Galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:13

Hallo, ik heb een probleem in de galop. Mijn paard is namelijk heel erg voorwaarts in galop, en hij is altijd heel sterk in de mond tijdens het galoperen. Voor mij is dat heel vervelend (voor hem denk ik ook) omdat ik dan de hele tijd aan de teugels zit enzo. Ook is het moeilijk uit te zitten..

Ik hoop dat iemand tips en trucs heeft zodat mijn paard lichter in de hand wordt tijdens de galop, beter reageerd als ik hem terug probeer te nemen en dat het gewoon allemaal wat ontspannender wordt.

Brand los Vork

PercyLeen

Re: Galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:15

ILoveMyHorse schreef:
Hallo, ik heb een probleem in de galop. Mijn paard is namelijk heel erg voorwaarts in galop, en hij is altijd heel sterk in de mond tijdens het galoperen. Voor mij is dat heel vervelend (voor hem denk ik ook) omdat ik dan de hele tijd aan de teugels zit enzo. Ook is het moeilijk uit te zitten..

Ik hoop dat iemand tips en trucs heeft zodat mijn paard lichter in de hand wordt tijdens de galop, beter reageerd als ik hem terug probeer te nemen en dat het gewoon allemaal wat ontspannender wordt.

Brand los Vork

Veel overgangen en figuren rijden en juist niet op je teugels rijden! Hoe meer jij hangt in zijn mond hoe harder hij gaat lopen. Leer je paard rijden op je zit!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:15

Laat de teugels los en ga eens in de verlichte zit rijden en kijk eens wat er dan gebeurt Knipoog

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:16

Paard wat ik rij heeft dat ook. Maar alleen als ik in de les rij en aan het einde van de les.
Tips die ik krijg. Je zelf achteroverdrukken.(dus diep in het zadel en goed rechtop niet mee naar voren gaan ) Benen lang naar beneden en teugels wat losser laten. En niet vergeten ademhalen. Ik hield vaak me adem in Knipoog

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:18

Alicia2u schreef:
Laat de teugels los en ga eens in de verlichte zit rijden en kijk eens wat er dan gebeurt Knipoog

Die van mij gaat juist harder in verlichte zit.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:20

Alicia2u schreef:

heb ik op een buitenrit ook eens gedaan, lukte niet echt Clown
ik had de conditie van mijn paard nogal onderschat, en mijn paard vind het plezierig in rengalop te gaan.

ik zou hem als je kunt op een volte zetten tot hij gekalmeerd is en de volte groter maken als hij het goed doet en uiteindelijk eens af en toe uit de volte opnieuw op de hoefslag galopperen.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 06-06-08 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:22

Ja daar dacht ik ook al aan, van de ene moet ik juist naar achter zitten en de ander in verlichte zit? Maarja, je weet maar nooit waar je paard op reageert.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:27

Ik dacht zelf eigenlijk om hem eerst nóg meer voorwaarts te rijden, zodat zijn achterhand er goed onderkomt enzo, en dan de teugels langzamerhand goed op maat te nemen en achterover te zitten? Wat denken jullie hiervan?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:33

niet m onder jevandaan laten lopen. Zet m op de volte en laat m door galoperen. Hoe meer je m recht uit laat gaan hoe meer hij vaart kan maken. Als jij dan ook nog gaat hangen is t feets compleet. Heb je geen goeie instructie die je hierbij kan helpen?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:35

Ja, ik heb een instructeur die mij helpt maar ik merk alleen niet echt veranderingen. Op[een volte zetten is misschien wel een goede oplossing, aangezien hij altijd op de lange zijdes een sprintje trekt.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:38

Ik ga btw morgen weer rijden, dus dan probeer ik alles wat hierboven is genoemd uit en dan horen jullie nog wat het beste heeft geholpen. Verdere tips zijn altijd welkom!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:39

ILoveMyHorse schreef:
Ja, ik heb een instructeur die mij helpt maar ik merk alleen niet echt veranderingen. Op[een volte zetten is misschien wel een goede oplossing, aangezien hij altijd op de lange zijdes een sprintje trekt.

