wat is belangrijk bij een jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

wat is belangrijk bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 22:12

Ik ben bezig met een jong paard van 4 jaar. Het is een friese merrie. Ik krijg volgende week mijn eerste priveles met haar. We doen het allemaal heel erg rustig aan met haar. Ik rijd haar 3/4 keer in de week zo'n 20 minuten. Ze is al een paar maanden geleden een paar keer onder het zadel geweest, maar is daarna een heel tijd stil gezet, omdat we toch nog wilden wachten tot ze wat ouder was. Nu is ze ongeveer weer 4 weken onder het zadel waarvan dit mijn eerste week is dat ik haar rijd. Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie belangrijk vinden bij een jong paard.
- waar moet je op letten/ wat oefen je zoal?
- oefen je meteen al alle gangen? (stap, draf en galop)
- eerst op eigen benen of meteen al proberen wat nageefelijk te rijden?
- wanneer begin je met nageeflijk rijden en is het dan de bedoeling dat je de teugels vrijwel meteen op maat hebt of dat je haar met iets langere teugels rijdt, zodat ze met haar neusje lekker kan zakken?

eventuele tips/ adviezen zijn welkom!

babbii_lief

Re: wat is belangrijk bij een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:16

zou eers beginnen met stap en draf .
als dat goed gaat lekker ook galop doen .
nageeflijk zou ik nog niet mee beginnen.
eerst rustig aan beginnen met rijden zodat ie
went aan jou met de tyd kan je hem daar aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:17

Begeleiding is heel belangrijk.

Op eigen benen laten lopen, natuurlijk nageeflijk rijden en voorwaarts rijden. Galop pas als je de stap en draf goed voor elkaar hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:22

voorwaarts vind ik heel belangrijk,daarna de rest...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:36

super belangrijk is luisteren naar het been!
dus actie reactie! (eerst kuithulp + stemhulp samen, geen reactie? -> even een snelle beweging met de hak, geen reactie?-> tikje met zweep op de billen)

Consequent (bv in je woorden:, niet dan draven draf of komop, nee altijd draf en niet alle woorden door elkaar gebruiken! zeg bv aan de longe: 'draf' tel tot 3 in je hoofd, geen reactie? zeg dan weer maar dan met iets stemverhef 'draf' geen reactie? even de longeerzweep dr bij en ff tikken.

Gedrag aanleren en afleren
hiermee bedoel ik het bevestigen van goed gedrag door bv op een vriendelijke toon braaf te zeggen (zeg niet goedzoo want dat lijkt op ho)
bevestige van fout gedrag door stemverhef
je moet constand aangeven of iets goed of fout is! er zijn veel mensen die alleen maar het negatieve gedrag benoemen tegenover het paard, hier word je paard onzeker door, hij moet ook weten wanneer iets goed is!

hou t smakelijk!
dus wil je dat je paard graag voor je werkt? zorg dan dat je het leuk houdt!
dus veel afwisseling, en niet te lang met m bezig zijn... hij moet er plezier in hebben!
bv de ene keer ff 15 min longeren, andere keer 20 min rijden, dan even buiten een wandeling enzovoort.. dus doe dingen niet te lang en niet te vaak, dat word saai en krijg je de kans dat je paard dr niet meer zo veel zin in heeft en dat werkt niet.

Herkennen van gedrag..
kennen van signalen! lees eens t boek 'denken als een paard' hierin staan allemaal objectieve paardenweetjes die echt heeel erg belangrijk zijn om te weten!

Niet overvragen!
paard lief is nog jong en stel daarom niet te hoge doelen..
werk met kleine doeletjes! als dat doeletje goed is bereikt ga je pas aan een ander doel beginnen hoe lang het ook duurt!
Kijk naar wat het paard aan kan en niet naar de dingen die jij graag zou willen!

