Bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:35

ik wist niet echt waar ik dit in moest zetten dus het kan helemaal fout staan.

maarja ik wil al een tijd op een andere manier gaan rijden bitloos enz. bitloos kan ik sowieso niet op de manege doen dat zouden ze nooit toe staan. maar nou wou ik het misschien met mijn verzorgpony gaan doen.

pony is altijd met bit gereden en ik ik haar bitloos zou gaan rijden zou ze ook nog steeds door andere met bit worden gereden.
is dit een probleem:O

en moet je per se speciale touwhalsters enz. hebben, of speciale lessen of wat doen ook.
Natuurlijk weet ik dat iedereen die bitloos rijdt vaak met touwhalsters en andere speciale hoofdstellen rijdt. maar moet dit per se om het fijner voor het paard te maken?

Sandra_v_B

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:26

Het is geen probleem dat het paard door een ander met bit gereden wordt.

Wel moet je het paard "bijscholen" zodat ze je hulpen herkent als je zonder bit rijd.
Je zult wel een aangepast halster/hoofdstel moeten hebben, met een gewoon hoofdstel kun je niet bitloss rijden. Met een gewoon halster is eventueel wel te doen met een braaf paard, maar een touwhalster is toch prettiger in gebruik voor zowel ruiter als paard.

Je zou hiervoor kunnen informeren bij de ruitersportzaak, daar kunnen ze je wel vertellen wat het meest geschikt is.

Verder lijkt het me wel nuttig om les te nemen als je nog nooit bitloos hebt gereden daar het toch net wat anders werkt als met een gewoon hoofdstel

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:08

Ik rij ook wel eens met mijn verzorgpaard bitloos.
Je moet iets duidelijker en overdreven je hulpen geven bij je handen.
Bijv. stelling naar rechts is meer stelling geven dan dat je met bit rijdt.
Ik heb geleerd, vanuit mijn centrum te kunnen rijden.
Genaamd: Centered Riding. Daar heb je ook boeken van.
Het is geen probleem als je verzorgpaard ook nog door andere wel met bit word bereden.
Wel moet je er voor zorgen dat hij/zij je hulpen herkent als je zonder bit rijdt.
Mijn paard reageert er goed op, alleen krijgt hij blauwe plekken bij zijn keel en kaak.
Door de druk die je geeft op bitlooshoofdstel kreeg hij last van zijn kaak.
Ik zelf rijdt dan toch liever met bit.
Veel plezier verder! Je kan eventueel wel les nemen op bitloos rijden.
Toen ik zelf voor het eerst bitloos ging rijden had ik er toch niet zo veel verstand van en om daar nou mee te experimenteren vond ik nou niet zo'n goed idee.
En heb er ook les meegenomen. Alleen mijn instructrise en ik waren het met elkaar eens dat
MET bit toch wat vriendelijker was voor mijn paardje. Het verschilt natuurlijk per paard.
Maar mijn paard werd er niet echt leuker van. Hij vond het niet echt prettig rijden
en werd het liefst met bit bereden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:19

Ja idd omscholing is echt wel nodig. Heb gisteren het eens op het verzorgpaard van m'n zus uitgeprobeerd die nog nooit bitloos had gereden.. nogal dood van me had wel kunnen bedenken dat ze er geen zak van begreep *muts* dus rende ze de bak uit =P met m'n eigen paard ben ik allang bezig met deze oefeningen die er supergoed op reageert dus ik ga het wel voortzetten met haar, maar ik doe het nooit meer op een paard die het niet gewend is!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:23

Brendatjee schreef:

Ik vind dit nogal vaag... volgens de boeken van Emiel Voest moet je paard met de kleinste 'handbeweging' al reageren dus dat duidelijker en overdreven lijkt me nogal stug.. ik kan bijvoorbeeld bij mijn paard met een vingertop d'r bil 'duwen' waardoor ze om haar voorhand wendt, met haar voorhand om d'r achterhand idem en achterwaarts ook (ben nog geen maand aan het oefenen maar ze doet het gewoon prima, zijn oefeningen beschreven door Voest ter voorbereiding op het rijden en het bitloos). Als ik dat nog eens zou overdrijven dan zou ze straks om d'r voorhand gaan spríngen in plaats van wenden om het zo maar te zeggen =P. Maar goed..

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:17

ik wil jullie inieder geval bedanken voor jullie tips Lachen heb er zeker wat aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:25

Heb je toevallig een aansnoerneusriem aan het hoofdstel van je verzorgpony? Zo'n aansnoerneusriem kun je namelijk prima als bitloos hoofdstel gebruiken Lachen Sperriempje eraf, frontriempje eraan, en dan kun je de teugels aan de ringetjes van de neusriem vastmaken, om het paard vastmaken (niet te strak) en klaar is kees Haha!

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:46

Myour schreef:
Brendatjee schreef:

Ik vind dit nogal vaag... volgens de boeken van Emiel Voest moet je paard met de kleinste 'handbeweging' al reageren dus dat duidelijker en overdreven lijkt me nogal stug.. ik kan bijvoorbeeld bij mijn paard met een vingertop d'r bil 'duwen' waardoor ze om haar voorhand wendt, met haar voorhand om d'r achterhand idem en achterwaarts ook (ben nog geen maand aan het oefenen maar ze doet het gewoon prima, zijn oefeningen beschreven door Voest ter voorbereiding op het rijden en het bitloos). Als ik dat nog eens zou overdrijven dan zou ze straks om d'r voorhand gaan spríngen in plaats van wenden om het zo maar te zeggen =P. Maar goed..

Mijn excuses.. Nu je het zo zegt ga ik er helemaal anders van denken.. Excuses nogmaals.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 11:39

MysticTinker schreef:
Heb je toevallig een aansnoerneusriem aan het hoofdstel van je verzorgpony? Zo'n aansnoerneusriem kun je namelijk prima als bitloos hoofdstel gebruiken Lachen Sperriempje eraf, frontriempje eraan, en dan kun je de teugels aan de ringetjes van de neusriem vastmaken, om het paard vastmaken (niet te strak) en klaar is kees Haha!

Dit is ideaal om mee te beginnen idd. Verder zou ik ook goede lessen nemen. Het komt er vooral op neer dat je meer met je zit moet gaan rijden.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:18

Mijn leasepaard loopt 3 dagen per week in de les en 3 dagen per week is hij "van mij". Hij is altijd met bit gereden. Nadat ik hier op bokt veel over bitloos rijden heb gelezen, heb ik hem een halster omgedaan, waar de teugels aan zaten.
Ik ben opgestapt en kon gewoon wegrijden. Ik heb mijn teugels wel vrij lang enb merk eigenlijk niet veel verschil. Als ik naar rechts wil doe ik mijn handen een stukje naar rechts en kijk ik goed waar ik heen ga.
Bij mij ging het alsof ik nooit anders gereden heb, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou paard ook zo is. Ik vind het trouwens ook erg goed om op zit te leren rijden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt : Pling

love_Aaltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:55

als je met je verzorg pony op de manege bidloos rijd dan is het toch geen probleem? als je pony niet een te hoge schoft heeft zit zonder zadel ook al heerlijk en paardjes vinden het vaak ook heel leuk. Tong uitsteken