Fysiotherapie en sportmassage bij paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw keuze?

Ik vind het niet nodig om fysiotherapie/sportmassage op mijn paard toe te passen.
2 (2%)
Ik vind het alleen nodig als mijn instructeur het aanraadt.
Geen stemmen
Ik laat periodiek controleren.
21 (26%)
Ik laat kijken als ik denk dat het nodig is.
54 (68%)
Ik ben er op tegen/geloof er niet in.
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 79

Vudress

Fysiotherapie en sportmassage bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:29

Ik ben erg benieuw hoe jullie denken over fysiotherapie/sportmassage bij een sportpaard. LAten jullie dit regelmatig doen, of juist niet?
Ik zou het fijn vinden als voor een reeel beeld de poll ingevuld wordt.

Borg

Re: Fysiotherapie en sportmassage bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:51

Ik heb mijn paard een paar keer laten masseren toen hij jonger was en eraan moest wennen dat hij vaker bereden werd. Zij kon mooi voelen of er ergens blokkades ontstonden en hij vond het heerlijk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:08

Periodieke controle Ja

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:10

Ik vind fysiotherapie iets anders dan sportmassage...
Ik heb mijn paard nog nooit laten masseren en dat zou ik ook niet gauw doen. Dierfysio/osteopaat is wel een paar keer bij mijn paard geweest.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 18:10

Het gaat mij niet om het verschil, meer of je het een of het ander ooit zult gebruiken, of niet...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:27

@Lianne: er zit meer overeenkomst dan je denkt, een belangrijk deel van de opleiding tot fysiotherapeut bestaat uit massage, en je ziet dan ook veel studenten werken als sportmasseur/sportverzorger. Het werkgebied van een fysiotherapeut is veel uitgebreider dan dat van een sportmasseur, maar als jij een paard hebt met een spierprobleem dat zich niet uit in een blessure maar in een rijtechnisch probleem, is dat niet per definitie noodzakelijk. Wel is het zo dat er geen goed register is voor sportmasseurs, en je zult zelf wat meer moeite moeten doen om "het kaf van het koren" te scheiden.

Een veelgehoord argument van fysiotherapeuten is dat een sportmasseur geen diagnose kan stellen. Een fysiotherapeut stelt echter ook geen medische diagnose, dat kan en mag alleen een veearts.

Je moet overigens ook oppassen om de fysio's en ostheopaten in 1 adem te noemen, dat zijn twee totaal verschillende benaderingen, waarvan de ostheopathie niet echt kan bogen op wetenschappelijke onderbouwing.

Wat mij wel opvalt bij de meeste masseurs, maar ook bij fysiotherapeuten is dat men vaak uitgaat van een fysiek probleem dat leidt tot een rijtechnisch probleem en uiteindelijk een blessure. M.i. heb je dan maar het halve verhaal te pakken, ervaring leert toch dat de meeste fysieke problemen in de eerste plaats door slechte training ontstaan. Het jammere is dat de meeste fysiotherapeuten zelf te weinig kennis van het rijden hebben om die slag te kunnen maken.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:03

Nou ik zou niet zonder een osteopaat gekunt hebben.
Ik heb mijn vorige merrie op late leeftijd gekocht. Niet wetende wat er allemaal met haar gebeurt is.... Op een dag wist de dierenarts geen raad meer en heeft mij gezegd dat ik mijn meisje beter in kon laten slapen. Nu ben ik iemand die dat niet zomaar aanneemt. Ik ben gaan zoeken en heb een hele prettige vrouw gevonden die mijn meisje ontzettend veel heeft kunnen helpen. Door de artrose in haar rug wervels kon ze eigenlijk niets meer.....Na enkele behandelingen kon ik weer een beetje buiten gaan rijden. Om een heel lang verhaal kort te houden is de conclusie dat mijn toppertje nog 3 jaar langer heeft geleefd dan het moment dat de DA zei om haar in te laten slapen.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:15

Ik heb mijn paard nog nooit laten masseren eerlijk gezegd. Ik zou er wel voor open staan want veel mensen laten het ook doen..waarom bij een paard niet?
Fysio ben ik wel erg blij mee..die heeft mij goed geholpen. Het is wel moeilijk om een goede te vinden!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:28

Mijn jonge paard is te hard gegroeid in een korte tijd en heeft erg overgevoelige spieren.
Vandaag komt een osteopaat kijken en daarna krijgt hij enkele keren sportmassage van een vriendin die hiervoor geleerd heeft.
Als dat onvoldoende helpt dan vraag ik een fysio om te behandelen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:23

Helaas ben ik 2 weken geleden erachter gekomen hoe belangrijk het is om je paard periodiek te laten controleren. Mijn paard heeft altijd al zwakke lendenen gehad en nou heeft hij er een lichte ontsteking opgelopen. Gelukkig is dit opgelost door een ostheopaat en hebben we instructies meegekregen, veel oefeningen doen dus! Onze oude (ex-manege) pony is ook eens geweest en hoppa, mevrouw is niet meer boos maar geniet nu van t leven zonder pijn!!

