stelling: er wordt te weinig springles gegeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:00

Op onze manege krijgen we best vaak springles. Nu hebben we toevallig 3 lessen achter elkaar gedressuurd, maar we hebben ongeveer om de week springen en dressuur. En als we gaan springen hebben we het eerste halfuurtje dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:08

Bij ons op de club word dus ook echte springles gegeven.
Apart, maar ook aansluitend op de dresuurles als er genoeg animo is.
Alleen er is na de dressuurles enorm weinig animo, want veel zijn er al bang om over een balk te stappen.

Super jammer, want je leert samen met je paard zoveel met springen.

Voor de rest word hier overal veel springles gegeven, maar ik woon niet zo ver van percy af en zit dus ook in spring walhalla Haha!
En oefen parcoursen ook veel.

In een straal van 20 km van mijn huis uit, kan ik zo ver ik ff uit mijn hoofd weet,
woensdag naar Asten-heusen en Uden.
Donderdag naar Asten voor paarden, vrijdag 1x in de 2 weken voor pony's
En vrijdag in Liessel en in de Mortel

Dus springen genoeg in de omgeving.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:13

Bij ons is er eigenlijk niet een manége waar ze geen springles geven op regelmatige basis. Alle manéges bij ons uit de buurt (België- Gent) geven minstens eens per week springles, sommige zelfs twee keer per week (één keer cavaletti en één keer springen). Eén manége doet het met reeksen van 10 lessen, 1 les per week, ze beginnen van nul en eindigen na 10 weken met een parcourtje en dan liggen ze wel een paar weken stil en herbeginnen ze aan een nieuwe reeks. Wat ze nooit doen bij ons is in een dressuurles een sprongske maken. Het is het een of het ander. En in iedere manége is er mogelijkheid tot privé les en dan bepaal je zelf wat je wilt doen (hetzij springen, hetzij dressuur)

katje
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Knokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:23

ik krijg 3 keer in de week springles en 2 keer dressuur m

katje
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Knokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:24

sorry te vroeg op enter gedrukt dus t vervolg: ma da zijn wel privelessen maar waar da'k vroeger reed was t een keer dressuur dan springen de week der op

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 00:23

runningkawa schreef:
woensdag naar Asten-heusen en Uden.
Donderdag naar Asten voor paarden, vrijdag 1x in de 2 weken voor pony's
En vrijdag in Liessel en in de Mortel

Dus springen genoeg in de omgeving.


Is wel een beetje offtopic maar ga jij wel eens naar Asten-Heusden? Ik ben wel eens meegeweest om te kijken, was altijd heel erg leuk daar.

Tja, als ik wil gaan springen kan ik hier mijn hart ophalen maar mijn durf houdt op bij 1.10m. en ik vraag me af of mijn Tinker ooit een 1.10 parcours voor elkaar zou krijgen, wat dat betreft passen we wel bij elkaar Knipoog

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:08

Percy,
ik kom zeker wel in Asten als ik straks weer ga springen met Raimaer na het veulen. Laat ik je wel weten.

Ik zit ook in de regio van Runningkawa en kan nog toevoegen voor oefenspringen:
dinsdag Schijndel
om de week vrijdag Rosmalen
Wekelijks Udenhout en ik dacht ook Esbeek
iedere 4 weken Berlicum en Oirschot

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:09

Op de maneges waar ik gereden heb (zie profiel *LOL* werd ook al zo weinig gesprongen. Bij een van die maneges kreeg ik een poosje les van een man, die eigenlijk springinstructeeur was voor een springteam ofzo, maar van de manege mocht het maar 1 x in de maand Boos!

Springen vind ik echt helemaal te gek! Ik reed ook een (ex-)springpaard in de hoop lekker hoog te mogen springen in de les. Heb er max. 1.20 gesprongen en dat was echt te gek! Jammer genoeg kotm het er de laatste tijd niet echt meer van, vooral omdat ik Snowdon nu heb en die heb ik alleen nog maar los laten springen. Zijn balans is nog niet helemaal van jewelste.... Dressuur vinden we beiden soms wel een beetje saai Lachen maar t gaat wel vrij goed (vinden ook anderen *LOL*

Hoop toch ooit nog wel te gaan springen met Snowdon en misschien komt er ooit nog wel een leuk paardje bij, waar ik me kan uitleven op springegebied Haha!

