Ik weet niet of je altijd dezelfde weg terug neemt, in dat geval zou het bijvoorbeeld al kunnen helpen om een keer een andere route naar stal te nemen.
Komt dit probleem voor wanneer je al verschillende routes rijd zou je je paard een beetje voor de gek kunnen proberen te houden: begin aan de weg terug naar stal, maar sla dan weer ergens af en rijd rustig en ontspannen verder (dus weer van stal af) sla dan weer af zodat je weer richting stal gaat en wanneer hij weer wat drukken wordt sla je weer een andere weg in en rijd je dus weer niet naar stal terug.
Dit probleem los je niet in 1 of 2 buitenritjes op omdat het (voor zover ik begrijp) al langere tijd speelt. Maar heb geduld, oefen met hem en vergeet niet op tijd te lachen, ook als hij een keer een foutje maakt.
Tenslotte; als je je niet (meer) veilig/comfortabel voelt zou je kunnen overwegen om een tijdje met iemand anders te gaan rijden of desnoods iemand op de fiets ernaast zoals Bambi_95 ook al vertelde. Tenslotte is het het allerbelangrijkste dat je plezier hebt met je paard, en dat je veilig plezier kan maken!
Heel veel succes verder, en laat maar eens weten of je iets aan mijn tips hebt!
Groetjes Sandra