hoe van overkruisde naar goede gallop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

hoe van overkruisde naar goede gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:53

mijn vz pony heeft moeite met de linkergallop. Ze gaat dan steeds overspringen, van rechter naar linker, naar overkruist enzo.
Hoe kan ik haar vanuit de overkruisde gallop weer in de linkergallop krijgen?

Casarell

Re: hoe van overkruisde naar goede gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:55

Terug nemen en opnieuw aanspringen.
En niet te lange stukken galopperen, maar stoppen voordat het te moeilijk wordt..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:57

als we de bocht door gaan wordt het te moeilijk voor haar en springt ze over.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:58

Dat heb ik ook bij mijn pony, en mijn instructeur zei dat ik moest proberen zo min mogelijk scherpe bochten te maken (en dat telkens meer uitbouwen) en goed heel overdreven je buitenbeen naar achterleggen, alsof je hem als het ware insluit.
Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 19:02

ja, dat zei mijn instructrice ook, Knipoog
maar vraag ook nog even aan bokt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:05

Altijd direct terugnemen en rustig het aanspringen opnieuw voorbereiden.
Van laten "omspringen" worden ze echt nooit beter.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:09

Idd, zoals de meesten zeggen terugnemen, en opnieuw aanspringen, ook goed opsluiten met je buitenteugel, en je buitenbeen. Natuurlijk niet je binnenbeen vergeten aan te laten liggen.. Knipoog

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:14

De achterhand is waarschijnlijk niet sterk genoeg, het paard heeft dan geen goede balans.
Ik zou dus als tip geven; bouw spieren op in de achterhand, vooral kleine stukjes galopperen, veel overgangen en tempowisselingen rijden.
Denk er ook om dat je je buitenteugel er goed bij houdt, geen stelling vragen, zo is de kans groter dat ze overspringen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:42

klopt ster, we zijn haar ook opnieuw aan het inrijden. en het was de eerste keer dat ik op haar heb gegallopeerd. We zijn haar opnieuw aan het inrijden, omdat ze erg op het bit is gereden. Daardoor liep ze heel erg op de voorhand, en hebben we haar eerst voorwaarts neerwaarts gereden. Maar het gaat al beter.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:20

Toen mijn paardje nog veel moeite had met de galop moest ik altijd heel goed op mijn kont (achterover) zitten en met bijde teugels de bocht om sturen dit hielp bij mij heel goed

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:22

Dat doet de mijne ook steeds. steeds minpunten op concours.. Als je er eenmaal inzit idd weer draven en opnieuw.. Om het te voorkomen. Je binnenbeen er goed bijhouden en je binnenhand wat meer toelaten.. kleine rukjes met je buitenhand geven. (btj kneden met buitenhand)

Vaak gebeurt dit doordat de stelling niet goed is. de kont van je paard is waarschijnlijk op de binnenhoefslag en in de bochten kan dat niet en dat word voor je paard dan moeilijk te corrigeren.. probeer eerst op de rechte stukken je paard recht te houden en dat steeds weer.. neem dan eens een bocht en elke keer goed belonen

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:52

het enige wat je naar mijn mening kan doen is terug nemen en zodra je je paard weer goed heb voorbereid (juiste stelling, kont iets naar binnen stellen, dus dat je bij wijze van spreke je paard als een banaan laat lopen)opnieuw aanspringen in de juiste galop. Springt hij goed aan dan laat je hem een paar sprongen maken en neem je hem zelf gelijk terug. Vergeet hem vooral niet de hemel in te prijzen voor die paar sprongen die goed gingen. En zo kan je dit dan langzamerhand uitbouwen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:34

ik heb juist gemerkt dat ze met stelling minder snel overspringt.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:28

Ik heb het ook met een jong paardje gehad, vaak is het gewoon een kwestie van dat ze nog niet sterk genoeg zijn.. Je kunt dus gaan proberen om je paard wat meer op te sluiten en het gewicht wat op het achterbeen te zetten.. Veel overgangen rijden, wendingen en kleine volte's..

Onder het galoperen je buiten been iets naar achteren houden en iets stelling naar binnen (maar niet vergeten om je buitenteugel eraan te houden!), vaak is het voor het paard dan makkelijker om in de goede galop te blijven.. Springt ze wel over probeer het in galop eerst te corrigeren.. Buitenbeen naar achteren, stelling naar binnen en je binnenbeen aandrukken.. Zorg wel dat dit niet te lang duurt, als het echt niet wil, naar draf en opnieuw aanspringen..

Succes Lachen

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:36

Ja, net als wat sterre 2000 zegt. ook goed belonen als hij het goed doet. en niet al te lange stukken. maak vooral veel overgangen van stap naar draf, etc. daarvan worden ze sterker in de achterbenen. Dat had mijn oude pony ook. dan zijn ze gewoon nog niet sterk genoeg met de achterbenen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:41

Het meeste is inmiddels al gezegd...

Inderdaad niet te veel buiging vragen, goed je buitenteugel erbij, recht blijven zitten en niet naar binnen of naar buiten gaan 'hangen'.
En verder inderdaad met ruime wendingen beginnen en krappe hoeken vermijden of wat afsnijden...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 18:32

oke heel erg bedankt Lachen. ik ben al heel veel bezig met wendingen, en vooral slangevoltes en achtjes enzo.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:49

Als je paard in de bochten om springt naar overkruiste galop heeft hij te weinig balans, hij is als het ware 'bang dat hij omvalt'. Neem je paard terug en spring opnieuw aan. Wat hier ook al is gezegt, goed je buiten been en buiten teugel eraan houden maar ook 'ondersteunen' met je binnenbeen. Zo help je hem zijn balans te houden en als het steeds beter gaat kun je het afbouwen. Hij zal sterker moeten worden in de achterhand, rij veel overgangen, vanuit stap weg draven of kan hij soms misschien voor de kar?
probeer hem in de wendingen in de galop ook zo recht mogelijk te houden en galoppeer niet te hard Lachen

x_Liies_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:10

Mijn paard heeft wel is dat hij voor in de goede zit en achter in de verkeerde ofzo.
Dan kijk je en gaat het binnenbeen als eerste als het ware, maar het voelt zo vreemd van achteren.
Verder geef ik je het advies om hem terug te nemen en opnieuw aan te springen, verder is het een kwestie van oefenen.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:06

terug nemen naar de draf en een nieuwe overgang maken

niet al te lang blijven galoperen want dan kan je verwachten dat het weer fout gaat je zult vanzelf merken dat het paard sterker wordt en langer in de goede galop blijft

Kiimmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:20

Bij mijn pony heb ik hetzelfde, maar dan in de rechtergalop.
Als ik haar aan laat springen zet ik haar eerst op een volte en dan eenmaal in de goede galop hou ik haar even op de volte.
Als ik weer hoefslag volg dan hou ik goed mijn binnenbeen op de singel en de buitenbeen achter..
Meestal voel ik aan haar als ze over wil springen, dan gaat ze grotere sprongen maken of komt iets omhoog.
Dan neem ik meestal iets meer druk op de teugel en dan is het weer goed,
Misschien herken je hier iets uit Knipoog

Xx

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:51

het gaat al steeds beter, ze kan nu al bijna 2 rondjes op de volte galloperen, zonder over te springen Knipoog