Ik heb het geluk dat ik al vrij vroeg een goede balans op het paard heb, reed vaak zonder zadel, grote en kleine paarden/pony's, jonge paarden, en misschien ook wel door die paar enkele lessen springen, waar ik erg mn best probeerde te doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:57

Percy"]
[quote="runningkawa schreef:
woensdag naar Asten-heusen en Uden.
Donderdag naar Asten voor paarden, vrijdag 1x in de 2 weken voor pony's
En vrijdag in Liessel en in de Mortel

Dus springen genoeg in de omgeving.


Is wel een beetje offtopic maar ga jij wel eens naar Asten-Heusden? Ik ben wel eens meegeweest om te kijken, was altijd heel erg leuk daar.

[/quote]

Ik kom er nu niet veel meer. Dresuurmiep geworden he Haha!
Maar eerst gingen wij ook vaker naar Asten dan Asten - Heusden.
Maar met de jonge paarden wisselden we wat af, zodat ze andere hindernissen en omgeving hadden.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 15:18

ben jalours.
Bij ons is er eenmaal in de zoveel tijd iets in Winschoten ofzo, bij een Mellema en op maandag in Tolbert. En als je weet hoe ver Winschoten en Tolbert uit elkaar liggen, dan weet je wel dat je er niet zo heengaat. Appingedam heeft ook wel eens wat gehad, maar dat is weer totaal de andere kant op.
Binnenkort zijn er bij ons onderlinge springwedstrijden, bixieproeven. Zie je mij al meedoen aan de hoogste klasse met een paard van 1.80? Max. 60 cm, beginnend bij balkjes lopen en eindigend bij hindernis 7 op 60 cm die facultatief is. Nee, kan ik niet maken omdat iedereen bij ons door elkaar rijdt en het ook niet echt nuttig is. Ik ben nu zover dat ik het maar eens moet proberen incl. dubbel op 80-90 cm.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:21

Maar hier wordt dus goed en veel springles gegeven, om weer even on topic te gaan. Overigens heb ik de ervaring dat de manier waarop veel belangrijker is dan de hoogte, en ik heb van veel mensen springles gekregen (en gezien).

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:27

bij mijn vereniging is er 1 keer per week springles en 1 keer per week dressuurles. de springles van Michel van der Knaap en dressuur om de beurt van Gitte Coevoets en Gerald Drenth

Marije_jiplover

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:46

Bij ons op de manege zijn er drie lessen die twee weken dressuren en 1 week springen en verder zijn er bij de paarden nog 3 vaste springlessen in de week, waar je je apart in kunt schrijven, en bij de pony's 1. Verder hebben we nog de ruiterbewijsles, daar wordt ook regelmatig in gesprongen.
Als de ruiters echt willen springen, moeten ze dus wel echt zlef ervoor kiezen en zich in een springles inschrijven.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:17

Op de manege waar ik de eerste 3 jaar gereden heb, werden er springlessen gegeven en eens in de zoveel tijd ook in dressuurlessen gesprongen, op verzoek nog wel vaker (met de voorwaarde van helpen op- en afbouwen).
De manege waar ik daarna heb gereden, werd er nooit gesprongen met manege paarden, een enkele keer balkjes draven.. wel jammer, want ik vond springen erg leuk.
Waar ik nu een pony lease, wordt er zomers (bij beter weer) ook gesprongen, ben ik ook van plan weer te gaan doen (al heb ik al de waarschuwing dat er veel mensen eerder alleen dan met de pony over de hindernis heengingen *LOL*)
Ik ben het er wel mee eens, dat er weinig springles op de manege(paarden) gegeven wordt.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:54

Er is op onze vereniging 1 avond in de week springles (4 uur). Omdat er altijd vrij weinig animo was, is deze les gratis mits je ook dressuurles rijdt. Nadat we aan de springcompetitie zijn gaan meedoen loopt de springles nu vol (6 per les) en zitten ze er al aan te denken om hem toch betaald te maken.
De springcompetitie wordt hier in de kop van NH gehouden door 4 verenigingen. Er zijn 4 westrijden iedere maand bij een andere club. Degene die over 3 wedstrijden de beste is heeft gewonnen.
Erg belangrijk is dat er ook op oefen hoog en laag kan worden gesprongen. Dit is de officiele hoogt -10 of 20 cm. Je mag zelfs nog lager meedoen maar dan doe je voor spek en bonen mee.
's Ochtends is het eerst oefenen onder begeleiding en hierdoor krijgen beginnende springers een beetje vertrouwen.
Bijna alle ponyleden doen mee, ook degene zonder startkaart.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:24