Ik vind dus dat het heel goed is om je paard regelmatig te laten controleren, je kunt hem heel goed helpen hiermee en je leert nieuwe oefeningen!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:48

Bij mij paard komt ook met regelmaat een fysio. Mijn instructrice is eveneens fysio en als er iets niet in de haak is maken we gelijk een afspraak om te kijken wat er aan de hand is. Als mijn paard lichamelijke klachten heeft laat ze dit direct merken. Vaak is het dan een kwestie van losmaken in dr lijf. Met paardenmassage heb ik verder geen ervaring.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:09

Fides schreef:
@Lianne: er zit meer overeenkomst dan je denkt, een belangrijk deel van de opleiding tot fysiotherapeut bestaat uit massage, en je ziet dan ook veel studenten werken als sportmasseur/sportverzorger.

Heb je het nu over 'mens'fysio's of dierenfysio's? Ik ben nu aan het afstuderen voor 'mens'fysio en ik heb gedurende mijn opleiding welgeteld 8 uur les gehad in masseren.
Ok, dat vind ik ook te weinig. Maar naar mijn mening worden er zowel bij mensen als bij paarden te veel 'helende krachten' toegedicht aan masseren. Over weinig wetenschappelijke onderbouwing gesproken Knipoog

Fides schreef:
Een veelgehoord argument van fysiotherapeuten is dat een sportmasseur geen diagnose kan stellen. Een fysiotherapeut stelt echter ook geen medische diagnose, dat kan en mag alleen een veearts.

Een fysio zegt ook helemaal niet dat hij een medische diagnose kan stellen, maar een fysiotherapeutische diagnose. Dat is een wezenlijk verschil.

Fides schreef:
Je moet overigens ook oppassen om de fysio's en ostheopaten in 1 adem te noemen, dat zijn twee totaal verschillende benaderingen,

Nee klopt mijn fout. Wat ik bedoelde is dat er bij mijn paard (als ik het nodig vind) wel eens iemand komt die zowel fysio is als osteopaat. En die gaat overigens niet masseren Knipoog

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:19

Ik heb bij mijn vorige paard ook regelmatig de Fysio gehad. Denk er over om mijn huidige paard nu ook weer een keer te laten behandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:24

Fides schreef:
Wel is het zo dat er geen goed register is voor sportmasseurs, en je zult zelf wat meer moeite moeten doen om "het kaf van het koren" te scheiden.

Wat mij wel opvalt bij de meeste masseurs, maar ook bij fysiotherapeuten is dat men vaak uitgaat van een fysiek probleem dat leidt tot een rijtechnisch probleem en uiteindelijk een blessure. M.i. heb je dan maar het halve verhaal te pakken, ervaring leert toch dat de meeste fysieke problemen in de eerste plaats door slechte training ontstaan. Het jammere is dat de meeste fysiotherapeuten zelf te weinig kennis van het rijden hebben om die slag te kunnen maken.

Opleidingen in NL : Massage hippique en happy athlete. Beide hebben een naam hoog te houden wat betreft door hen opgeleide mensen.
Sportmasseur zal (in elk geval die van bovenstaande organisaties) na max. 3 behandelingen bij geen verbetering doorverwijzen naar DA, hoefsmid, fysio/osteo.
Rijtechnisch : ja een hoop klachten komen primair doordat de manier van rijden niet past bij de bouw en het karakter van het betreffende paard. Dat tactvol brengen is een vak apart en het aandragen van de juiste oefeningen ervoor ook.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:25

@Lianne: het zal nogal verschillen per opleiding maar ik heb toch echt een hoop moeten masseren in mijn eerste jaar...

Voor wie periodiek laat controleren: waarom doe je dat en hoe ben je erbij gekomen om dat te laten doen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:54

Wij willen een fysiotherapeut bij onze 2 jarige merrie laten komen. Ze is al vanaf haar geboorte kreupel en volgens de dierenarts komt het wel goed. Ik vind haar rug erg struk en ze is alles behalve soepel. Daarbij heeft ze een bult op haar rug sinds kort die haar duidelijk zeer doet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:30

Ik liet hem af en toe masseren om te kijken of hij soepele spieren had omdat hij nog jong was en we hem steeds meer gingen berijden en van hem gingen vragen. Het was dus puur voor zijn genot en om een beetje vinger aan de pols te houden. Het ging niet om een diagnose of zo, meer een stukje begeleiding om hem soepel te houden. Ik heb het nu al een tijdje niet meer gedaan, zet hem wel af en toe onder het solarium, vindt hij ook heerlijk.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:00

Bij mijn paard komt ong eens per 10 weken de Masseur, gewoon even alles checken en masseren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:29

Bij ons op de manege krijgen de paarden het als het even niet lekker gaat, of ze net een blesure hebben gehad en door de rust wat stijf zijn, en anderen krijgen het wat regelmatiger.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:35

Zoooo, dat is netjes! Dat zag ik niet gebeuren met de manegedieren waar ik eerst stond met mijn paard.
Goede zaak OK dan!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:42

Borg schreef:
Zoooo, dat is netjes! Dat zag ik niet gebeuren met de manegedieren waar ik eerst stond met mijn paard.
Goede zaak OK dan!

