Binnenbeen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

Binnenbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:40

Ik heb al van verschillende lesgevers te horen gekregen dat ik veel meer binnenbeen moest gebruiken. Maar hoe ik ook mijn best denk te doen, de opmerking blijft terugkomen. Als ik hen dan vraag wat ze precies bedoelen, dan hebben verscheidene onder hen mijn been zo zwaar tegen het paard aangeduwd (tijdens het halthouden) dat het paard als het ware naar buiten "viel". Ik kan mij echter moeilijk voorstellen dat er zo veel kracht bij te pas moet komen... Of heb ik het verkeerd voor?
Ik denk dat ik van mijn been enkel mijn kuit gebruik, maar heb al meermalen gehoord dat het been vertrekt vanuit de heup. Hoe kan ik dat bovenbeengedeelte er beter bij betrekken?
Zou ik van jullie wat tips kunnen krijgen om mijn binnenbeengebruik te verbeteren?

Bovendien heeft mijn paard nogal de neiging om binnenbeen te interpreteren als vooruit!, ipv vooruit èn naar binnen gebogen.
Hebben jullie wat tips om haar uit die verwarring te helpen?

Ik kijk echt uit naar jullie tips, want ik ben echt overtuigd dat paardje en ik dat binnenbeen verdomd hard nodig hebben!!!

maximee

Re: Binnenbeen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:25

Wat ik altijd heb gedaan is in stap beginnen en echt proberen met je been je paard de hoeken goed in te sturen. Niks met de teugels maar alleeen maar met je been. Zo ook op voltes enzo dat je echt voelt dat je paard voor je beendruk naar buiten gaat.
Edit; dat je als het ware door je been stelling krijgt.
Misschien wat meer verzamelen als ze met binnenbeendruk harder dreigt te gaan. Rustig terug nemen en weer opnieuw beginnen.

Ben benieuwd wat de rest zegt Lachen

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:45

Eerst inderdaad alleen met je benen rijden. Je paard moet niet denken dat als jij je binnenbeen aanlegd dat hij harder moet maar naar buiten...als hij nou wel weg schiet neem je hem weer terug en begin je overnieuwe. Niet vergeten te belonen als hij het goed doet!

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:11

Je bovenbeen werkt pas 'mee' als je eerst een onafhankelijke zit hebt, waardoor je benen individueel kunnen inwerken op het paard. Dit gevoel, deze 'klik' voel je gewoon als je dr klaar oor bent, eerder begrijp je toch niet wat men daarmee bedoelt. Het proberen te voelen kun je door lekker op je KONT te gaan zitten en bv eerst je zitbeenknobbels te voelen, als je bvb te paard beide benen omhoog brengt. Klinkt banketstaaf he, maar oefenen op bv een barkruk gaat ook prima. Zit op je zitbeenknobbels en draai dan voor jouw gevoel je bovenbenen wat naar binnen, knie dus. Veel mensen rijden met 'losse knieën' en toch de tenen naar binnen, dit is onnatuurlijk en zorgt nooit never voor een onafhankelijke zit. Bovenbenen naar binnen draaien dus voor je gevoel, bovenlichaam recht en vanaf de heup naar onderen ga je soort van 'draaien'. Beweeg ook je benen eens individueel als je op het paard zit, naar boven, zwieren, achteren, etc en blijf daarbij mooi rechtop zitten, niet verkrampt. Enne... ga wat dat 'wijken voor je binnenbeen' betreft eens NAAST je paard staan ipv erop, meestal is lichtjes aanraken voldoende hoor. Succes en hopelijk begrijp je dr wat van.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:34

dank je wel voor deze tips!

in stap lukt het ons aardig goed om die hoeken in te rijden en voltes te vergroten. ik ga stilaan proberen dat ik ook in het drafwerk op te nemen. maar dat is voor ons al heel wat moeilijker (paard is heel erg scheefgericht naar rechts, waardoor ze links zeer moeilijk inbuigt en rechts op de buitenschouder wegloopt)

laigo: je uitleg is duidelijk hoor! ga proberen er extra op te letten om mijn bovenbeen naar binnen te leggen, en zien wat dat dan geeft!