Zodra hij rustig is op een volte, neem je een stukje rechtuit mee, versneld ie op eigen initiatief zet je hem weer op de volte, is ie rustig neem je weer een stukje rechtuit mee..oefenen oefenen!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:40

Okee zal ik proberen! Dankjewel voor de tip.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 07:44

vooral hem bezig houden. geen tijd geven voor eigen actie's. Hij moet dan op jouw gaan letten en je zal merken als je dit consequent doet dat je snel verbetering ziet.

whynova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:16

Idd veel overgangen rijden en zijn aandacht erbij houden! En elke keer als je maar denkt dat die onder je uit wil gaan meteen op de volte zetten;) Als je consuqent bent en blijft dan komt het langzaam wel goed, het kan wel een tijdje duren. succes

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:15

Hoe langer je blijft galopperen hoe moeilijker het is om hem te laten gehoorzamen, dus dit moet je zien te voorkomen.

Het beste is om consequent te reageren op zijn aanzet om sneller te gaan. Dit doe je door direct een overgang naar draf te maken zodra hij wil versnellen. Als dit al na 1 galopsprong is dan betekent dat dus dat je maar 1 sprong in galop zit en hem direct terug moet laten komen. Zodra hij in draf weer in jouw tempo loopt (= belanrijke voorwaarde) galoppeer je weer aan, gaat hij sneller dan zet je hem weer terug in de draf.

Als je dit consequent volhoudt zul je snel verschil zien en merken dat ie op lichtere hulpen gaat reageren, en dat je steeds langer in galop kunt blijven. Dan kun je je oefeningen uitbouwen met bijvoorbeeld tempowisselingen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:20

ILoveMyHorse schreef:
Ja daar dacht ik ook al aan, van de ene moet ik juist naar achter zitten en de ander in verlichte zit? Maarja, je weet maar nooit waar je paard op reageert.

Dat kun je toch gewoon proberen? Lachen
Mischien ben jij af en toe ook wel sterk waardoor die alleen maar sneller gaat..
Probeer gewoon een keer je teugels wat losser te laten en te ontspannen Ja

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:29

Mijn pony heeft/had hier ook een handje van. De oplossing is vooral bij haar gewoon ruimte geven voor, want als je spanning op je teugels hebt en ze worden sterk dan win je het nooit. Op zo'n moment moet je even lucht geven dan werkt het veel beter. Maar gewoon lossere/langere teugel laten galoperen.
En ook werkt het om hele korte stukjes te galoperen, of op de volte galoperen of iets dergelijks. En zelf ontspannen blijven

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:37

Heel erg bedankt voor de reacties! Haha!
Vandaag had ik weer gereden, en ik had toen tijdens de galop de teugels wat losser gelaten en telkens áls hij onder mij vandaan wilde rennen zette ik hem snel op een volte. Hij reageerde hier erg goed op vond ik zelf. Ook ben ik meer naar achter gaan zitten als hij onder mij vandaan liep.

Ik heb de meeste reacties net pas gelezen, dus kon ik dat helaas vandaag niet meer toepassen. Dan probeer ik het morgen en horen jullie meer van me. Verdere tips blijven welkom! Knipoog

noekster1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:38

je moet ze wat losser ontspannen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:51

ILoveMyHorse schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties! Haha!
Vandaag had ik weer gereden, en ik had toen tijdens de galop de teugels wat losser gelaten en telkens áls hij onder mij vandaan wilde rennen zette ik hem snel op een volte. Hij reageerde hier erg goed op vond ik zelf. Ook ben ik meer naar achter gaan zitten als hij onder mij vandaan liep.

Ik heb de meeste reacties net pas gelezen, dus kon ik dat helaas vandaag niet meer toepassen. Dan probeer ik het morgen en horen jullie meer van me. Verdere tips blijven welkom! Knipoog

Gelukkig maar! Lachen
Gewoon zo blijven oefenen zoals het goed gaat dan gaat het vanzelf steeds beter!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 19:58

Ja dat hoop ik ook, het komt vast allemaal zo langzamerhand wel goed Haha!

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:21

Voltes rijden..

En als hij heel erg hangt aan je teugels gewoon een ophouding maken.!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 12:07

tommieee2 schreef:
Voltes rijden..

En als hij heel erg hangt aan je teugels gewoon een ophouding maken.!

Okee, ik ga het morgen uitproberen ik hoop dat het bij mijn paard ook werkt Lachen