En vergeet niet..
ook paarden hebben wel eens een slechte dag, een dip of gewoon geen zin bij heet weer
als je al vermoedens hebt dat hij loom is bv door t warme weer, laat m dan een dagje lekker in de wei met zijn vriendjes spelen! heeft geen zin als je dan wel met hem aan de gang gaat terwijl je weet dat hij geen zin heeft.. want dan gaat het toch niet lukken!
soms hebben ze ook wel eens een frisdagje dr tussen zitten vreugde bokje, flinke galopsspurt.. bewaar je geduld denk eraan hij is nog jong en dat hoort er bij

Hou m voorwaarts!
voorwaarts houden ten alle tijden! ook met uitstappen, gesukkel niet accepteren, het is geen manegepony en is ook nog lang niet met pension, zorg dat hij voorwaarts is!

Geduld!!
geduld is de eigenschap die je echt MOET hebben als je met jonge paarden werkt Lachen
lukt t niet? neem even een stapje terug en tel tot 10

Dit is mijn manier, hopelijk kun je er iets uit pikken

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:18

Bedankt voor de reacties.
@moniekk: bedankt voor je verhaal! daar kan ik zeker wat mee!

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:20

Overleg ook met je instructrice/instructeur. Hij/zij kan immers goed beoordelen hoe jullie je ontwikkelen en of je al toe bent aan de 'volgende' stap.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:18

Goede begeleiding!

Verder zou ik stap en draf doen, met een goede aanleuning (hoeft nog niet persé nagefelijk, dat komt wel) en goed voorwaarts; lange stukken rechtuit, lekker op buitenrit! Goed voor de conditie en het is niet zo belastend als rijden in de bak, plus je heb de kans lekker voorwaarts te rijden zonder steeds tegen een hoek aan te lopen.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:43

Ik ga helemaal met Moniekk mee!
suc6!!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:20

- waar moet je op letten/ wat oefen je zoal?:
Ten eerste zorg ik dat ik hem/haar rustig opzadel dus niet alles snel doe en maar weinig tijd heb want dan is de kans groter dat er iets mis kan gaan. Ik let erop dat ze tijdens het opstijgen stil staan, dus ook als ik er al helemaal op zit. Pas als ik het zeg mogen ze. Ik oefen met stap-halthouden, heel veel overgangen, vooral draf-stap en dus stap-halt en andersom. Ik rijd in het begin veel grote figuren, grote voltes, ook wel achtjes, of halve achtjes (pas als de voltes goed gaan), later een (kleine) gebroken lijn en naarmate het wat verder gaat ook een normale gebroken lijn, bij de korte en lange zijde afwenden en naar de overkant toe, kleinere voltes en de slangenvoltes. En dan langzaam aan zo verder.

Nee, eerste paar maanden alleen maar stap en draf.

Op eigen benen uiteraard. Hier begin ik pas mee als ze fatsoenlijk kunnen stappen, draven, figuren rijden, overgangen enz. en natuurlijk als het paard het zelf aan geeft en hier goed in mee werkt. Eerst lang en laag, teugels wel in contact maar niet strak/constant gespannen. Gewoon lekker ontspannen en dan komt het allemaal vanzelf!

- wanneer begin je met nageeflijk rijden en is het dan de bedoeling dat je de teugels vrijwel meteen op maat hebt of dat je haar met iets langere teugels rijdt, zodat ze met haar neusje lekker kan zakken?

Zie hierboven.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:30

Ja, alle gangen om het paard de hulpen aan te leren.

Nageeflijk RIJDEN. Het nageeflijk zijn van een paard is een gevolg van het goed gereden worden. Als het goed is ontspant een paard al in de hoofd-hals na zo'n 3 weken rijden (maar dat is per paard verschillend). Naarmate de achterhand meer onder treedt wordt het paard door zijn lijf nageeflijk.

Een mooie constant contact houden met de mond van het paard is belangrijk. Zo krijgt het paard vertrouwen in de hand en zal het eerder gaan ontspannen. Geen losse teugel, leer hem te reageren op de teugelhulpen en ben daarmee, vanaf het moment dat je er op stapt, consequent.

Bij alle paarden, maar vooral voor jonge paarden, is duidelijkheid het fijnst. Probeer niet allerlei verschillende trucjes, maar pas 1 juiste methode toe en ben daar heel consequent in.

Succes ermee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:21

Persoonlijk zou ik eerst de stap bevestigen, laat haar daar maar haar eigen evenwicht in vinden en goed op eigen benen lopen. En goed reageren op jou hulpen.
Dan pas zou ik naar de draf gaan, en ook dat weer bevestigd willen hebben om aan de galop te gaan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:23

Hoe ik het doe met mijn 3 jarige...