Het is ook niet zo dat er iedere week iemand komt hoor, das dan weer erg duur. Clown
Maar er zijn wel paardjes die af en toe zo'n extra zetje nodig hebben.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:44

Bij mijn paard is door de osteopaat een halfjaarlijkse controle geadviseerd. De andere pony heeft minder last van haar spieren en bij haar is een keer per jaar vaak al goed Ja

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:11

[quote="Fides
Je moet overigens ook oppassen om de fysio's en ostheopaten in 1 adem te noemen, dat zijn twee totaal verschillende benaderingen, waarvan de ostheopathie niet echt kan bogen op wetenschappelijke onderbouwing.
[/quote]

Dit is wel erg kort door de bocht......

Helder is dat fysiotherapie en osteopathie twee totaal verschillende disciplines zijn, maar er bestaat een grote misvatting en dat is de mate van wetenschappelijke onderbouwing van reguliere fysiotherapie.

Dit is iets waar zowel de reguliere fysiotherapie als de osteopathie (humaan en veterinair) mee kampen, het grote verschil is dat fysiotherapie geschaard wordt onder de reguliere behandelwijzen en osteopathie agv het integreren van craniosacraaltherapie onder de noemer alternatief valt.

Maar er is wel degelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van osteopathie, net zoals dat binnen de reguliere fysiotherapie gebeurt.
Feit is dat het onderbouwen van beide behandelwijzen dmv wetenschappelijk onderzoek een proces is dat volop in ontwikkeling is, een proces waar zeer veel energie in wordt gestoken en wat nog lang niet zo ver is.
Dit gaat hand in hand met het feit dat zowel fysiotherapie als osteopathie relatief 'jonge' beroepen zijn en het doen van grondig onderzoek kost nu eenmaal tijd en geld, iets wat niet ruim voorradig is als je niet gesteund wordt door de farmaceutische industrie en de zorgverzekeraars.

Ook op het gebied van veterinaire osteopathie wordt momenteel veel onderzoek gedaan, met name door studenten van ICREO.
(Feit is wel dat er een hoop beunhazen rondlopen als gevolg van het onbeschermd zijn van de titel osteopaat. Iets waar ook zeker richtlijnen voor dienen te komen)

Maar laten we alsjeblieft niet pretenderen dat binnen de reguliere fysiotherapie alles evidence-based gegrond is want dat is een absoluut fabeltje.

Even on-topic: in mijn optiek kan sportmassage een heerlijke ontspannende werking hebben op paarden, maar moet er niet teveel waarde worden gehecht aan het probleemoplossend vermogen van een massage.
Waarom zijn de spieren hard of verzuurd?
Er zit bijna altijd een mechanische, neurologische en/of fysiologische oorzaak achter, die je niet wegneemt door een relatief oppervlakkige massage.

Reden waarom ik als fysiotherapeut heb gekozen om veterinaire osteopathie te gaan studeren ipv veterinaire fysiotherapie: ik ben van mening dat ik als fysiotherapeut te weinig 'gereedschap' heb om tot de kern van het probleem te komen.
Wat niet wil zeggen dat ik als osteopaat geen 'fysiotherapeutische' interventies kan toepassen, zoals bijvoorbeeld rijtechnisch advies. Imo een belangrijke combinatie, net zoals het vaak van groot belang is de diagnostiek aan vee-artsen over te laten om tot een gegronde diagnose te kunnen komen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:16

am13 schreef:
Wat niet wil zeggen dat ik als osteopaat geen 'fysiotherapeutische' interventies kan toepassen, zoals bijvoorbeeld rijtechnisch advies. Imo een belangrijke combinatie, net zoals het vaak van groot belang is de diagnostiek aan vee-artsen over te laten om tot een gegronde diagnose te kunnen komen.

Wat is je eigen ervaring met trainen van paarden en lesgeven aan leerlingen?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:26

Ik ben in opleiding tot osteopaat dus hou mij in dit stadium verre van het geven van bewegingstechnisch advies omdat ik daarvoor nog niet voldoende opgeleid ben.

Het woord rijtechnisch advies moet in deze context ook meer gezien worden als bewegingstechnisch advies, waarbij ik grote mogelijkheden zie voor meer overleg/samenwerking/afstemming tussen gediplomeerde instructeurs en therapeuten, met welke achtergrond dan ook.

Dat is momenteel wel degelijk een punt waar veel behandelaars mogelijkheden laten liggen: paard is behandeld en vervolgens vervalt ruiter weer in oude patronen waardoor geen optimaal resultaat wordt behaald, namelijk een paard wat blij en pijnvrij, lekker door zijn lijf kan lopen.