paard bovenin rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne1988

paard bovenin rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:20

ik kom wat probleempjes tegen met het rijden van mijn paard.

tot 3 jaar terug is hij uitgebracht in de Z2 dressuur...
die amazone liet het paard met een lange nek lopen, en niet mooi van achter naar voren.

nu kan ik mijn paard al redelijk in de ontspanning voorwaarts neerwaarts rijden, maar bovenin wil nog niet lukken.
hij moet van achteren meer zakken, en gaan zitten.
het lukt mij gewoon niet hem ontspannen bovenin te rijden.

hij vind dit bijzonder moeilijk..

ik rijd al veel overgangen om hem er achter beter onder te krijgen..
heeft nog iemand tips?

Laigo

Re: paard bovenin rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:07

Op dit nivo is het heel belangrijk dat je paard ten eerste goed voorwaarts is. Eens het uit zichzelf wil lopen en je eigenlijk een 'automaat' onder je kont hebt, waar je niet constant op hoeft te zitten bonken om voorwaarts te gaan, kun je een zekere oprichting gaan verkrijgen door ophoudingen te maken. Een soort van 'afremmen met dezelfde impuls'. Phoew, da's hier niet makkelijk neer te schrijven wat ik bedoel. Het belangrijkste is dus dat je begint bij een zeer voorwaarts paard. Nu ken ik jouw paard niet en zie er ook geen foto van in je profiel (ff gespiekt), dus ik weet niet hoe de impuls nu is. Een voorwaarts paard (ik heb het hier wel over ervaren paarden, geen groene die 'weglopen') gaat automatisch zitten en oprichten bij ophoudingen waarbij dezelfde impuls gevraagd wordt. Hopelijk kun je hier wat mee. succes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:36

Hoezo lange nek? Je zult lengte in de hals moeten hebben om een paard van achter naar voor te rijden en uiteindelijk opgericht.

Ik denk dat ontspannen bovenin nog te hoog gegrepen is voor beiden,zoiets kun je ook niet afdwingen.
Wat je kunt doen zoals hierboven staat is het paard achter meer activeren en voor opvangen,zorg dat ie geen pas harder loopt.Als je dit doet terwijl het paard voorwaart/neerwaarts loopt zal hij automatisch meer opgericht gaan lopen en zo kan je dat verder uitbouwen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:02

Elisa2 schreef:
Hoezo lange nek? Je zult lengte in de hals moeten hebben om een paard van achter naar voor te rijden en uiteindelijk opgericht.

Idd, dat is ook het eerste wat ik dacht. Juist lengte in de hals is belangrijk, die moet ten alle tijde behouden worden, zelfs in oprichting. Een nek die kort wordt, zet vast net voor de schouders. Je zoekt dus altijd naar lengte in de hals. Bij oprichting gaat die lengte alleen meer naar boven ipv naar beneden als bij het voorwaarts neerwaarts.