Stap draf en galop gewoon meepakken, galop rustig meepakken en als er iets mis gaat is dat helemaal niet erg, maar we doen het wel overnieuw. Nagevelijk rijden, ik rijdt hem niet nagevelijk, ik rij gewoon met contact op de teugels en als hij dan ontspant komt hij wel nagevelijk.. Voorwaartse reactie is het belangrijkst, van daaruit komt de rest ook allemaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:28

Ik neem altijd meteen alle gangen mee.
Zou ook niet weten waarom niet Lachen
Doen ze in het dagelijkse leven ook al vanaf dag 1 Haha!

Verder vind ik ontspanning erg belangrijk.
Zonder ontspanning kun je niks.
Verder een eerlijke ruiter, vraag wat hij kan, ben dan ook consequent.
Maar wat hij niet snapt niet boos worden als het niet lukt, dat komt wel.
Dan het aan de hulpen maken.

Teugels hou ik wel op maat, ben niet bezig met nageeflijk rijden, maar bij een stille hand zuk je merken dat het eigenlijk vanzelf wel snel gaat Lachen

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:47

zou eerst ook inderdaad stap en draf doen. ook veel voltes want veel jonge paarden hebben daar moeite mee.. en veel figuren is ook goed voor de spieren.. als je dat een tijdje hebt gedaan kan je gaan galloperen.. zo doe ik het meestal en werkt prima

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:02

runningkawa schreef:
Ik neem altijd meteen alle gangen mee.
Zou ook niet weten waarom niet Lachen
Doen ze in het dagelijkse leven ook al vanaf dag 1 Haha!

Verder vind ik ontspanning erg belangrijk.
Zonder ontspanning kun je niks.
Verder een eerlijke ruiter, vraag wat hij kan, ben dan ook consequent.
Maar wat hij niet snapt niet boos worden als het niet lukt, dat komt wel.
Dan het aan de hulpen maken.

Teugels hou ik wel op maat, ben niet bezig met nageeflijk rijden, maar bij een stille hand zuk je merken dat het eigenlijk vanzelf wel snel gaat Lachen

Klopt...als je een jong paard op de juiste manier voorwaarts aan je been rijdt, zul je merken dat deze vanzelf nageeflijk wordt. Dat is het mooie van zo'n jonkie...lekker onbedorven en geen ander gehannes aan het hoofd gehad, waardoor je ze allemaal heel fijn kunt krijgen.

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:53

Ik ben nu bezig om haar voorwaarts neerwaarts te rijden. Ze snapt al dat ze moet zakken met haar hoofdje. Ze is daar nog niet constant in, maar dat is te begrijpen. daarbij heb ik mijn teugels op een mooie lengte ,niet te lang en niet helemaal op maat. Ik doe mijn handen dan wat breder en lager. Is dit ook een goede manier om haar nu vooral voorwaatrs neerwaarts te rijden?Woensdag krijg ik mijn eerste priveles met haar, dus met de begeleiding gaat het goed komen!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:49

ik denk dat t voor paard lief best veel gevraagd is als hij nu al voorwaarts neerwaarts moet want hij moet eerst eens leren fatsoenlijk evenwicht te houden.
Ik denk dat voorwaarts neerwaarts nu al iets te snel gaat voor m.
probeer eerst de basis goed te doen:
stappen, draven, galop, en dan dat hij goed luisterd: jij bepaald het tempo! dus dan wat harde draven en dan terugnemen (zorg dat hij niet onder je uit loopt) zorg ook dat als je van draf naar stap gaat je paard evengoed nog actief doorloopt.
van hand veranderen kan wel idd.. maar een volte is al best wel een beetje moeilijk!
hou gewoon goed contact met de mond en verder nog niet te veel gaan vragen!
hij moet eerst leren: doorlopen, jij bepaald t tempo, sturen links en rechts, ho is ho dus als jij een ophouding maakt dat hij ook daar goed op reageert enz..
vraag dus niet te veel van m! hij moet eerst leren op zn eigen benen te staan met jou nog een boven op zn rug...