Bij ons is het fifty-fifty. De ene week heb je springles, de volgende week dressuur. Behalve als de bak niet meewerkt, zoals erg modderig of beetje hard. Het is wel een nadeel voor de manege ruiters die niet willen of durven springen. Die krijgen in zo'n les erg weinig aandacht.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:52

Ben het helemaal met de stelling eens.

Waar ik me het meest aan erger: tegenwoordig wordt minder vaak en minder goed springles gegeven op maneges, dus voor mensen die nog geen eigen paard hebben en gewoon willen leren rijden. Verdrietig

De springsport in het algemeen wordt in Nederland zeer weinig gestimuleerd.
En dan heb ik het dus niet over het hogere niveau, en dat er geen springwedstrijden zijn, maar gewoon over dat er voor belangstellenden te weinig mogelijkheden zijn om goed springles te krijgen. Scheve mond

Oorzaak ligt ook vaak in het feit dat er weinig spring-instructeurs zijn.
Degene die WEL springles mag geven vraagt dan al gauw wat meer salaris, en veel (goedkope) maneges haken dan al gauw af. Frusty

Springen hoeft heus niet hoog, wedstrijden hoeven ook niet, maar het kan een goede training voor de (rug)spieren van je paard zijn, mits op de goede manier gedaan.
Balkjes lopen, kleine in-uitjes springen, het zijn allemaal leuke dingen om te doen vind ik. Daar hoef je nog niet eens zo'n held voor te zijn hoor. Knipoog

Ik kan me voorstellen dat op verenigingen mensen kiezen voor dressuurles en geen behoefte hebben aan springen. Lachen
Bij ons op de vereniging kun je kiezen: spring- of dressuurles, en als je wilt mag je ook best een weekje 'wisselen'. Tong uitsteken

Maar iemand die op een manege gaat lessen en daar standaard alleen maar wat dressuur leert en nooit met springen in aanraking komt...
Vind je het gek dat er zo weinig mensen willen/durven springen? Haha!

Shiloh

Berichten: 19802
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:32

Ja ik ben het er helemaal mee eens. Het is super gezellig op mijn manege, daarom ga ik er ook niet weg. Maar wij springen inderdaad erg weinig, terwijl we het allemaal super leuk vinden. Wij springen ook inderdaad iets van 1 of 2 keer in het jaar. Terwijl ik het eigenlijk super leuk vind. Onze instructeur vind het niet leuk, en daarom doen we het heel weinig... dat vind ik wel stom, dus ik ben het er mee eens

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:52

Op de manege van mijn dochter in Nederhorst wordt 1 x per week een echte springles gegeven. Met eigen en manegepaarden/ponies en ook voor kinderen. Daar wordt wel bij gezegd dat ze dan netjes moeten blijven rijden dus eigenlijk als extra les naast de gewone les. Ook wordt deze les vaak als inhaal les gebruikt. Ook in de gewone lessen wordt veel gesprongen, bij sommige instructrices om de week.
Ik vind het prima. Kinderen overwinnen hun angst en ze leren een pony over de balken te sturen, want als het even lukt, sjeesen ze er natuurlijk langs Knipoog. Mijn kind is net begonnen met deze lessen en dat is ook goed te merken. Ze vind het nog wel eng en haar paard weigert nog veel. Maar je ziet haar vooruit gaan. Ze leren met meer lef te rijden en door te zetten, meer dan meer dressuurles alleen.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:53

Bij ons in de buurt is voldoende mogelijkheid om springles te nemen... op de rijvereniging meestal de laatste 15 min lage sprongtjes voor de controle en de ontspanning.. Dan heb ik nog 1x in de week priveles en dan ligt het deraan of ik die weekend wel of nie een springwedstrijd heb is dat wel zo.. dan rijden we hem ong 30 min dresuurmatig en gaan dan 30 min springen.. vooral lijntjes en dan zorge dat elke galopsprong van mij blijft.. (wat behoorlijk lastig is bij die van mij Frusty )... Verder is hier op de manege elke donderdag springles.. daar rijden ze meestal vanaf M nivo van de ponys en paarden.. maar daar doe ik zelf niet aan mee.. maar er is wel mogelijkeheid om daar te lessen.. en ik vind als je zelf vind dat je te weinig springt kan je toch ook zelf derachter aangaan? er is vast wel iemand in jouw omgeving die springles geeft??

