takt in stap behouden na oppakken teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

takt in stap behouden na oppakken teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:24

Hoi,

Meestal stap ik 't paard wat ik sinds kort rijdt in aan de lange teugel.
Ik merk (maakt niet uit of ik eerst gedraafd heb, of alleen maar gestapt of van een galopje af kom) dat wanneer
ik de teugels op maat neem in stap (lichte contactteugel) dat het paard erg terugkomt in tempo en takt verliest.
Daarbij zet hij de rugspieren aan de buitenkant vast en valt 'ie over de binnenschouder licht naar binnen.
Ik weet dat ik niet tegenmoet werken met mijn zit, omdat dat alleen averechts werk en ik wil deze week ook
met stapbalken aan de slag. Maar ik vroeg me af of jullie nog meer tips hebben?
Ik denk dat het bij haar vooral in de balans zit, hoe kan ik dus de balans versterken in stap?
In draf en galop heb ik hier weinig/geen moeite mee, al neemt ze de linkerstelling wel wat moeilijker.
Wanneer ze aan de vrije teugel stapt is haar stap heel erg ruim en stapt ze met gemak 3 passen over en dan is ze ook recht.

Charlottte

Re: takt in stap behouden na oppakken teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:26

overdreven met je handen in de beweging van het paard meegaan, en tegelijkertijd het ritme met je been(en) blijven aangeven

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:31

ja ik zet bewust mijn handen niet vast op de plaats en beweeg vanuit mijn elleboog en schouder licht met de paardenmond/ritme mee.
Stomp ik haar niet af wanneer ik het ritme voortdurend met mijn been aan blijf geven?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:36

Nou dat dacht ik eerst ook, maar het helpt echt en ik ben dit nu rustig aan het afbouwen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 02:06

Even een hele simpele vraag? Gaat ze korter stappen? Of komt ze terug echt terug in het tempo wat betrefd (sloom)

Taktverlies kan heel veel oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak is de ruiter zelf.
Je zegt dat je paard de rugspieren extreem strak zet.. Is medisch uitgesloten? zeker haar tanden omdat ze op links vasthoud? Of ben je net iets te sterk in je linkerhand onbewust mischien?

Door extreem mee te geven met je handen krijg je een paard niet in "takt". Takt krijg je in alle gangen door de juiste aanleuning, ruggebruik en vooral belangrijk door de impuls.. een goed contact van achter naar voren is dus uitermate belangrijk. Als ik denk wat voorn probleem je hebt met je paard.. (dus wat ik regelmatig mee maak in de africhtingsscala is dat je paard dominant is wat dat betreft tegenover de ruiter, daarmee bedoel ik te zeggen om onder het werk uit te komen)

Ik kan helaas niet van achter mijn computertje zien wat je probleem is.. Je instruckteur zal dit mischien kunnen bevestigen. Als de aanleuning, ontspanning, losgelatenheid en de impuls goed is. Is het voor jou als ruiter de taak je paard bezig te houden, (dat is het zowiezo altijd).

Als ik zelf ook maar iets merk van enkele taktverlies, zet ik ze bewust een paar pasjes opzei zodat ze de stappen meer moeten veruimen, Daarna stel ik ze ook gelijk weer volledig recht, en laat ik ze bewust wat meer met het neusje naar de grond toe gaan. met een fijne aanleuning, En fijn ruggebruik. Daarna pak ik het paard weer op en stel ik het paard weer wat hoger in.. Dit herhaal ik een paar keer..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 07:21

Mijn rechterhand is juist te slap eigenlijk, links is sneller dan rechts (ik ben links) waardoor rechts daar niet op kan anticiperen zeg maar Haha! ben ik al wel mee aan 't werk, zit 'm vooral in mijn schouder.
Ben er achter dat 'ie het niet doet als 'ie ook geen bakrand (draad) heeft. Ik vermoed dat hij met zijn buitenschouder steun zoekt aan de bakrand, waardoor zijn kont naar binnen gaat.

Medisch onderzoek is nog niet aan de orde geweest aangezien ik er nog maar heel kort rijdt (sinds 2 weken), maar het is zeker een goede tip!

Het voelt voor mij inderdaad als hij links extreem strak zet, hij wil aan de rechterkant niet meer korter worden. En zodra ik dat vraag valt hij helemaal naar binnen (tenminste als ik rechtuit wil blijven gaan). Zodra ik wél af wil wenden geeft ze in het begin van de bocht wel mee.
Takt en impuls vallen beide terug.

Dinsdag neem ik dit paard weer mee naar de les, dus hopelijk krijg ik dan inderdaad veel tips! Wellicht zal het ergens aan mijn houding liggen waardoor ik ergens blokkeer...

Ik zal je tip eens proberen!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:56

Steeds weer iets naar voren stappen, ontspanning opzoeken en je er vooral niet te druk om maken. Voorhand iets naar binnen plaatsen, iets schoudervoor rijden, met lengte in de hals. Een paard mag in de stap wat langer in zijn lijf zijn. Succes ermee.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:56

neigt ze naar de telgang?in dat geval is er maar 1 woord: ontspanning zoeken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 10:05

paardje schreef:
Steeds weer iets naar voren stappen, ontspanning opzoeken en je er vooral niet te druk om maken. Voorhand iets naar binnen plaatsen, iets schoudervoor rijden, met lengte in de hals. Een paard mag in de stap wat langer in zijn lijf zijn. Succes ermee.

Idd,goed met je been naar je hand toe rijden en niet terug werken met je hand!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:46

mirkip schreef:
Mijn rechterhand is juist te slap eigenlijk, links is sneller dan rechts (ik ben links) waardoor rechts daar niet op kan anticiperen zeg maar Haha! ben ik al wel mee aan 't werk, zit 'm vooral in mijn schouder.
Ben er achter dat 'ie het niet doet als 'ie ook geen bakrand (draad) heeft. Ik vermoed dat hij met zijn buitenschouder steun zoekt aan de bakrand, waardoor zijn kont naar binnen gaat.

Medisch onderzoek is nog niet aan de orde geweest aangezien ik er nog maar heel kort rijdt (sinds 2 weken), maar het is zeker een goede tip!

Het voelt voor mij inderdaad als hij links extreem strak zet, hij wil aan de rechterkant niet meer korter worden. En zodra ik dat vraag valt hij helemaal naar binnen (tenminste als ik rechtuit wil blijven gaan). Zodra ik wél af wil wenden geeft ze in het begin van de bocht wel mee.
Takt en impuls vallen beide terug.

Dinsdag neem ik dit paard weer mee naar de les, dus hopelijk krijg ik dan inderdaad veel tips! Wellicht zal het ergens aan mijn houding liggen waardoor ik ergens blokkeer...

Ik zal je tip eens proberen!

Laat me even weten of het ook heeft geholpen.. die tip kan ergenlijk weinig kwaad en het is eigenlijk best simpel. probeer met losrijden je paard is wat dieper in de stellen en zo met stelling en buiging aan het werk te gaan:) Dus binnenstelling / buitenstelling etc.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:40

Wildgirl schreef:
neigt ze naar de telgang?in dat geval is er maar 1 woord: ontspanning zoeken

nee niet echt telgang.
bedankt voor de rest van de tips! Die van schoudervoor is ook een goede!!