Stapprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Stapprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:26

Eigenlijk misschien wel een beetje een banketstaaf probleem, maar toch, ik heb enorme moeite met de stap als gang. Waar de meeste mensen de moeite hebben om hun paard in de overgangen naar voren rond te houden, lukt dat bij mijn prima, de overgangen terug, daar heb ik moeite mee.

Op het moment dat ik een overgang maak van draf naar stap, drukt mijn paard zijn neus eruit, zijn rug komt op spanning te staan en de achterhand, daar hebben we het maar niet over. Hij wordt op dat moment zeer stug in de mond en ontspanning is ver te zoeken. Op het moment dat ik weer over ga in draf, loopt hij wederom ontspannen. Ik heb de overgangen al extreem gesloten geprobeerd, als heel geleidelijk met veel ruimte om daar te zakken. Het lukt niet.

Overigens heb ik niet de ilusie dat dit een paardprobleem is, volgens mij doe ik iets fout. Nu is dat lastig te zien via een pc, maar misschien hebben jullie een aantal tips om het voor mij wat gemakkelijker te maken en om bij paard en bij mij die ontspanning vast te houden.

Maandag heb ik trouwens weer les, zal het probleem ook eens aan mijn instructrice voorleggen. Zucht, heb je het ene probleem getackeld, dient zich een nieuwe aan....... Clown

malih

Re: Stapprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:32

En als draaft, je hem steeds verder terug neemt en weer voorruit rijd? (schijn overgangen dus) werkt dat ook niet?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 23:34

De schijnovergangen wel, tot het punt waarop ik hem terugneem in de stap. Dan ben ik hem 'kwijt'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:39

de overgangen terug zijn altijd het moeilijkst....... dan komt het gewicht op de achterhand Lachen heel rustig voorbereiden en voordat je de daadwerkelijke overgang maakt even een aantal schijnovergangen maken Lachen

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:33

Ik ga dit even volgen, heb nl het zelfde probleem Ja

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:42

Ik ben dus niet de enige met dit probleem. Gelukkig!

Schijnovergangen werk ik al veel mee, maar vooralsnog bouwt hij spanning op op het moment dat er daadwerkelijk naar stap wordt gegaan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:48

En als je hem dan direct weer naar voren rijd ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:01

Als ik dan een overgang terug naar de draf rijd, dan komt die ontspanning direct weer terug.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:01

Misschien zit hij wat vast in zijn achterhand, bij een overgang moet de achterhand er wat onder als het daar niet soepel is kunnen ze nooit zakken vanachter, dus misschien is de overgang naar de stap niet fijn voor hem.
Hoe doet hij dat met de dubbelen lijnen b.v als je overgangen vraagt van draf naar stap, dan kun je vaak al zien waar het probleem vandaan komt.
OOk als je handwerk zou doen kun je dit probleem oplossen, dus echt gaan rechtrichten en die achetrhand sterker en soepeler maken

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:02

Lastig probleem, zou het zeker met je instructrice bespreken, dan kan zij ook zien waar het niet helemaal soepel gaat. Kan een aantal oorzaken hebben. Het rijden van schijnovergangen kan uiteraard geen kwaad.

Succes met je les.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 08:57

Bij de dubbele lijnen zie je hem knikken net achter het zadel. Maar dan zit ik hem waarschijnlijk niet in de weg, aangezien de ontspanning na de overgang direct terugkomt. Als ik op zijn rug zit, doe ik iets fout denk ik, aangezien ik die spanning niet kan laten wegvloeien.

Overigens in re op een aantal pm's. Ik heb niet de ilusie dit in 1 week op te kunnen lossen. Ik heb alle geduld van de wereld. Rechtergalop is nu fijn na 4 maanden trainen, dus die stap. Die komt heus wel, al duurt het misschien even!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:28

Juist, ik doe iets fout en we zijn erachter wat ik doe.

Men neme een groot paard, met hele grote passen en een ruiter die maar het idee heeft dat het paard niet voorwaarts is. Wat er dan gebeurd is dat je tegen de bewegingen in gaat bewegen en zo idd je paard hinderd.

Verder is de overgang lastig, hij knikt achter het zadel. Zijn achterhand is niet sterk genoeg waardoor hij niet genoeg onder wil treden. Gaan we daar maar weer eens verder op trainen. Nog goede ideeen, leuke oefeningen?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:36

balkjes draven?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:46

Soms tijdens les doe ik dit, ik mag echter het springmateriaal niet van stal halen als ik gewoon vrij rijd.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:47

Ik heb net een oefening gelezen waarbij je je paard rustig in handgalop rond laat galopperen en zelf net iets gaat staan (dus beugels niet te lang doen). Dit is meer voor de rugspieren misschien, maar doordat de rug vrij is, kan je paard opeens veel spieren gebruiken die normaal door jou bezeten worden. Bij deze oefening moet je alleen niet haar te laag met haar neus laten gaan, maar liever gewoon wat rechterop.

En misschien hals strekken in draf/galop? Veel overgangen uiteraard Knipoog en schijnovergangen. Ook al zijn ze misschien nog niet helemaal ontspannen, blijf ze toch steeds maken, want na 100 keer zul je zeker ergens verbetering zien. Dan maar een heel klein beetje Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:00

lang en laag instellen voor je de overgang maakt, wil ook wel eens helpen.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:02

Goed verzamelen en heel veel oefenen onder begeleiding