Op het moment dat ik een overgang maak van draf naar stap, drukt mijn paard zijn neus eruit, zijn rug komt op spanning te staan en de achterhand, daar hebben we het maar niet over. Hij wordt op dat moment zeer stug in de mond en ontspanning is ver te zoeken. Op het moment dat ik weer over ga in draf, loopt hij wederom ontspannen. Ik heb de overgangen al extreem gesloten geprobeerd, als heel geleidelijk met veel ruimte om daar te zakken. Het lukt niet.
Overigens heb ik niet de ilusie dat dit een paardprobleem is, volgens mij doe ik iets fout. Nu is dat lastig te zien via een pc, maar misschien hebben jullie een aantal tips om het voor mij wat gemakkelijker te maken en om bij paard en bij mij die ontspanning vast te houden.
Maandag heb ik trouwens weer les, zal het probleem ook eens aan mijn instructrice voorleggen. Zucht, heb je het ene probleem getackeld, dient zich een nieuwe aan.......

heel rustig voorbereiden en voordat je de daadwerkelijke overgang maakt even een aantal schijnovergangen maken
en schijnovergangen. Ook al zijn ze misschien nog niet helemaal ontspannen, blijf ze toch steeds maken, want na 100 keer zul je zeker ergens verbetering zien. Dan maar een heel klein beetje