Wat ik met onregelmatig bedoel is dat hij rechtsachter zijn pas veel korter maakt dan linksachter. Dit is altijd al in meer of mindere mate geweest. Mijn ene instructeur laat ons juist krachtoefeningen doen, zoals stap-galop en galop-stap overgangen om de linker en rechterkant gelijk te krijgen. Met mijn andere instructrice werk ik meer aan soeplesse en rechtgerichtheid. In princiepe een mooie balans.
Ik heb dit 'probleem' of deze situatie dus al vaker gehad, maar de oefeningen die we nu steeds doen beginnen een beetje saai en voorspelbaar te worden.
Oefeningen aan de hand doen we al, van rust en weidegang (paard staat sowiesow 24/7 in de wei) wordt het niet beter.
Natuurlijk gaan we niet vol ertegenaan als ik merk dat hij stijf is, maar gaan we, zoals ik al zei, de boel iets proberen weer op te rekken. Over het algemeen werkt dat zeer goed.
Ohwjah, massages enzo doe ik ook tijdens het poetsen e.d. (technieken geleerd bij een workshop fysio voor paarden).
't Paard vind er niets aan, ook niet als een 'professional' het doet. Ik merk ook geen verschil met het rijden.