@ Jethafa, ik ben het met je verhaal eens alleen niet dat juist jonge paarden afwisseling moeten hebben. Ik heb een paard van 18 en deze moet ook zeker aan zijn afwisseling komen aangezien ik hem ook 5 dagen intensief train. Dit heeft hij echt nodig anders komt hij niet meer vooruit. Een paard van een kennis van mij is 17 en zijn eigenaar rijd alleen maar wedstrijden en trainingen en hij kwijnt er best van weg ook al gehoorzaamt hij haar wel.
Inderdaad zoals al gezegd wordt hou het leuk en uitdagend voor jullie beiden. Rijd eens buiten, spring eens of loop balkjes en longeer hem. Ik heb een boek dat heet: 101 trainingsoefeningen voor ruiter en paard. Van: Jaki Bell.
Hier staan echt fantastische oefeningen in! Van de B tot de zz-licht. Er staan praktische oefeningen van de B en de L in (die iedereen zou moeten rijden vind ik)zoals; werken aan de balans door het zandloper model toe te passen. Binnen stelling en buiging wordt uitgebreid behandeld. Maar ook keertwendingen slangenvoltes(franse slangenvoltes, met ongelijke bogen en noem maar op). Travers op ovaal of op een volte, noem maar op!
echt vervrissend voor je trainingen en heel erg motiverend om te doen.
Kijk eens of je dit boek ergens kunt vinden als je dat leuk lijkt. Je kunt er heel veel mee en er wordt ook goed uitgelegd waarom je deze dingen doet en waar het goed voor is.
Succes met je trainingen.