Rekoefeningen voor de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Rekoefeningen voor de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 08:25

Na een dagje krachttraining is vooral de rechterbilspier van mn paard enorm verkort, waardoor beide benen onregelmatige pasgroote hebben. Samen met mijn instructrice ben ik gaan oprekken gisteren en er zat al een heel stuk verbetering in. Vandaag gaan we aan de hand werken.
Weet er iemand nog leuke oefeningen om vooral de broekspieren op te rekken? We zijn al bezig geweest met voltes openen en sluiten, wijken in stap en draf, schoudervoor in galop (korte stukjes), vierkantjes rijden met wendingen om de voorhand en wat varieren in de hoofd-hals houding. Iemand anders nog goede ideeën?

Lise81

Re: Rekoefeningen voor de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:42

Bij onregelmatigheid denk ik eerder aan overbelasting (spierpijn!), na de krachttraining. Ik zou eerst het kijken hoe het gaat als je het paard de dag na zo'n inspanning lichte arbeid geeft of goede weidegang. Hierdoor hou je de doorbloeding in gang, dus kunnen de afvalstoffen worden afgevoerd.
Aan rekoefeningen denk ik aan de oorsprong en aanhechting van de spier zo ver mogelijk uit elkaar halen waardoor er rek gevoeld wordt. Naar mijn idee gebeurd dat niet tijdens het "normale gaan", maar je zou dit wel "aan de hand" kunnen doen - na warming-up. (Boek paardenmassag van Renate Ettl staat hiervoor een oefening).
Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:29

Wat ik met onregelmatig bedoel is dat hij rechtsachter zijn pas veel korter maakt dan linksachter. Dit is altijd al in meer of mindere mate geweest. Mijn ene instructeur laat ons juist krachtoefeningen doen, zoals stap-galop en galop-stap overgangen om de linker en rechterkant gelijk te krijgen. Met mijn andere instructrice werk ik meer aan soeplesse en rechtgerichtheid. In princiepe een mooie balans.
Ik heb dit 'probleem' of deze situatie dus al vaker gehad, maar de oefeningen die we nu steeds doen beginnen een beetje saai en voorspelbaar te worden.
Oefeningen aan de hand doen we al, van rust en weidegang (paard staat sowiesow 24/7 in de wei) wordt het niet beter.
Natuurlijk gaan we niet vol ertegenaan als ik merk dat hij stijf is, maar gaan we, zoals ik al zei, de boel iets proberen weer op te rekken. Over het algemeen werkt dat zeer goed.

Ohwjah, massages enzo doe ik ook tijdens het poetsen e.d. (technieken geleerd bij een workshop fysio voor paarden).
't Paard vind er niets aan, ook niet als een 'professional' het doet. Ik merk ook geen verschil met het rijden.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:05

Heey..

Je bent al hartstikke goed bezig door het vergroten en verkleinen van de voltes, het wijken enz... Blijf daarbij goed voorwaarts rijden zodat het paard zijn benen 'snel' moet neerzetten en dus niet de kans krijgt om met één been heel erg achter te blijven.
De spier die zorgt voor het bewegen van het achterbeen loopt helemaal door over de rug tot in de hals en nek. Daarom zou je kunnen oefenen met het uitschuiven/ het verlengen van de hals. (je bent hier waarschijnlijk al wel mee bezig als je veel varieert in de hoofd- en halshouding)
Als het paard aan de ene kant veel korter stapt dan aan de andere, moet je de hand aan die kant iets naar voren brengen, zodat je paard de ruimte krijgt om zijn been onder te brengen.
Verander veel van hand, zodat je de kans op scheefheid zoveel mogelijk vermindert.
Je bent al hartstikke goed bezig, veel succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:18

Wat een heel goede rekoefening voor rug en achterhand is, is de berggeit (http://www.bokt.nl/wiki/Berggeit).
Voordeel is: je werkt onbelast aan het rekken van rug- en broekspieren en traint ook nog eens de gehoorzaamheid. Leer deze oefening aan met een snoepje om de motivatie hoog te houden. Lachen

Op internet zijn genoeg bronnen te vinden over het aanleren en daarnaast zijn er ook boeken (Natalie Penquett's Paardenschool, Van Apporteren tot Zitten). Als zijn broekspieren erg kort zijn, begin je uiteraard erg voorzichtig.