overgang draf-stap dribbelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette03

overgang draf-stap dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 03:35

Hoi allemaal,

Ik heb een 4jarige merrie, gaat echt super, heel fijn om te rijden, maar 1 probleempje. In de overgang van stap naar draf blijft ze te lang door dribbelen. ze kan wel naar halt maar naar stap dus niet. Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan oefenen?

Alvast bedankt

midgie

Re: overgang draf-stap dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 07:56

Is niet helemaal duidelijk of je nu bedoelt van stap naar draf of van draf naar stap??
Hoe rij je de over gangen, reageert ze goed op je zit, ze is nog erg jong en kan zijn dat ze het moeilijk vind, of word er bij de overgang te veel druk gezet.

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:14

Veeeeeeeeeeeeeeeel overgangen rijden. Herhaling, herhaling, herhaling Knipoog .

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:18

Ik zit met hetzelfde probleem! met mijn paardje maar die is 7

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:56

Maaike14 schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem! met mijn paardje maar die is 7

Wat je kan doen is veel handwerk ook in draf aan de hand, dus echt met het rechtrichten bezig gaan, heel veel paarden zie je een hupje maken , vinden ze het gewoon moeilijk en maken wat dribbel pasjes eer ze gaan draven, als je je paard juist rechtricht zal dat dribbelen steeds minder worden, omdat ze juist het beentje weten te plaatsen en dus beter in balans kunnen blijven in de overgang,

boyke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:01

Je paard/pony is pas 4 jaar he, dat kan ook meespelen, een paard zal ook een soort van ervaring in het rijden moeten krijgen. Oefenen dus! Lachen

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:35

sorry was idd een beetje onduidelijk, maar gaat dus om de overgang terug. Als ik aan het draven ben en dan terug moet naar stap blijft ze eerst dribbelen in plaats van stappen. Ik moet hierbij idd goed opletten dat ze recht blijft midgie, door mijn been er goed aan te houden, maar dan blijft ze dus iets te voorwaarts ofzo waardoor ze niet gaat stappen.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:08

goed aangeven wat je wild streng zijn en ook blijven herhalen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:28

Ga extra diep zitten en adem uit als je de overgang maakt, gebruik ook je stemhulp in het begin, niet alleen 'stap' maar 'Hooooo, en iiiin stapppp' (lang en laag uitspreken). Oefen ook aan de longeerlijn dat ze op je stemhulp reageerd en inderdaad wat iedereen zegt, oefenen oefenen en nog eens oefenen. Blijf wel vriendelijk, ze is nog jong en wees niet streng in je hand. Probeer het dus vooral met je zit en stem op te lossen.

Succes!!

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:46

probeer haar tijdens de overgang meer ruimte te geven vaak als je ze tevvel vast houdt voren gaan ze dribbelen.

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:04

eerst en vooral

stappen , stappen stappen stappen , alsmaar stappen , oefeningen , zo leer je ook een beetje zijn buigingen , maar stappen zal hij , ookal moet je eerst een half uur stappen , geef niet toe !
ik had da ook int begin met de mijnen , volbloed , vluchter , 4 jaar
en ga rijden op de 2 de hoefslag dat hij op zijn eigen benen leert staan ipv aan die stomme hoefslag te plakken , daar leren paarden nieks mee opdie hoefslag Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:08

Ik lees hier ook even mee want mijn bijrijdpaardje heeft hier ook wat "last" van.

Ik heb al veel geoefend aan de longeerlijn. Hier maakt hij keurige overgangen op stemcommando's. Als ik een overgang draf -> stap wil maken met rijden gaat hij echter dribbelen. Ik probeer hem al goed voor te bereiden op de overgang (zwaarder maken, stemhulpen) maar soms helpt dat niet genoeg. Ben dus benieuwd hoe ik dit toch kan verbeteren. Streng zijn heeft geen zin want het is een balans-kwestie volgens mij...