Hee bokkers,
Ik rijd een 4-jarige fries, die rechtsom erg het bit vastpakt. Ik krijg eens per week een priveles, daarvan moet ik juist niet gaan trekken want natuurlijk heeft dat geen zin zij is toch sterker, maar juist ontspannen dat ze het bit niet meer vast in de kaak legt. Maar dat heeft geen enkele zin, want als ik de teugel ontspan blijft ze hem vasthouden. Als ik bijvoorbeeld een volte wil rijden, kan ik haar soms bijna niet sturen. Als ik haar dan op de volte krijg rechtsom, en het bit vastheeft kijkt ze ook helemaal naar buiten.
In de draf is dit niet zeer zo ernstig, maar in de galop word het heviger. Voor al in de galop, houd ze het bit erg vast. Soms is ze zo vervelend dat ik er gewoon niets mee kan, zelfs bijna niet sturen. Van mijn instructrice moet ik soort 6 hoekjes rijden in een volte, steeds de neus naar binnen laten kijken, en dan weer los zo de hele tijd door.
Ook springt ze steeds niet goed aan in de rechtergalop, ik heb alles al geprobeert; goed de hoek doorrijden en dan aanspringen, met een balk, hoofd naar binnen laten kijken. Maar niets helpt Heeft iemand misschien hier ook een goede tip voor! Ik heb wel eens 20x letterlijk opnieuw aan moeten springen voordat ze eindelijk de rechtergalop te pakken heeft.
Hebben jullie misschien een goede oefening, of oplossing om dit op te lossen want het word zeer vervelend. Ik hoop veel reacties en goede tips! Vanavond heb ik weer les even kijken wat daar uit komt.