel goed!

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 08:38

Ik heb gisteren dit topic eens zitten lezen, herkende het probleem heel erg!
Zodiac is bijna vier, zijn gebit is een maand geleden nagekeken, dus ik hoopte stiekem dat het probleem hiermee over zou zijn. Helaas hij bleef de druk van de teugels op rechts leggen.
Gisteren heb ik consequent op de binnenhoefslag gereden, geen aanleuning aan de wand, en veel figuren, klein beetje wijken. Ik was erg bewust van het rijden op mijn buitenteugel en me niet laten verleiden door hem om rechts vast te pakken.
Uiteindelijk ging het erg lekker, vooral de binnen hoefslag dwong hem om op eigen benen en in balans te lopen, waardoor de teugeldruk ook beter werd!
Succes

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:31

ik herken je probleem ook, alleen is het bij mij andersom.
uranus laat rechts los en pakt links vast, met als gevolg dat ik vaak links probeer los te werken en rechts juist losser laat...

met goede instructie ben ik hier door heen gekomen, want moest rechts juist vasthouden en links loslaten. was heel moeilijk want hierdoor kreeg hij nog meer buiging op rechts en viel alleen maar meer over buitenschouder weg, toen mijn paard het door had werd het minder en kon ik door afwisselende figuren, voltes, slangevoltes goed van buitenteugel wisselen.

toen ik deze oefening kreeg voelde het heel raar, voor mij onnatuurlijk, maar het resultaat is er. Soms als uranus het weer moeilijk krijgt, zoals vorige week, hij liep 4 weken echt super, merkte ik dat hij weer van mijn rechterteugel wilde komen, gelukkig was ik optijd met het probleem herkennen, dus meteen links weer losser, en moet zeggen dat het nu aardig gaat.

Helaas ben ik bang dat dit probleem bij mij wel zal blijven, bij mijn vorige paard kan ik me herinneren dat hij links ook sterker was, dus denk dat het probleem bij mij ligt, maar heb voor mij de goede oplossing gevonden...

gewoon duidelijk blijven nadenken met wat je aan het doen bent, na verloop van tijd merk je verschil

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:04

Okeej Knipoog
Het gaat nu wel steeds beter. Maar zodra ze gespannen wordt (of ik gespannen word) zoals op wedstrijden bijvoorbeeld dan val ik snel in mijn oude gewoontes terug. Dan kan het me even niks schelen Bloos

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:26

Heeft er nog iemand tips?