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 00:36

ja naja, wij hebben 1x in de 2 weken les van internationaal springruiter, erg weinig animo, daarnaast is er springles van een leerling van deze internationale ruiter, dat is voor de kleintjes, maa rik vind gewoon dat de ouders zich er te veel mee bemoeien! een kind moet gewoon van jongs af aan met hindernissen bezig zijn! dan zijn ze er later ook niet bang voor! ouders beinvloeden de kinderen ook vind ik hoor!
wij deden vroeger op de club altijd leuke dingen, spelletjes,zonder zadel springen, laarzen uit! echt de raarste dingen!
maar nu is men alleen nog maar op dressuur gericht! niks geen springen meer!
wij hebben nu dan wel een aantal kleintjes springen,maar die springen geen wedstrijden!
bij de pony's lopen er 2 in het B springen en 2 in het M, daar stopt het mee! belachelijk he!?
naja 2 zijn er nu uit omdat ze 18 zijn en 1 die nu net ene nieuwe pony heeft!
maar toch, we hebben onwijs veel ponyleden!
ik spring thuis zelf ook(heb hindernissen) maar moet ook zeggen dat ik een fanatiek springfanaat ben!

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 09:12

haha, gisteren 'springles' bij ons bij de club: 1 kruisje van 30 cm en 1 steiltje van 50 cm. Er was een parcours beloofd, van welliswaar 3 hindernissen!! Maar goed, er stond dus niets. Ik was de enige, moest ik weer 45 minuten dressuren. Niet dus, na 30 minuten zei ik dat het genoeg was, paard was wel warm. Toch was het paard niet los genoeg volgens degene die les stond te geven (is een verstokte dressuurruiter, heeft ook geen oog voor sprongen, altijd ligt de drafbalk verkeerd, dubbels durft ze niet op te zetten).
Ik zei nog van als ik nog langer rij, dan heeft het paard helemaal geen puf meer om te springen (was al drijfnat en buiten adem). Dus heb ik nog een paar sprongen gemaakt, maar ik merkte gewoon dat er al te lang en te intensief dressuur gereden was. Ik heb het zelf afgekapt. Een paard dat echt loopt te hijgen doe je geen plezier meer met springen. Ik zette letterlijk een dweil in de stal, zo moe was ze. Dus als ik langer doorgegaan was, dan was ze vandaag vast stijf geweest (nu valt het denk ik nog wel mee, maar ene rustdag is wel op z'n plaats).

Binnenkort willen ze als wij onze les willen afstaan (TUURLIJk) een onderlinge wedstrijd/oefenparcours organiseren. Ik ben uiteraard voor, maar wel op voorwaarde dat ik het parcours uit mag rijden ook al weigert het paard alles een keer. En daarna wil ik het nog een keer volledig springen (zo gaat dat normaal immers ook, mag je vaak 2 keer).

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:58

Germie, een rustdag als je fanatiek gereden hebt? Kun je dan niet beter even heel licht dressuurmatig rijden?

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:46

wij hebben de even weken springen en de oneven weken dressuur (of was het nou andersom???) Voor de springles en de dressuurles hebben we verschillende instructeurs en als de springinstructeur een keer niet kan, dan wordt dat gewoon vervangen door een dressuurles. En 1 keer in de zoveel weken is er een extra springles/oefenparcours. Ik denk trouwens dat er niet heel veel springlessen worden gegeven. Maar niet TE weinig, want de reden dat ze er veel minder zijn is dat veel mensen niet willen/kunnen springen en springen kan je natuurlijk niet zo vaak doen als dressuur! Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:35

Je hoeft om tespringen toch niet op een en de zelfde manege te zijn. Er word overal gesprongen, maar dan moet je wel een beetje een sportieve manege of stal uitzoeken, en niet zo'n "in een rijtje achter elkaar aanrij" manege...