Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tieneke schreef:Zeer kort gezegd: bij het appuyeren kijkt je paard naar de kant waar hij naartoe gaat. Bij wijken kijkt hij naar de kant van waar hij komt. Ook vind ik persoonlijk dat wijken bij de basis hoort. Appuyeren is al een pak moeilijker.
suus_ schreef:
magic_lover schreef:bij het wijken mogen ze iets stelling hebben naar de kant waarvan ze komen, maar niet teveel.
appuyeren kijken ze idd naar de kant waar ze heen gaan
Tieneke schreef:Er zijn vast veel meer betere ruiters die je dit kunnen uitleggen. Naar mijn gevoel is het omdat een paard bij het aanleren van de basis leert om te wijken voor druk. Hoeken inrijden en zo, automatisch vragen we dan wat stelling naar binnen, dus nooit naar de kant waar hij naartoe (buiten) gaat. En dan wil je leren dat hij moet kijken naar de kant waar hij naartoe loopt. De buiging is dan ook heel anders.
Misschien slaat het nergens op, maar voor mij slaat het toch ergens op

Martine__ schreef:De buiging en stelling bij de appuyementen is idd heel anders, en veel moeilijker dan bij het wijken.
Dus wat Tieneke zegt idd
Anoniem schreef:dan heb k nog een vraagje, k kan wijken appuyeren niet. maar wat is er dan zoveel moeilijker aan appuyeren ?