houding probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unica

houding probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:58

ik heb een houding probleem Huilen

oké even het verhaal:

Mijn fjord wil nog wel eens hangen, alleen gaat dit steeds beter. Alleen ik pas mijn houding daar zeg maar op aan, en dat is heel lastig.
Ik gebruik mijn bovenarmen teveel zegt mijn instructisce, ik moet ze terug houden, en ontspannen. Hebben jullie hier oefeningen voor?? want wanneer ik ze terug doe loopt mijn fjord dus helemaal niet lekker.

Maar ja door mijn houding werkt het ook weer door naar mijn fjord, en deze krijgt hierdoor ook de kans om te leunen.

ik zou het fijn vinden als jullie wat tips hebben Haha!

even een foto:

Afbeelding

Alicia2u

Re: houding probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:28

Rijden met een hand en met je andere arm rondjes zwaaien. Je schouder optillen, naar achteren en laten vallen.
princiepe is: meer been, minder hand. Als jij je hand niet vastzet, kan je paard ook niet gaan hangen. Een tijdje les aan de longeerlijn zonder teugels (eventueel je paard bijzetten) en focussen op je eigen houding zou wel eens kunnen helpen.
Meestal is het zo bij hangende paarden dat de ruiter ook steun zoekt aan de teugels, wat het probleem niet bevorderd.

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 06:39

Alicia2u schreef:
Rijden met een hand en met je andere arm rondjes zwaaien. Je schouder optillen, naar achteren en laten vallen.
princiepe is: meer been, minder hand. Als jij je hand niet vastzet, kan je paard ook niet gaan hangen. Een tijdje les aan de longeerlijn zonder teugels (eventueel je paard bijzetten) en focussen op je eigen houding zou wel eens kunnen helpen.
Meestal is het zo bij hangende paarden dat de ruiter ook steun zoekt aan de teugels, wat het probleem niet bevorderd.

ja precies! Knipoog het komt ook door mezelf Knipoog
maar ik denk dat ik er wel wat mee kan!!

helpt het ook om mijn fjord gewoon eens te longeren met bijzet gewoon voor de afleiding?? en dat ik haar ook niet help enzo?

ik heb dit nog nooit gedaan Bloos
maar dat vraag ik dan wel even aan mijn instructisce

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 06:43

ik heb echt niet zo iets van ow wat een slechte houding! .. helemaal niet zelfs!
liggen jij en je instructie wel op 1 lijn?
probeer alle delen van je lichaam los van elkaar te bewegen Lachen
en vooral te ontspannen, niet verstijven Lachen
ik ben t bv nooit eens met het 'rug recht borst naar voor, schouders naar achter' omdat ik dat verstijven vind..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:04

Ik vind dat er wel degelijk spanning in de armen, schouders en nek te zien is. een probleem in de houding hoeft niet altijd te resulteren in scheef zitten Knipoog Er zijn vaak veel subtielere 'fouten' in de houding die optimale presaties in de weg zitten. Ik denk dat de TS dat zelf ook goed heeft aangevoeld.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:24

Ik wil eerst even zeggen dat je helemaal niet zo'n slechte houding hebt, je zit lijkt meer het probleem te zijn. Probeer jouw zwaartepunt een beetje meer te verplaatsen naar het zwaartepunt van je paard (zijn zwaartepunt ligt op dit moment op zijn schouders, aangezien hij op jouw hand naar voren leunt). Dit kan je vooral oefenen in draf door heel iets voorover te gaan zitten tijdens het lichtrijden.
Volgens mij is je probleem gewoon dat je paard te veel op jouw hand hangt, waardoor jij niet optimaal kan zitten. Een paard gaat alleen op je hand hangen als jouw hand prettig is voor hem, als jij dus een stille hand hebt. 'n complimentje dus... maar het nadeel van een zachte hand is dan het paard aan de voorkant steun gaat zoeken, ipv aan de achterkant. Kracht komt voort uit de achterbenen en die moet jij gaan proberen te stimuleren door het paard goed voorwaarts te rijden en veel tempowisselingen te maken. Door middel van (slangen)voltes (vergroten en verkleinen) en voorwaarts rijden ga je zijn binnenachterbeen op de juiste manier belasten. Op een gegeven moment wordt dit achterbeen krachtiger en gaat het daar steun zoeken (in plaats van op jouw hand). Dan kan jij waarschijnlijk ook veel beter zitten waardoor je houding weer meer ontspannen wordt en verbetert.
En ik zou als ik jouw was nog eens even na gaan denken of je wel met je instructeur op één lijn ligt...

Veel succes!!

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:24

moniekk schreef:
ik heb echt niet zo iets van ow wat een slechte houding! .. helemaal niet zelfs!
liggen jij en je instructie wel op 1 lijn?
probeer alle delen van je lichaam los van elkaar te bewegen Lachen
en vooral te ontspannen, niet verstijven Lachen
ik ben t bv nooit eens met het 'rug recht borst naar voor, schouders naar achter' omdat ik dat verstijven vind..

het lukt me gewoon niet om goed te onspannen, maar ik werk er veel aan Tong uitsteken

unica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:28

Anne_Loes schreef:
Ik wil eerst even zeggen dat je helemaal niet zo'n slechte houding hebt, je zit lijkt meer het probleem te zijn. Probeer jouw zwaartepunt een beetje meer te verplaatsen naar het zwaartepunt van je paard (zijn zwaartepunt ligt op dit moment op zijn schouders, aangezien hij op jouw hand naar voren leunt). Dit kan je vooral oefenen in draf door heel iets voorover te gaan zitten tijdens het lichtrijden.
Volgens mij is je probleem gewoon dat je paard te veel op jouw hand hangt, waardoor jij niet optimaal kan zitten. Een paard gaat alleen op je hand hangen als jouw hand prettig is voor hem, als jij dus een stille hand hebt. 'n complimentje dus... maar het nadeel van een zachte hand is dan het paard aan de voorkant steun gaat zoeken, ipv aan de achterkant. Kracht komt voort uit de achterbenen en die moet jij gaan proberen te stimuleren door het paard goed voorwaarts te rijden en veel tempowisselingen te maken. Door middel van (slangen)voltes (vergroten en verkleinen) en voorwaarts rijden ga je zijn binnenachterbeen op de juiste manier belasten. Op een gegeven moment wordt dit achterbeen krachtiger en gaat het daar steun zoeken (in plaats van op jouw hand). Dan kan jij waarschijnlijk ook veel beter zitten waardoor je houding weer meer ontspannen wordt en verbetert.
En ik zou als ik jouw was nog eens even na gaan denken of je wel met je instructeur op één lijn ligt...

Veel succes!!

dankjewel Haha!
hier heb ik wel wat aan ik ga ermee aan de slag Haha!