meer op rechterteugel laten komen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammiesam

meer op rechterteugel laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:20

ik heb een klein probleem maar de laatste tijd wordt dat kleine probleempje
een wat groter probleem.

Mijn verzorgpaard is heel erg op de linkerteugel gereden waardoor ik dat ook
ben gaan doen en ik het na 3 jaar nog steeds doe. nu komen de problemen
bij voornamelijk het wijken voor het linkerbeen en schouderbinnenwaarts op
de linkerhand. bij het wijken kan ik hem niet opvangen met rechts want
hij loopt er gewoon dwars door heen. (et wijken voor het rechter been
doet hij super. daar leg ik me been gewoon aan en hij schaart gewoon
rustig naar de hoefslag.)

ik ben nu bezig met kleine voltes op de linkerhand en die zoveel mogelijk
op mijn rechter hand.

hopelijk hebben jullie meer tips voormij. Lachen

(ps paard is een manegepaard. alles wat ik hem leert wordt er weer uitgereden
dus het duurt heel lang voordat hij het onder de knie heeft. ik rij 3 keer per
week waarvan 2 keer per week les)

driebergen

Re: meer op rechterteugel laten komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:29

Veel druk op 1 teugel kan betekenen dat jouw paard scheef is. Dan ga je als vanzelf het paard meer op de linkerteugel rijden.
Je wil het paard in eerste instantie op de buitenteugel hebben en van daaruit wil je de druk op beide teugels gelijk hebben.

Dit kan je doen door op de linkerhand te gaan rijden en de rechterteugel aan te nemen. Je neemt dan dus een contrastelling aan. De druk op je rechterteugel moet iets meer worden dan op de linkerteugel. Je paard zal uiteindelijk door hebben dat hij daarop moet nageven. Als hij dat doet, ontspan die hand, maar zorg dat je meer druk op je rechterteugel blijft voelen.
Dit is enkel een van de vele manieren om je paard rechter te krijgen en jij hebt het extra moeilijk dat het paard ook gereden wordt door meerdere mensen.
maar goed, hierdoor kan het iets beter worden.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:02

Paard heeft au natura een "bolle"(slechte) en een "holle"(goede) kant. Net als dat wij rechts en links zijn. Daarom is hij op één hand beter dan op de andere. Als een paard juist erg doorgereden is op één hand (meestal gemakzucht van de ruiter) zal hij die holle kant alleen maar holler maken en de bolle kant alleen maar boller!

Ga voor de gras is achter je paard staan op schouder hoogte. Hij moet vierkant staan. Dan zie je dat de "slechte" schouder meestal wat lager zit. Deze is niet goed genoeg getraind. Dit kan ook bij de achterhand zijn.

Probeer te beginnen en te eindigen op de slechte hand. Veel van hand veranderen en werken aan de lengte buiging (dus door het HELE lichaam heen) naar binnen. Contra stelling is één van de manieren. Maar vergeet niet de andere kant ook mee te pakken, want anders verslechterd hij hier ook alleen maar op!

Concequent (vooral bij jouzelf) te werk gaan. Zoiets gaat niet over één dag ijs. Ook zou ik eens een cursus gaan doen met haar. Hier in de Veluwe hebben we wel eens van die cursusdagen rechtrichten (zowel grondwerk als erop!) Misschien leuk om daar naar te informeren?

Daarbij instructie nemen! Waarschinlijk heb jij ook gewoon VEEL meer kracht op de hand waar hij goed is, omdat je daar meer op durft te doen/rijden.

Succes.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:44

bedankt voor jullie tips en uitleg, hier kan ik zeker wat mee.